سلامت نیوز : جمعی از پزشکان، متخصصان و صاحبنظران کشور در بیانیه‌ پایانی "نخستین همایش پیشگیری و سرطان" خواستار پایش مستمر باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات غذایی، پروتئینی، لبنی، میوه و سبزیجات شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این بیانیه در 53 بند تنظیم شده و به امضای پزشکان، متخصصان و صاحبنظران امر سرطان در کشور در رشته‌های مختلف علوم پایه، بالینی و کارشناسان سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط با موضوع پیشگیری سرطان رسیده است.

این بیانیه پس از دو روز برگزاری نخستین همایش سرطان و پیشگیری در تاریخ 7 و 8 بهمن ماه، مواردی را در سه محور "کنترل مصرف دخانیات"، "تغذیه و تعادل انرژی" و "کنترل عوامل محیطی سرطان‌زا" مورد تاکید قرار داده است.

در این بیانیه تصریح شده است: از آنجا که آلودگی‌های زیست محیطی از جمله عوامل بروز سرطان‌هاست، ضرورت دارد، مصر ف کود و سم در تولیدات کشاورزی محدود شود.

در ادامه این بیانیه بر توسعه و حمایت از تولیدات ارگانیک و تشویق و ترویج فرهنگ استفاده از این محصولات در جامعه و نیز ایجاد یک چارچوب قانونی برای شناسایی سرطان‌هایی که توسط مواد شیمیایی ایجاد می‌شود و حذف یا کاهش میزان قرارگیری در معرض مواد شیمیایی سرطان زا از جمله حذف کردن تدریجی مواد شیمیایی جایگزین پذیر و کاهش غلظت ناخالصی‌های سرطان زا در فرآورده‌ها و نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی و تولیدات کشاورزی تاکید شده است.

نظارت بیشتر بر تولید، جمع آوری، حمل و نقل و دفع زباله‌های صنعتی، اجرای مصوبات مربوط به حذف و به کار نگرفتن آزبست در فرآیندهای تولید و توقف ورود این ماده خطرناک به کشور، نظارت دقیق بر محیط‌های شغلی به منظور تشخیص زودرس مراحل اولیه سرطان‌های مرتبط با مشاغل و کنترل عوامل زیان آور محیط‌های شغلی و تدوین برنامه‌ بلند مدت مقابله با آلاینده‌های سرطانزای محیطی از دیگر موارد مهم این بیانیه را تشکیل می‌دهد.

صادر کنندگان این بیانیه همچنین، ترویج مصر فرآورده‌های غلات کامل و سبوس‌دار، جلوگیری از تماس افلاتوکسین از طریق بهبود روش‌های تولید، بسته بندی، نگهداری و مصرف مواد غذایی، اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی‌های خیلی داغ، نصب برچسب‌های واضح مربوط به ارزش غذایی روی فرآورده‌ها، اولویت‌دهی به پیشگیری چاقی در کودکان و نوجوانان، عرضه غذای مفید و سالم در مدارس و محل‌های کار و اصلاح باورهای غلط تغذیه‌ای را مورد تاکید قرار داده‌اند.

این بیانیه افزایش قیمت دخانیات از طریق بالا بردن مالیات و جلوگیری از تجارت غیر قانونی دخانیات، منع تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم دخانیات و اصلاح باورهای غلط در این باره مانند بی‌خطر بودن سیگار لایت یا قلیان را نیز خاطرنشان ساخته است.

گفتنی است، "اولین همایش سرطان و پیشگیری "که با هدف تبادل اطلاعات میان نهادهای علمی اجرایی کشور از سوی موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکان و مشارکت انجمن‌های علمی تخصصی و نهادهای دولتی و غیر دولتی روز شنبه 7 بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد، عصر روز یکشنبه 8 بهمن ماه به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha