سلامت نیوز :  حمید رواقی در گفت‌‌وگو با فارس در مورد تکریم بیماران افزود: تکریم بیمار در بحث بستری و کلینیک ویژه بیمارستان‌ها مطرح است تا بیماران به صورت دسته جمعی ویزیت نشوند و در زمان معاینه نکات اخلاقی رعایت شود.

وی با تأکید بر حفظ حرمت بیماران و محرمانه ماندن اطلاعات آنها تصریح کرد: باید بیماران در شرایط مساعد و با اطمینان خاطر معاینه شوند.

رواقی در مورد ترخیص بیماران نیز گفت: باید به این سمت برویم که بیماران پس از ترخیص اطلاعاتی از نحوه درمان خود داشته باشند چرا که بیماران پس از ترخیص از اینکه چه نوع دارویی را در چه زمانی مصرف کنند و در چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنند اطلاعی ندارند.

وی ادامه داد: بنابراین اکثر بیمارستان‌ها پروتکل درمانی و دارویی خواهند داشت تا در هنگام ترخیص طبق آن بیماران را راهنمایی کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی همچنین گفت: تمام بیمارستان‌ها را ملزوم کرده‌ایم تا نوبت‌دهی اینترنتی داشته باشند و افرادی که امکان دسترسی به اینترنت ندارند با تلفن به راحتی نوبت خود را دریافت کنند.

رواقی در زمینه تأمین اعتبارات بیمارستانی اظهار کرد: بیمارستان‌ها در حال حاضر با کمبود اعتبارات مواجهند به همین دلیل، زمان طراحی راهنمای درمانی رسیده است چرا که اعتبارات کافی نیست و باید بیمارستان‌ها دستورالعمل خاصی داشته باشند.

وی افزود: به عنوان مثال باید مشخص شود که آیا همه بیماران باید سی‌تی‌اسکن شوند یا داروی خاصی حتما باید تجویز شود یا خیر،بنابراین راهنمای بالینی با در نظر گرفتن استانداردها به بیمارستان‌ها این امکان را می‌دهد که چه نوع روشی را برای بیماران در نظر بگیرند.

رواقی تصریح کرد: البته بیمارستان‌ها حداقل اعتبارات را برای اجرای برنامه‌های پشتیبانی خود لازم دارند تا تجهیزات خود را فراهم کنند اما با مدیریت بهتر می‌توان همین اعتبارات حداقلی را بی‌مورد مصرف نکرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با تاکید بر اینکه نگاه مالی به درمان کاهش خواهد یافت،گفت: با توجه به شرایط امروز باید آگاهانه تصمیم بگیریم و هر دارویی را تجویز نکنیم طبق این دستورالعمل‌ها مشخص می‌شود که مثلا داروی ارزان برای بیماران مشکلی ندارد.

وی افزود: ما چاره‌ای نداریم و باید راهنمای بالینی و استاندارد محوری را اجرا کنیم چرا که با شرایط اقتصاد مقاومتی و مشکلات اعتباری در بیمارستان‌ها چاره‌ای جز استفاده از این راه‌ها نداریم.

رواقی ادامه داد: راه سختی در پیش داریم اما زمانی که منابع مالی کم است باید برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تصریح کرد: گاهی منابع مالی خوبی در دست داریم و هر طور که بخواهیم آن را خرج می‌‌کنیم اما گاهی اعتبارات محدود می‌شود و باید اولویت‌بندی و با برنامه‌ریزی حرکت کنیم و برنامه‌ها را پس و پیش کنیم.

رواقی اظهار داشت: بیمارستان‌ها نیز از این مقوله مستثنی نیستند باید برنامه‌ریزی مناسبی را برای خرج اعتبارات خود بکار بگیرند اما اعتبارات پایه نیز باید تأمین شود که این اعتبارات از سوی سازمان‌های بیمه و تأمین اعتبار سالانه تخصیص می‌یابد.

وی افزود: البته بیمه‌ها در این شرایط باید پرداخت پول را داشته باشند که البته آ‌ن‌ها هم مشکلاتی دارند، بنابراین تعامل دو طرفه میان بیمارستان‌ها و بیمه‌ها ضروری است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی گفت:  باید بیمه‌ها نیز در راهنمای بالینی بیمارستانها سهیم شوند که در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها نقش بیمه‌ها دیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha