سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 66171

برخی از متصدیان سالن‌های زیبایی مدعی هستند که انجام بوتاکس و لایه برداری از پوست نیاز به تخصص خاصی ندارد و آرایشگران بهتر ازمتخصصان پوست و مو در این زمینه تبحر دارند در حالی که انجام این گونه اعمال نیازمند دانش خاصی است.

حراج سلامتی در سالن‌های زیبایی تهران
سلامت نیوز : تقلید کورکورانه شاید تنها واژه‌ای باشد که بتوان برای تغییررفتارهای زندگی شهری به خصوص در حوزه زیبایی و بهداشت از آن یاد کرد. دیدن و شنیدن تبلیغات مختلف حوزه زیبایی در مجلات و شبکه‌های ماهواره‌ای و میل به انجام آن، این روز‌ها حضور زنان و دختران تهرانی را در سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها پررنگ‌تر از همیشه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ این حضور، با مخاطرات زیادی حداقل در حوزه بهداشت و سلامتی همراه است زیرا انجام افعال پزشکی و تخصصی توسط افراد نابلد و غیرمتخصص، می‌تواند سلامت جامعه را با تهدید مواجه کند. سالن‌های زیبایی بانوان این روز‌ها تبدیل به مکانی شده برای اقدامات زیبایی اما از نوع غیر تخصصی آن، به گونه‌ای که بسیاری از پزشکان و متخصصان پوست و مو با مراجعه بیمارانی که در این رابطه آسیب دیده‌اند، هشدار داده و از بانوان خواسته‌اند که در این زمینه احتیاط کرده و برای انجام اقدامات زیبایی از جمله بوتاکس، لایه‌برداری و غیره به متخصصان مراجعه کنند.

لایه برداری پوست، زیر پله!

بسیاری از اقدامات زیبایی که در سالن‌های زیبایی انجام می‌شود به دلیل غیر اصولی بودن آن، عوارض جبران ناپذیری را برای مراجعه‌کنندگان خود به ارمغان آورده است از سوی دیگر بسیاری از مراجعه کنندگان به سالن‌های زیبایی اطلاعی از عوارض ناشی از اقدامات غیرتخصصی متصدیان این سالن‌ها نداشته و سلامت و زیبایی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. این درحالی است که برخی از متصدیان سالن‌های زیبایی مدعی هستند که انجام بوتاکس و لایه برداری از پوست نیاز به تخصص خاصی ندارد و آرایشگران بهتر ازمتخصصان پوست و مو در این زمینه تبحر دارند در حالی که انجام این گونه اعمال نیازمند دانش خاصی است.

خبرنگار قانون در گزارشی از آنچه در سالن‌های زیبایی تهران می‌گذرد، از زبان برخی مراجعان به این مراکز شنیده است که اغلب فعالیت‌های تخصصی زیبایی، بدون دانش و مهارت از سوی آرایشگاه داران انجام می‌شود. «آرزو» از جمله افرادی است که در یکی از سالن‌های زیبایی تهران اقدام به انجام پیلینگ کرده است، می‌گوید: تاکنون دو بار لایه برداری از پوست را انجام داده‌ام آن هم درسالن زیبایی، در روزهای اول پوست صورتم دچار سوختگی شد اما بعد از مدتی آثار سوختگی از بین رفت. این در حالی است که پزشکان متخصص می‌گویند مواد پیلینگ باید در مدت زمان خاصی که پزشک تشخیص می‌دهد در پوست افراد قرار گیرد تا منجر به سوختگی نشود از سوی دیگر انجام پیلینگ به همه افراد توصیه نمی‌شود چرا که برخی از افراد که دارای پوست‌های آسیب دیده هستند، نیازمند انجام لایه برداری از پوست صورت هستند. «هانیه» ازدیگر مشتریانی است که در مراکز زیبایی شهر تهران، اقدام به لایه برداری پوست کرده و نسبت به انجام لایه برداری در سالن‌های زیبایی معترض است.

او می‌گوید: متاسفانه آرایشگران سالن‌های زیبایی تصور می‌کنند که متخصص پوست و مو هستند و در این سالن‌ها انجام هر کاری را برای زیبایی به مشتریان خود توصیه می‌کنند. وی اظهار می‌دارد: یک بار لایه‌بردای از پوست را در یکی از سالن‌های زیبایی انجام دادم که در پوستم لکه‌های قهوه‌ای رنگ ایجاد شد و حدود یک سال به متخصصان پوست و مو مراجعه می‌کردم تا این لکه‌ها از بین برود، به پزشکی که مراجعه کردم علت بروز این لکه‌ها را موادی عنوان کرد که برای لایه برداری استفاده شده بود. باید برای انجام این نوع اقدامات به مراکز خاصی که در این زمینه وجود دارد، مراجعه کرد چرا که در صورت بروز مشکل مرتکبین به این گونه اعمال باید متحمل پرداخت خسارت مادی و معنوی شوند.

افزایش آرایشگاه‌های بدون مجوز در تهران!

در تهران تا دلتان بخواهد می‌توان آرایشگاه بدون مجوز و غیر مجاز که فاقد تاییدیه بهداشتی و فنی کار باشند، پیدا کرد. آمار‌ها می‌گوید که تعداد این گروه از آرایشگاه‌ها به ۱۵ هزار رسیده و کمترین نظارت بر فعالیت آن‌ها می‌شود. این مهم سبب شده تا مخاطرات بیشتری از فعالیت‌های غیر مجاز آرایشگاه‌ها جامعه را تهدید کند. چندی قبل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را در خصوص تشدید بازرسی در آرایشگا‌ها ابلاغ کرد. اما به رغم ممنوعیت برخی فعالیت‌های زیبایی در آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی، بسیاری از آن‌ها به ارائه خدمات در این زمینه می‌‌پردازند ومشتریان زیادی را جذب کرده‌اند..

ندافی، مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در این باره گفته است که «بازرسان وزارت بهداشت به طور معمول چهار بار در طول سال به آرایشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت سر می‌زنند و نظارت بر آرایشگاه‌ها از طریق بازرسی‌ها انجام می‌شود. بازرس‌ها به صورت معمول آرایشگاه‌ها را مورد بازرسی قرار داده و اگر موردی از تخلفات را ببینند حتما به وزارت بهداشت گزارش می‌دهند.» اما به نظر می‌رسد این بازرسی‌ها سودی را حاصل ندارد و همچنان این سلامت جامعه است که در آرایشگاه‌ها تهدید می‌شود.

پزشکی در لباس آرایشگری!

بسیاری از زنان و دختران تهرانی به مشتری ثابت مراکز زیبایی و آرایشگاه‌های غیرمجاز تبدیل شده و بی‌آنکه فکری به عاقبت کار کنند. مراکز زیبایی و بوتاکس اغلب در ورودی خود هیچ تابلو و نشانه‌ای ندارند و مشتریان، تنها از روی آدرسی که در دست دارند، متوجه می‌شوند راه را درست آمده‌اند. عمدتا در این مراکز، هر کس به کار خودش مشغول است و سرشان اینقدر شلوغ است که هیچ کدام متوجه تازه واردی که با بهت به آن‌ها نگاه می‌کند، نمی‌شوند. دیوارهای کاذب قسمت‌های مختلف آرایشگاه را از هم جدا کرده است و تابلوی کوچکی مراجعان را به سمت اتاق بوتاکس راهنمایی می‌کند. تابلویی دیگر هم نشان از انجام تاتو در اتاق بعدی دارد و تزریق ژل نیز با قیمتی مناسب زیر نظر خانمی‌مجرب انجام می‌شود و... تزریق بوتاکس و ژل از خدماتی است که در آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شود.

این کار که تا پیش از این در اختیار پزشکان بود این روز‌ها به سالن‌های زیبایی راه پیدا کرده و مشتریان خاص خودش را دارد. این در حالی است که تزریق این ماده سمی‌به منظور رفع چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت تزریق بیش از حد آن باعث فلج عضلات یا افتادگی می‌شود. اعتماد کامل مشتریان به مسئولان آرایشگاه‌ها و صرف هزینه‌های بالا سبب شده تا مسئولان آرایشگاه‌ها به خود اجازه دهند تا به بهانه زیبایی دست به هر کاری بزنند، اقداماتی که گاهی باعث بروز خسارات و صدمات جبران‌ناپذیری برای مشتریان این نوع خدمات می‌شود.

پوستی که از شهروندان، کنده می‌شود!

«مسعود داوودی» متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... با اشاره به اثرات فعالیت‌های غیر مجاز آرایشگاه‌ها در تهران می‌گوید: لایه برداری از پوست صورت یا پیلینگ به همه افراد توصیه نمی‌شود چرا که برای انجام این کار باید شرایط لازم فراهم باشد. وی با بیان اینکه حتی بسیاری از پزشکان متخصص پوست و مو لایه برداری از پوست را به دلیل خطراتی که دارد، کمتر انجام می‌دهند، می‌گوید: وقتی پزشکان در این زمینه احتیاط می‌کنند، چگونه آرایشگران سالن‌های زیبایی بی‌محابا و بدون هیچ‌گونه تخصصی در این زمینه اقدام به لایه برداری از پوست مشتریان می‌کنند؟ از سوی دیگر لایه برداری برای همه انجام نمی‌شود حتی در مورد افرادی که پوست سالم داشته و اصرار به انجام لایه برداری داشته باشند. کاربرد لایه‌برداری برای پاک کردن جای جوش، برطرف کردن جوش‌های زیر پوستی و کم رنگ کردن لکه‌های پوستی است واین امر به افرادی که دارای پوست‌های خوبی هستند، توصیه نمی‌شود.

این متخصص پوست و مو ادامه می‌دهد: برای لایه برداری از پوست از مواد مختلفی که از جنس اسید‌ها هستند، استفاده می‌شود، البته به مرور زمان یکسری مواد اسیدی مناسب برای لایه برداری شناخته شده است که ضعیف‌ترین اسید‌ها، اسید‌های میوه‌ای با غلطت ۳۰ درصد هستند که بالا‌تر از ۳۰ درصد نیز قوی‌تر و سوزاننده‌تر است. وی تاکید می‌کند: لایه برداری در کنار فوایدی که دارد و منجر به روشن‌تر و شاداب‌تر شدن پوست می‌شود، گاهی به دلیل ماهیت اسیدی بودن مواد باعث بروز عوارضی نیز می‌شود به همین دلیل پزشک در تصمیم گیری برای انجام دادن یا ندادن پیلینگ شرایطی را در نظر می‌گیرد.

به عنوان مثال فصل مناسب برای انجام پیلینگ پاییز و زمستان است چرا که میزان تابش آفتاب کمتر است براین اساس در انتخاب بیماران، افرادی که پوست سفید و روشن‌تری دارند، شرایط بهتری برای لایه‌برداری خواهند داشت چرا که انجام پیلینگ در آن‌ها نتیجه بهتری خواهد داشت. چنانچه این نکات رعایت نشود یعنی لایه‌برداری در تابستان و روی افرادی که دارای پوست‌های تیره هستند، انجام شود، لکه‌های ناشی از سوختگی روی پوست آن‌ها آشکار می‌شود که گاهی هفته‌ها و ماه‌ها زمان لازم است تا لکه‌ها با دارو یا گذشت زمان از بین برود.

عوارض فعالیت‌های غیر تخصصی آرایشگاه‌ها

این عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... با اشاره به سایر عوارض لایه برداری، ادامه می‌دهد: در اثر طولانی ماندن اسید روی پوست، سوختگی عمیق ایجاد می‌شود که این سوختگی منجر به اسکار و جوش در صورت خواهد شد و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. داوودی با بیان اینکه انجام پیلینگ یا لایه برداری ظرافت‌های خاصی دارد که بسته به پوست بیمار و بیماری ضمیمه‌ای در فرد، باید رعایت شود، گفت: در صورت رعایت این ظرافت‌ها فرد دچارمشکلات کمتری خواهد شد به همین دلیل تشخیص انجام پیلینک به عهده پزشکان متخصص است.

سایر افراد از قبیل پرستار یا کارکنان سالن‌های آرایشی و زیبایی که تخصص کافی ندیده‌اند، نمی‌توانند اقدام به لایه‌برداری کنند چراکه به قدری انجام آن ظریف و حساس است که پزشکان متخصص پوست در انجام پیلینک احتیاط می‌کنندبه گونه‌ای که موارد انجام آن در طول سال در مطب پزشکان به انگشتان دست می‌رسد. انجام نادرست و غیر اصولی پیلینگ عوارض جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد براین اساس به افراد توصیه می‌شود در صورتی که دارای پوست‌های سالمی‌هستند به منظور زیبایی از انجام آن جلوگیری کنند اما در صورتی که دچار پوست‌های آسیب دیده هستند حتما به پزشکان متخصص مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha