سلامت نیوز : یک متخصص اطفال گفت: تشنج‌ هنگامی ایجاد می‌شود که یک تخلیه‌ الکتریکی ناگهانی در مغز ایجاد شده باعث ایجاد علائمی‌ شود که از تغییرات دید و زل زدن تا حرکات لقوه‌یی و پرشی در تمام بدن متغییر است.

دکتر احمد شهیدزاده ماهانی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه نوزادان نارس در معرض خطر بیشتر ابتلای به صرع هستند با اشاره به مطالعات انجام شده گفت: چند هفته زودتر به دنیا آمدن نیز خطر ابتلا به تشنج را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نوزادانی که در هفته‌های 35 تا 36 بارداری متولد می‌شوند نسبت به آنهایی که بین هفته‌های 37 تا 42 به دنیا می‌آیند 76 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به صرع هستند، گفت: این بررسی‌ها اهمیت توجه به پیشگیری از تولدهای زودهنگام را نشان می‌دهد.

این متخصص اطفال با اشاره به عواقب تولد پره‌ترم (پیش از موعد) گفت: ارتقاء دانش خانواده‌ها در این مورد اهمیت دارد، نوزادانی که زودتر از موقع متولد می‌شوند زندگی با کیفیت بالاتری را دارند.

وی با بیان اینکه صرع یکی از شایعترین اختلال نورولوژیک در نوزادان نارس است، یادآور شد: تشنج‌های مکرر مغزی که فاقد علت واضحی مثل تب بالا یا مننژیت است بیش از 50 میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده است.

وی همچنین افزود: تشنج‌ها هنگامی ایجاد می شود که یک تخلیه‌ الکتریکی ناگهانی در مغز اتفاق بیفتد و باعث ایجاد علائمی‌ شود که از تغییرات دید و زل زدن تا حرکات لقوه‌یی و پرشی در تمام بدن تغییر می‌کنند.

دکتر شهید زاده ماهانی تصریح کرد: این اختلال که معمولاً در بزرگسالی کاهش می‌یابد با استفاده از داروها قابل کنترل است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا دو سوم از نوزادانی که نزدیک ترم (بارداری کامل، 39 هفتگی به بعد) و در هفته‌های 35 تا 36 بارداری متولد شده‌اند، زمان زایمان زودتر از موعد ممکن است مربوط به عوامل خطرساز مادر مانند عفونتها، فشار خون بالا،

دیابت و اضافه وزن باشد.

وی همچنین گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در سراسر جهان کودکانی که پس از هفته‌ ‌43 بارداری (دیررس) متولد می‌شوند و داروهای ضدصرع را مثل بالغان دریافت کرده‌اند در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به صرع هستند.

وی در پایان گفت: والدین کم درآمد و با تحصیلات کم، مادران کمتر از 2 سال یا بالای 35 سال سن، در معرض خطر زایمان زودهنگام و تجربه عوارض صرع در نوزادانشان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha