چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
سلامت نیوز :مدیریت رابطه والدی و نحوه رفتار با فرزندان پس از جدایی، از مهم ترین چالش های زندگی افراد طلاق گرفته است. والدین باید متوجه باشند که بین رابطه «زناشویی» و رابطه «والدینی» اختلاف اساسی وجود دارد. رابطه زناشویی یک رابطه داوطلبانه و انتخابی است که زن و مرد می توانند تصمیم بگیرند که با یکدیگر زندگی کنند یا یکدیگر را ترک کنند، اما رابطه والدی رابطه داوطلبانه نیست و فرزندان در این باره هیچ گونه حق انتخابی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مدیریت کردن این رابطه بعد از جدایی از چالش برانگیزترین مسائل زنان و مردان طلاق گرفته است. نیازها و خواسته‌های کودکان طلاق با توجه به سن آنان کاملا متفاوت است که به این مسئله در شماره های بعد خواهیم پرداخت اما به طور کلی اگر از همسرتان جدا شده اید و دارای فرزند هستید بدون درنظر گرفتن سن او رعایت نکات زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

* احساسات خود نسبت به همسرتان و مسئولیت هایتان نسبت به فرزندتان را از هم تفکیک کنید. به طور طبیعی ممکن است افراد طلاق گرفته در حین یا پس از جدایی احساس ناخوشایندی از همسر سابق خود داشته باشند، اما این نباید باعث شود که پدر و مادر بدی برای فرزندان خود باشند. شاید در وظایف همسری و تعهدات مربوط به آن قصور کرده اما باید برای بچه های خود پدر و مادر خوبی باشند. در واقع اگر همسر بدی بودیم سعی کنیم حداقل والد خوبی باشیم.

* مراقب آنچه که درباره همسر سابق‌تان به فرزندانتان می گویید باشید. وقتی از همسرتان جدا می شوید و نزد فرزندان از همسر سابق تان انتقاد می کنید یا الفاظ ناشایستی را به او نسبت می دهید، در واقع در حال انتقاد یا توهین به یکی از والدین فرزندتان هستید نه همسرسابق تان! با این کار تصویر والد او را مخدوش می کنید. ممکن است از دست کسی که جدا شده اید، بسیار عصبانی باشید و ممکن است مقصر دانستن او رضایت بخش باشد و دوست داشته باشید به فرزندان خود بگویید که هم چیز تقصیر او بوده اما باید بدانید در این صورت بچه های شما بیشترین رنج را می‌کشند. والدین باید بدانند که به هیچ عنوان حق ندارند تصویر مخدوش و نادرستی را از یکدیگر نزد فرزندان ترسیم کنند.

* کودکان به هر دو والد نیاز دارند، وظیفه پدر و مادری هیچ گاه از بین نمی‌رود. بعد از جدایی و طلاق یکی از مشکل ترین و احتمالا پر چالش ترین موارد و مسئولیت‌های زندگی مطرح می شود و آن این که چگونه با وجود دو زندگی جداگانه می توان همچنان برای فرزندان خود پدر و مادر بود. وقتی رابطه ای به پایان می رسد همسران طلاق گرفته باید به اتفاق، فرزندان را تربیت و حمایت کنند. این آسودگی خاطر را برای فرزندان خود ایجاد کنید که باوجود این که از یکدیگر جدا شده اید تا آخر عمر برای آن‌ها پدر و مادر خواهید بود.

* والدین نباید بعد از طلاق از بچه ها به عنوان وسیله ای برای تسویه حساب استفاده کنند. برای مثال ممکن است یکی از والدین از دیدن بچه ها خودداری کند یا دیگری را تهدید کند که نمی گذارد فرزندان را ببیند مگر این که خواسته های او را در باره مسائل مالی و ... در نظر بگیرد.

* همچنین والدین نباید از بچه ها به عنوان پیغام بر استفاده کنند. طوری که یکی از والدین پیغام تهدید یا اخطار خود را توسط فرزندان به همسر سابقش برساند.

* زمانی که فرزندان نزد یک والد می روند، به هیچ عنوان نباید توسط والد دیگر تحت بازجویی و سؤال و جواب قرار گیرند.

* نقش فرزندان در خانه را بعد از طلاق عوض نکنید، آن ها برای شما نقش فرزندی دارند. بعد از جدایی شما، بچه هایتان حتی اگر نوجوان یا جوان هستند باز هم فرزند شما هستند، آن ها بهترین دوست شما نیستند. تلاش نکنید آن ها را حامی خود قرار دهید یا به آن ها تکیه کنید. برای بچه ها بسیار مخرب است که مسئول یا حامی شما باشند. تکیه کردن به بچه ها و یا گفتن این که باید از خواهر یا برادر خود مراقبت کنند یا این که از حالا به بعد وظیفه دارند زن یا مرد خانواده باشند به سردرگمی نقش ها منجرخواهدشد و زمینه‌ساز مشکلاتی در روابط بعدی آن ها خواهد بود.

* فراموش نکنیم کودکانی که اغلب در گیر این مسائل هستند با عزت نفس پایینی بزرگ می شوند و اغلب خودشان را مقصر و مسبب جدایی والدین می دانند. اکنون دیگر مهم نیست که چه کسی (والدین) مقصر این جدایی بوده است، بهتر است به خاطر فرزندان هم که شده امکان ارتباط فرزندان را با والد دیگر فراهم کنید. این که بخواهید ثابت کنید که چه کسی مقصر بوده و مسبب طلاق شده است نه تنها به رابطه والدینی شما با فرزندان کمکی نمی کند بلکه به این رابطه آسیب خواهد زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha