سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 66174

آمارها و گزارش‌های روان‌شناسان و دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد در دهه گذشته بی‌وفایی در زندگی زناشویی در جامعه ما افزایش پیدا کرده و مهم‌ترین عامل طلاق به شمار می‌رود. نكته نگران‌كننده‌تر این است كه چنین مشكلی كه دیرزمانی فقط مختص مردان بود، امروزه زنان را هم دربرگرفته و با توجه به نقش محوری و تربیتی زنان در جامعه، زنگ خطر‌ها به صدا درآمده است.

با این پیمان شکسته شده چه کنم؟
سلامت نیوز :  آمارها و گزارش‌های روان‌شناسان و دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد در دهه گذشته بی‌وفایی در زندگی زناشویی در جامعه ما افزایش پیدا کرده و مهم‌ترین عامل طلاق به شمار می‌رود. نكته نگران‌كننده‌تر این است كه چنین مشكلی كه دیرزمانی فقط مختص مردان بود، امروزه زنان را هم دربرگرفته و با توجه به نقش محوری و تربیتی زنان در جامعه، زنگ خطر‌ها به صدا درآمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ پرداختن به معضلی كه یكشبه به وجود نیامده و یكروزه هم از میان نخواهد رفت، نیازمند صرف وقت زیادی است. ما در این گزارش تلاش كرده‌ایم با معرفی و تعریف بی‌وفایی و بی‌اخلاقی در خانواده بكوشیم ریشه‌ها و دلایل اصلی بی‌تعهدی را واكاوی كنیم و روش‌های درست برخورد با این پدیده تلخ و خانمان برانداز را در گفت‌وگو با كارشناسان روشن كنیم. ​

پس‌لرزه‌های یك اتفاق تلخ

بی‌وفایی در زندگی مشترك به هر دلیلی كه باشد و به هر شكلی كه صورت گیرد، پیامدهای تلخی خواهد داشت؛ برای فردی كه خیانت دیده، فرزندانشان و جامعه. طبق پژوهش سازمان ملی جوانان، فساد اخلاقی مهم‌ترین عامل فروپاشی خانواده‌هاست. گاهی به خاطر یك لذت زودگذر، هم خود فرد و هم نزدیكان او دچار مشكلات طولانی‌مدتی می‌شوند.

فردی كه مورد بی‌وفایی قرار گرفته، ممكن است احساسات منفی متفاوتی را تجربه كند. احساس بی‌كفایتی و طرد‌شدگی، احساس گناه و حسادت.فرد، دچار خشم، افسردگی و سردرگمی می‌شود. عزت نفسش آسیب می‌بیند و حتی گاهی خود را مقصر می‌داند و حس می‌كند كمبودی داشته كه همسرش سراغ شخص دیگری رفته است.

آن فرد تا مدت‌ها نمی‌تواند فراموش كند و التیام چنین زخمی اگر نگوییم غیرممكن، بسیار سخت است. خود فردی هم كه بی‌وفایی كرده است، بعد از بر ملا‌شدن چنین موضوعی علاوه بر این‌كه آبروی خود را از دست می‌دهد، به احتمال زیاد خانواده اش را نیز از دست خواهد داد و حتی اگر چنین نشود دچار عذاب وجدان می‌شود و خود پنداره منفی از خود پیدا خواهد كرد.

اما قربانیان اصلی این اتفاق مثل همیشه آنهایی هستند كه كمترین گناه را در این خصوص دارند. فرزندانی كه والدین‌شان این كشمكش‌ها را پشت سر می‌گذارند، روزهای سختی را درك می‌كنند و بسته به این‌كه در چه سنی باشند، تاثیرات متفاوتی در آینده‌شان خواهد گذاشت.

آنها ممكن است نسبت به والدین خاطی احساس انزجار كنند، به پیمان زناشویی بدبین شوند و در زندگی زناشویی آینده‌شان به همسرشان سوءظن داشته باشند.فرزندانی كه در چنین شرایطی قرار می‌گیرند، به دلیل مشاجره‌هایی كه در خانواده به وجود می‌آید، مدت زیادی ناامنی و تشنج را تجربه می‌كنند. دچار افت تحصیلی می‌شوند و لحظات تلخی را در خلوت‌شان می‌گذرانند.

ممكن است به خاطر خطای یكی از والدینشان، شرمنده دوستان و كسانی شوند كه از موضوع با خبرند و نوعی احساس گناه بدون منبع مشخص آزارشان می‌دهد.داشتن یك خانواده شاد و فرزندانی موفق و كانونی كه همیشه گرم و پرمهر است لذتی بیشتر از تمام هوس‌های زودگذر و رنگارنگ دارد.

انواع بی‌وفایی

تعهد واقعی، یك حلقه ازدواج، عقدنامه یا سند ازدواج یا سال‌هایی نیست كه با یكدیگر زندگی كرده‌اید، بلكه رفتار شماست در تمامی روزهای زندگی‌تان با فردی كه دوستش دارید.شكستن عهد و پیمان زناشویی انواع مختلفی دارد كه ممكن است از قلم بیفتد و فردی كه آن را مرتكب می‌شود، گمان نكند كه خطایی از او سر زده در صورتی كه خود هموار‌كننده خیانت جسمی می‌شود و قدم‌به‌قدم قبح این رابطه را از بین می‌برد.

خیانت ذهنی و عاطفی: گاهی كسی در تخیلش به‌دیگری فكر می‌كند و از آنجا كه اختیار تخیل هر كسی به دست خودش است، از آن فرد یك فرشته بی‌عیب و نقص می‌سازد. مدام رویاپردازی می‌كند و با این‌كه كار به ارتباط كشیده نشده است، اما زندگی خانوادگی‌اش را به خطر می‌اندازد. همسرش را با فرشته رویاهایش مقایسه می‌كند و رابطه‌شان كم‌كم سرد می‌شود.

خیانت مجازی: یكی از ابعاد بی‌وفایی به همسر كه این روزها رونق گرفته است، این است كه در ارتباط‌های مجازی، حد و حدود را رعایت نكنیم و باایجاد صمیمت‌‌های بیش از حد زمینه را برای بروز ارتباط‌های بعدی فراهم كنیم. به دوست مجازی غیرهمجنس وابسته شویم و حضور نامرئی او در زندگی‌مان روز به روز پررنگ‌تر شود.

خیانت رفتاری: یكی از شایع‌ترین انواع بی‌وفایی كه خیلی‌ها گمان می‌كنند تنها نوع آن است، خیانت رفتاری است و با ارتباط برقرار‌كردن با شخصی خارج از سیستم خانواده مترادف است. بیشتر جنبه جنسی دارد و فرد خاطی حتی اگر رازش برملا نشود تا پایان عمر احساس عذاب وجدان خواهد كرد.

حلقه‌های گمشده

این كه​یكی از زوجین فراموش می‌كند كه بر سر عهد و پیمان خود بماند، ممكن است دلایل متفاوتی داشته باشد. البته هیچ‌كدام از این دلایل توجیهی برای این رفتار نامناسب نیست، اما به اختصار به برخی بهانه‌های شخصی و اجتماعی می‌پردازیم كه تعهد به شریك زندگی را كمرنگ كرده است.

محیط خانه‌ای كه سرشار از اختلاف‌نظرهای حل نشده و تعارضات خسته‌كننده است، می‌تواند خیلی كسل‌كننده باشد.دعوا، قهر، بی‌احترامی، ندیدن یكدیگر و خلاصه نبود توانایی در گذراندن لحظاتی شاد در كنار هم می‌تواند باعث شود كه هر یك از همسران از خانه خود دلزده شوند و چنین احساسی باعث شود آرامش و صمیمیت را جایی خارج از خانه جستجو كنند.

ما انسان‌ها زیبایی را دوست داریم و جذب بهترین‌ها می‌شویم. همان‌طور كه وقتی كسی در مرحله انتخاب همسر قرار دارد به عوامل ظاهری هم اهمیت می‌دهد، در طول زندگی هم حفظ این جذابیت مهم است و گاهی از بین رفتن این جذابیت‌ها، بهانه‌ای می‌شود برای بی‌وفایی طرف مقابل.

روابط زناشویی ناموفق

از اصلی‌ترین دلایل بی‌وفایی همسران این است كه بین آنها روابط زناشویی خوبی وجود ندارد. اختلالات جنسی، نبود شناخت از نیازهای زنانه و مردانه در رابطه زناشویی، بی‌توجهی به نیازهای همسر و رفع نكردن آنها می‌تواند رابطه زناشویی را تلخ و كمرنگ كند، در چنین شرایطی زن یا مرد ممكن است به دنبال رفع این نیاز در جایی خارج از چارچوب خانواده باشند. بنابر این نخستین گام درمان این نوع اختلالات است.

از سوی دیگر این یك واقعیت است كه برخی انسان‌ها، اگر نفس خود را رها كنند، به دنبال هوسرانی خواهند رفت و لذت‌های زودگذر را بر زندگی سالم ترجیح خواهند داد. فردی كه هوسرانی می‌كند، نمی‌تواند به عواقب كار خود فكر كند. حتی سلامتی خود را به خطر می‌اندازد تا به خواسته‌های آنی نفسش پاسخ مثبت دهد، پاسخی كه گاهی زندگی‌اش را تباه می‌كند.

از سوی دیگر برخی از اختلالات بالینی باعث می‌شود فرد در معرض خیانت به همسرش قرار‌گیرد. كسی كه كنترل هیجانی ندارد یا دچار ضعف شخصیت است. كسی كه یاد نگرفته است در مواقع لزوم نه بگوید بیشتر از دیگران ممكن است پایش بلغزد.

انتقام گرفتن

زن و شوهر ممكن است به خاطر رنجشی كه از هم دارند، دست به انتقام بزنند وراه خیانت را انتخاب كنند یا در برخی مواقع كسی كه شریك زندگی اش به او خیانت كرده برای آرام‌كردن خود، اقدامی مشابه می‌كند.

حضور زنان در محیط كار

گذشت آن زمان كه اگر زنی برای كاری به خارج از خانه می‌رفت یكی از محارم او را همراهی می‌كرد. این روزها، زنان پا به پای مردان در محیط‌های علمی و كاری حضور دارند و این حضور زنان و مردان برای ساعات طولانی و گاهی هر روز هفته در كنار هم، اگر با رفتار مناسب آنها و حفظ حدود شرعی همراه نباشد، بهترین بهانه برای فراموش‌كردن تعهد‌های زناشویی است. بنابراین ضمن این‌كه باید تاكید كنیم حضور اجتماعی زنان برای پیشرفت جامعه یك فرصت است، نباید به تهدیدی برای خانواده تبدیل شود و مانعی برای وظایف زن به عنوان همسر و مادر در خانواده ایجاد كند.

ماهواره؛ پای ثابت شب‌نشینی‌ها

این كه رسانه‌ای با فرهنگ متفاوت، در كنار زن و شوهر و فرزندانشان مدام حرف می‌زند و آن چیزی را كه می‌خواهد در گوش می‌خواند، تا باور كنند، فرهنگ اصیلش آن و مفاهیمی چون نجابت، غیرت و وفاداری دیگر قدیمی شده است و می‌توان به‌گونه‌ای دیگر به دنیا نگاه كرد، اتفاقی است كه در خیلی از خانه‌ها می‌افتد. بدون آن‌كه خودمان متوجه باشیم، غریبه‌ای را به حریم خصوصی‌مان راه داده‌ایم.

این‌گونه می‌شود كه زشتی برخی روابط برایمان از بین می‌رود و آنقدر این اتفاق ذره‌ذره می‌افتد كه كسی باور نمی‌كند این سریال‌های فارسی زبان با مضامین عاشقانه، چه بلایی بر سر ارزش‌های خانوادگی‌مان می‌آورد. سریال‌هایی كه بی‌وفایی در آنها عادی و همگانی است و گاهی سناریوی آن به‌گونه‌ای است كه بیننده به فردی كه بی‌وفایی هم كرده، حق می‌دهد.

​فناوری‌های دردسرساز

رسانه‌های نوظهور به زندگی وارد می‌شوند بدون آن‌كه فرهنگ استفاده از آنها همراهشان بیاید. فضای مجازی دستمان را برای شیطنت‌هایی با دردسر كمتر از فضای حقیقی باز كرده است. چت‌روم و امكاناتی چون چت تصویری و با صدا هنوز از گرد راه نرسیده، فیس‌بوك هم به آن اضافه شد.رسانه‌هایی كه برای زندگی امروز لازم است و تردیدی در این وجود ندارد، اما به شرط آن‌كه فرهنگ حضور در آنها را فرا گرفته باشیم.

بی‌تعهدی‌های آنلاین

با وصل‌شدن به خط تلفن می‌توان وارد دنیایی شد كه به آن دهكده جهانی می‌گویند. در اتاقت می‌نشینی و به صفحه مانیتورت نگاه می‌كنی.دنیایی از اطلاعات و امكانات پیش‌روی توست. می‌توانی از امكانات آن براحتی برای تبادل اطلاعات، تحقیق، فرستادن پیام و... كمك بگیری یا می‌توانی وقتت را صرف گپ‌های اینترنتی با غریبه و آشنا كنی. این امكانی است كه زندگی در عصر فناوری به ما انسان‌ها می‌دهد.

امروزه فضای اینترنت مكان‌های بسیار متنوعی برای ارتباط با افراد مختلف فراهم آورده است. اینترنت تبدیل به یك تكنولوژی شگفت‌آور شده كه شما می‌توانید با افراد بسیاری از مردم سراسر جهان كه حتی ممكن است تا آخر عمرتان هرگز آنها را به طور حضوری ملاقات نكنید، ارتباط برقرار كنید. در زمینه تجارت، خدمات مختلف، تبلیغات و... این فضای مجازی یك انقلاب در زمینه ارتباطات ایجاد كرده است.

اما مانند هر ارتباط دیگری كه ممكن است توام با مشكلاتی باشد، ارتباط مجازی از طریق ایمیل و چت‌كردن نیز ظرفیت بالایی برای بروز مشكلات مختلف دارد.روزهای اول و شاید سال‌های اول این نوع دوستی‌ها بیشتر مورد توجه جوان‌تر‌ها و مجردها بود، اما كم‌كم جای خود را در میان متاهلین هم باز كرد. این‌كه یك نفر بتواند در خانه‌اش بنشیند و بدون خطر دیده‌شدن توسط دیگران، با جنس مخالفی در ارتباط باشد و كمبود‌های عاطفی و تنهایی خود را پر كند، باعث شد تا برخی افراد به این نوع دوستی‌ها روی بیاورند.

گاهی چت‌كردن با افرادی صورت می‌گیرد كه فرد او را می‌شناسد، همكار و همكلاسی و... كه چون فرصت كنار هم بودن را به مقدار كافی ندارند، ساعت‌ها با هم چت می‌كنند.از هر موضوعی حرف می‌زنند و به مرور احساس صمیمیت می‌كنند. اوایل حریم‌ها را نگه می‌دارند و فكر می‌كنند این یك دوستی معمولی و یك ارتباط ساده برای تنها نبودن یا صحبت در یك مورد خاص است، اما هر چه زمان می‌گذرد و ارتباط‌شان نزدیك‌تر می‌شود، دوستی معمولی جای خود را به دوست داشتن می‌دهد.

گاهی هم آشنایی به صورت تصادفی در فضای مجازی صورت می‌گیرد و هر كس می‌تواند خود را آن‌گونه كه دوست دارد معرفی كند. زن یا مرد، زشت یا زیبا، هنرمند یا ثروتمند و... كه اصولا در این نوع بعد از مدتی می‌خواهند عكسی از هم ببینند.

چه چت‌كردن با یك همكار جنس مخالف باشد چه با یك غریبه كه بعد می‌فهمیم جنس مخالف است، در هر صورت می‌تواند آسیب جدی به زندگی خانوادگی بزند.فردی كه در چت بخواهد اوقاتش را پر كند، دیگر وقتی برای خانواده خود باقی نمی‌گذارد. اگر هم فقط زمان خاصی را به این كار اختصاص دهد، مابقی وقتش به فكر‌كردن در خصوص آن خواهد گذشت. اصول اخلاقی كه در دنیای واقعی جریان دارد، در دنیای مجازی هم باید باشد.

اگر ما همكارمان را خانم یا آقا صدا می‌زنیم و حریم‌ها را حفظ می‌كنیم لزومی ندارد كه وقتی در اینترنت با او صحبت می‌كنیم، او را به اسم كوچك صدا كنیم یا الفاظی به كار ببریم كه نشان دهنده صمیمیت باشد.

یك نشانه خوب برای آن‌كه بدانیم مرزهای تعریف شده در زندگی زناشویی‌مان را شكسته‌ایم یا نه، این است كه ببینیم اگر تمام حرف‌هایی كه در چت بین ما و او رد و بدل شده را پرینت بگیریم و به همسرمان بدهیم كه بخواند، آیا ناراحت می‌شود؟ یا اگر همسرمان با جنس مخالفی چنین مكالماتی داشته باشد، آیا ما ناراحت می‌شویم؟ اگر جواب مثبت است بهتر است خودمان را گول نزنیم و بدانیم در اتاق مجاور همسرمان، در حریمی كه فرزندانمان نفس می‌كشند و بازی می‌كنند و در چاردیواری خانه‌مان، پشت همین مانیتوری كه نشسته‌ایم، به شریك زندگی‌مان خیانت كرده‌ایم.خیلی از ارتباط‌های نامشروع جنسی هم آغازی اینچنینی داشته‌اند. ارتباط زن و مرد نامحرم، ارتباط پنبه و آتش است، حتی اگر از كیلومتر‌ها فاصله باشد. مراقب باشید كه دود آتش به چشمانتان نرود.

واكسن ضد بی‌وفایی

علاج واقعه قبل از وقوع بهتر است، اگر می‌خواهید همیشه و در همه حال به تعهدتان نسبت به همسرتان پایبند باشید، بهتر است نگاه‌ خود به زندگی را اصلاح كنید.نگاه شما به دنیا، همان چیزی است كه طبق آن زندگی می‌كنید و تصمیم می‌گیرید. اعتقادتان در صورتی كه پشتوانه منطقی صحیحی داشته باشد، می تواند تضمین‌كننده آن باشد كه در شرایط امكان خطا، شما انتخاب درست را انجام دهید و مصون بمانید.

اگر احساس می‌كنید، از همسرتان دور شده‌اید، اگر دلتان برایش تنگ نمی‌شود، اگر همصحبت خوبی برای هم نیستید، اگر روابط زناشویی‌تان سرد شده است دست روی دست نگذارید و به رفع مشكل اقدام كنید.با همسرتان صحبت كنید، از مشاور كمك بگیرید، هر كاری كه می‌توانید انجام دهید كه جای همسرتان در قلب و زندگی‌تان خالی نشود كه در این صورت احتمال خطای‌تان بالا می‌رود.

مراقب روابط‌تان خارج از خانه باشید

اگر به خاطر كارتان با افراد غیرهمجنس در ارتباط هستید، مراقب باشید كه حدود شرعی و اخلاقی را در این ارتباطات رعایت كنید.همیشه حلقه ازدواج‌تان را در دست داشته باشید و هر وقت احساس كردید در رابطه‌ای پارا فراتر گذاشته‌اید، به آن نگاه كنید و یاد تعهدی بیفتید كه تا لحظه مرگ باید به آن پایبند باشید اما راه‌هایی كه گفتیم برای این بود كه همیشه خود را كنترل محسوس كنید كه به تعهدتان پایبند باشید، اما چند راه پیشنهادی هم برای كنترل نامحسوس همسرتان داریم.

او را غرق در محبت كنید

بهترین راه برای كنترل نامحسوس همسر، به جای كنترل تلفن همراه او و كارهایی این چنینی، این است كه قلب همسرتان را با محبت‌های بی‌قید و شرط خود، تسخیر كنید آنقدر كه جای خالی برای شخص دیگری پیدا نشود.

به ظاهرتان برسید

این یك وظیفه همیشگی است كه شما باید بهترین شكل ممكن‌ را برای شریك زندگی‌تان داشته باشید. درست برعكس كاری كه بیشتر مردم انجام می‌دهند.صبح‌ها موقع رفتن از خانه دوش می‌گیرند، مقابل آینه می‌روند و به خودشان می‌رسند، بهترین لباس‌های‌شان را می‌پوشند و عطر می‌زنند، اما وقتی به خانه برمی‌گردند، با دنیایی از خستگی و بوی دود و گازوئیل به دیدن همسرشان می‌روند.

حتی خانم‌هایی كه در خانه هستند هم لباس‌های زیبایشان برای مهمانی‌ها در كمد خاك می‌خورد و دم‌دستی‌ترین چیزهایی كه در كمد دارند را وقت مراجعت همسر می‌پوشند.فرقی نمی‌كند شاغل باشید یا خانه‌دار، خانم یا آقا، مهم این است كه برای همسرتان جذاب باشید و همیشه به بهترین شكل در مقابلش ظاهر شوید.

روابط زناشویی و رمانتیك داشته باشید

شما قرار است تنها شریك جنسی همسر خود باشید پس باید مراقب باشید كه او در این زمینه احساس كمبود نكند.به خواسته هایش توجه كنید و كمی روابط رمانتیك را چاشنی زندگی‌تان كنید اگر صاحب فرزند هستید، زمانی را به خلوت‌تان اختصاص دهید، گاهی تنها با هم به رستوران بروید، پیاده روی كنید اگر حس رمانتیك‌تان كم شده، شما اقدام كنید.یك شاخه گل می‌تواند بعد از سال‌های سال به یادتان بیندازد كه می‌توانید تا چه حد روابط گرم داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha