چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 66217
سلامت نیوز : امروزه یكی از مهم‌ترین مباحث مورد توجه جرم‌شناسان و سیاستگذاران جوامع مترقی، بزهكاری كودكان و نوجوانان است زیرا نتیجه تحقیقات جنایی نشان داده تمایل به ارتكاب جرم در بیشتر مجرمان بزرگسال در دوران كودكی به وجود آمده، دورانی كه خصوصیات اخلاقی و رفتاری انسان‌ها در آن شكل می‌گیرد و تغییر شخصیت افراد پس از نوجوانی در موارد نادر و با دشواری میسر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ برای همین برای تبیین موضوع، یادآوری دو حادثه تلخ داخلی و خارجی مفید به نظر می‌رسد.بیجه ، فردی بود كه در شهرستان ورامین كودكان را می‌ربود و پس از تعرض به قربانیان، آنان را به قتل می‌رساند.

پس از تحقیق درباره شخصیت او آشكار شد وی در سنین كودكی، خود قربانی تعرض بوده است. چند هفته پیش نیز شخصی در یكی از ایالات آمریكا با اسلحه به یك مدرسه وارد شد و بیش از 25 انسان را به قتل رساند. بررسی‌ها نشان داد وی از دوران نوجوانی به اختلالات رفتاری مبتلا بوده است.

ماحصل سخن آن كه بزهكارِ امروز، اغلب بزه دیده دیروز بوده است پس كوشش برای پیشگیری از بزهكاری در كودكان و نوجوانان در چشم‌اندازی بلند‌مدت دستاوردهایی بزرگ به ارمغان خواهد آورد كه برای نیل به این هدف، باید دلایل این پدیده را شناخت و در جهت حل آن قدم برداشت، از جمله ا ین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

فقر و نبود عدالت اجتماعی: آیات و روایات فراوانی مسلمانان را به كار و تلاش و تجارت و كسب مال حلال سفارش كرده و جامعه را از فقر و تنگدستی بر حذر داشته، فقر را خطرناك‌ترین دشمن تكامل انسانی و موجب عقب‌ماندگی فكری و انحطاط عقلی و اخلاقی و باعث از دست رفتن سلامت جسمی معرفی كرده است. امیرالمومنین(ع) فرمود: از فقر به خداوند پناه ببرید كه باعث عقب‌ماندگی و نارسایی در امور دینی و موجب پریشانی عقل و نارسایی فكر است. نیز فرمود: فقر و تنگدستی زبان افراد زیرك و باهوش را می‌بندد و آنان را از بیان دلیل گنگ و لال می‌كند. شخص فقیر در شهر خود نیز غریب است. نتیجه آن كه مهم‌ترین علت گرایش كودكان و نوجوانان به ارتكاب بزه بویژه جرایم مالی و اقتصادی، تنگنای معیشتی است.

اعتیاد یكی از والدین: اعتیاد نیز یكی دیگر از علل اصلی بزهكاری كودكان و نوجوانان است. تحقیقات جنایی تاثیر منفی و شدید اعتیاد یكی از والدین بر زندگی فرزند را ثابت كرده است. بسیاری از كودكان بزهكار در خانواده‌هایی زیسته‌اند كه یكی از اولیای آن به مواد مخدر اعتیاد داشته‌اند و حتی بعضی از معتادان از فرزند خود به عنوان وسیله ارتكاب جرم استفاده می‌كنند.

طلاق و منازعات خانوادگی: یكی دیگر از مهم‌ترین عوامل بزهكاری كودكان و نوجوانان نداشتن زندگی آرام و احساس آرامش در خانواده است. رابطه خصمانه میان پدر و مادر كودك، اثرات سوء و غیرقابل جبرانی بر روان كودك ایجاد می‌كند و سبب می‌شود وی به فردی مضطرب، عصبی و پرخاشگر تبدیل شود كه احتمال ارتكاب جرایم خشن توسط چنین اشخاصی در كوتاه‌مدت یا بلند‌مدت بالاست.

نبود نظارت والدین و تضعیف رابطه مستمر میان پدر و مادر و فرزند: با وجود فواید بی‌شمار تكنولوژی در آسان‌سازی زندگی بشر، نباید از آسیب‌های پیشرفت‌های صنعتی غافل شد. با پیدایش و توسعه تلویزیون، موبایل، اینترنت، ماهواره و بازی‌های كامپیوتری و افزایش ساعات اشتغال زوج‌ها، روابط عاطفی میان اعضای خانواده كاهش یافته است.

مهم‌ترین زیان این تضعیف رابطه، كمرنگ‌شدن نظارت والدین بر رفتار فرزندان است در حالی كه ابزاری مانند موبایل به آسانی می‌تواند كودك را از مسیر درست تعلیم و تربیت خارج و وی را با انواع انحرافات رفتاری مواجه كند. راه‌حل‌این معضل البته ایجاد محدودیت و طرد تكنولوژی نیست، بلكه پدران و مادران می‌توانند با كنترل محسوس و نامحسوس و دقت بیشتر بر زندگی كودك یا نوجوان از شكل‌گیری خصایص غیراخلاقی در او جلوگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha