سلامت نیوز : معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مصرف زیاد غذاهای آماده (فست فودها) خطر ابتلا به دیابت، فشار خون، چربی خون، چاقی و سرطان گوارش را افزایش می دهد.

دکتر فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: فست فودهایی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، کنسرو، چیپس و سیب زمینی سرخ کرده از نظر تغذیه، ویتامین و املاح از ارزش غذایی کمی برخوردار هستند.

وی با اشاره به درصد بالای چربی این غذاها، گفت: این فرآورده‌ها 30 درصد بیشتر از وزن خود چربی دارند و این چربی‌ها از نوع ترانس، اشباع شده و برای سلامتی مضر است و مصرف مستمر آن سبب افزایش وزن می شود.

به گفته وی، نیترات موجود در سوسیس و کالباس می‌تواند به مرور زمان زمینه ایجاد سرطان دستگاه گوارش را فراهم کند. سوسیس سه درصد آهن مورد نیاز فرد را تامین می‌کند، در حالی که فرآورده‌های گوشتی سالم بیش از 10 درصد آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به فرایند تهیه و آماده سازی فست فودها گفت: این فرآورده‌ها در هنگام سرخ شدن، ترکیبات هیدروکربنی و سرطان زا تولید می‌کنند چیپس و سیب زمینی سرخ شده مقدار انرژی کمی وارد بدن می‌کنند. در حالی که سیب زمینی آب پز حاوی ویتامین C، پروتئین و ترکیبات نشاسته‌ای است و نزدیک به 80 کیلو کالری و انرژی وارد بدن می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: با جایگزین کردن میان وعده‌هایی مانند ساندویچ‌های خانگی، کوکو، کتلت، پنیر و سبزی، عسل، برخی تنقلات مانند ذرت، بادام، پسته، کشمش و برگ میوه باید از مصرف زیاد فست فودها پرهیز کرد.

وی در پایان یادآور شد: میوه جات و سبزیجات تازه، شیر و لبنیات از تاثیر مضر فست فودها و غذاهای خیابانی جلوگیری می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha