چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷
سلامت نیوز : بهانه قدیمی‌ها تسکین درد، طول عمر و سرخوشی بود و بهانه امروزی‌ها برای لاغری، كمتر خوابیدن، افزایش تمرکز است. بهانه‌ اهمیتی ندارد، آنچه كه اهمیت دارد جهلی است که هر نسل نسبت به مصرف مواد مخدر دارد و هر روز این اوضاع وخیم‌تر می‌شود. اگر تا دیروز برای مصرف مواد مخدر به ذغال و وافور نیاز بود، امروزه با یک قرص بدون اینکه در چشم باشی، می‌توان به سراغ مواد رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ از زمان صفویه تاکنون ایران بزرگترین مصرف کننده تریاک بوده است. این در حالی است که در دنیا حشیش بیشترین مصرف را دارد و تریاک رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. تغییر شیوه زندگی و حرکت به سمت مدرنیته در جوامع شهری بر مصرف مواد مخدر هم تاثیر گذاشته است و آنچه که بیش از هر چیز این روزها نگرانی جامعه را نسبت به خودش برانگیخته، تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از «سنتی» به «صنعتی» است، گرچه بحث در مورد خطرات مواد سنتی نیز در جای خود دارای اهمیت است. شیب این روند از اواسط دهه 80 تاکنون با سرعت بالایی همراه بوده و در این بین مصرف «شیشه» در نمودار مصرف مواد مخدر به اوج رسیده است.دیلمی زاده مدیر عامل جمعیت تولد دوباره درباره رشد این روند می‌گوید: از چهار سال پیش کارشناسان مکرر درباره سونامی شیشه هشدار داده بود، اما متاسفانه سیستم بهداشت و درمان کشور نتوانست خودش را با این روند منطبق کند. طبق آمار که در حال حاضر از مصرف مواد مخدر موجود است، تریاک در رتبه نخست و شیشه در رده دوم قرار دارد، اما شواهد نشان دهنده این است که در کلان شهرها این آمار کاملا برعکس بوده و شیشه در رتبه نخست مصرف قرار دارد و لگوی مصرف به سمت الگوی پرخطر حرکت می‌کند.

به گفته وی، از دیگر عوامل موثر، تبلیغات گمراه کننده است که توزیع کنندگان مواد مخدر از آن‌ها بهره می‌گیرند. اینکه شیشه اعتیاد آور نیست یا شیشه باعث زیبایی اندام و لاغری می‌شود، جملات غلطی است که در جامعه به شکل ناآگاهانه‌ای رواج پیدا کرده است. مدیر عامل جمعیت تولد دوباره با پیش بینی آینده این روند می‌افزاید: چون در حال حاضر در اوج مصرف شیشه قرار داریم، انتظار می‌رود با مدیریت مناسب رشد این روند در آینده ثابت شود و به شکل خوشبینانه‌ای رو به کاهش رود.

از ویژگی‌های مواد صنعتی که باعث تمایل به آن شده، سهولت در تهیه و استفاده از آن بدون هیچ دردسری در هر مکانی است. بی‌بو، بی‌رنگ بودن و نمایانگر نشدن علائم خماری تا حدود یک ماه، از دیگر ویژگی‌های اولیه مواد مخدر صنعتی به شمار می‌رود. شیشه دارای ساختمانی شبیه به آمفتامین با یک گروه متیل اضافه می‌باشد که به آسانی در آزمایشگاه‌ها و حتی خانه از مواد اولیه ساده تهیه می‌شود. این در حالی است که مواد سنتی هم چون تریاک از گیاه کال خشخاش بدست می‌آید و به طور معمول در کشورهای برمه و افغانستان کشت می‌شود، به همین دلیل قیمت مواد مخدر سنتی رو به افزایش و اما مواد مخدر صنعتی به ارزانی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. مواد صنعتی بر خلاف مواد سنتی که بر جسم تاثیر می‌گذارد، بیش تر بر روان انسان تاثیرگذار است. به همین دلیل جوانانی که بیشتر دچار مشکلات روحی هستند، برای پر کردن خلاهای روانی خود از این گونه مواد استفاده می‌کنند. طبق آماری که رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی اعلام کرده، در سال 90 حدود 63 درصد معتادان مواد سنتی به سمت مواد صنعتی گرایش پیدا کرده‌اند که از این تعداد سه درصد زن بوده‌اند. تبلیغات گمراه کننده چون تاثیر این مواد بر لاغری، ایجاد نشاط و بالا رفتن تمرکز از دلایل گرایش زنان به مواد صنعتی به ویژه شیشه است.

توزیع کنندگان مواد با به کار بردن اصطلاحات و عناوین جوان پسند و تازه سعی در آلوده کردن بیشتر اجتماع و افزایش مشتریان‌ دارند. اسامی متنوع و گاه عجیب که ازلحاظ ترکیب هیچ تفاوتی با هم ندارند. «متافتامین کریستاله» که با نام شیشه می‌شناسیم با نام‌های دیگری هم چون «یخ»، «شابو»، «شوره سر شیطان»، «هیلی بیلی»، «سوخت موشک» و «فک‌هاوایی» در بازار عرضه می‌شوند.افزایش بی‌رویه استفاده از این گونه مواد باعث شده تا در سال 1389 مجمع تشخیص مصحلت نظام قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را اصلاح کند و در تمامی بندهای این قانون پس از عبارت «مواد مخدر» عبارت «روان گردان‌های صنعتی غیر دارویی» اضافه شد. هم چنین یک تبصره به ماده یک قانون الحاق گردید مبنی بر اینکه رسیدگی به جرائم مواد روان گردان‌های صنعتی غیردارویی تابع مقررات رسیدگی به جرائم مواد مخدر می‌باشد.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در 9 ماه اول سال 91 حدود 355 تن مواد مخدر کشف شده است که بیشتر این کشفیات شامل مواد مخدر سنتی بوده است. بنابر اظهارات سردار مویدی، کشف مخدرهای صنعتی نیز نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است. آماری که درباره کشفیات شیشه در سال 90 اعلام شده است، نشان دهنده رشد 204 درصدی نسبت به سال 89 بوده است و طبق اعلام رئیس پلیس مواد مخدر در سال 90 حدود 3391 کیلوگرم شیشه کشف شده است. در حالی که روزانه عده‌ای پشت مرزهای اعتیاد نشسته و برای ورود بر بیراهه اعتیاد در می‌کوبند، در طرف دیگر صدای شکسته شدن استخوان‌های یک نسل به گوش می‌رسد، آیا این صدا را می‌شنویم یا آن قدر غفلت می‌کنیم که کابوس نیستی جوانان به تلخ‌ترین واقعیت عصر حاضر بدل شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha