سلامت نیوز : یک متخصص ارتقای سلامت بهره گیری از دانش، مهارت‌ها و قابلیت‌های ارتقاء سلامت در مشاوره و آموزش سلامت مردم را لازم و ضروری دانست و گفت: مردم حاضرند برای توانمند کردن خود هزینه کنند و در این مسیر، توسعه و بهره‌گیری از نیروی بی‌پایان مردمی برای بهبود، اصلاح و تغییر سبک زندگی و ارتقاء سواد سلامت جامعه در پیشگیری و توانمندی مقابله با رفتارهای پر خطر و در یک کلام آموزش همگانی عنصری کلیدی در ارتقاء همه جانبه سلامت قلمداد می‌شود.

دکتر محمد حسین تقدیسی در گفت وگو با ایسنا ، اظهارداشت: تغذیه نامناسب، کم تحرکی و چاقی، کمبود فعالیت‌های بدنی، مصرف دخانیات، عدم مهارت مقابله با استرس، رفتار جنسی ناایمن و خشونت و عدم پایبندی به اصول اخلاقی، رفتارهای پرخطر گفته می شود.

وی با بیان اینکه به رفتارهای پرخطر می‌توان از دو منظر چاره جویی مشکلات و روش پیشگیرانه نگاه کرد، افزود: می توان منتظر ماند تا افراد به یکی از این مشکلات مبتلا شده و چاره جوئی نموده یعنی انفعالی برخورد کنیم و یا اینکه از روش پیشگیرانه و خلاقانه استفاده و قبل از ابتلا، پیشگیری اختصاصی کنیم.

دکتر تقدیسی ادامه داد: در روش اول عکس العملی و انفعالی عمل کردن نه تنها هزینههای مادی و معنوی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد بلکه چه بسا اثربخش هم نباشد، بنابراین قبل از ابتلا باید چاره اندیشی نمود و افراد را توانمند و مجهز به ابزارهای مقابله با رفتارهای پر خطر کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای مثال خشونت و رفتار جنسی ناایمن عواقب جسمی، روانی و اجتماعی فراوانی دارد که با آموزش مهارت‌های زندگی به جامعه می توان از این معضل پیشگیری کرد.

این متخصص ارتقای سلامت با بیان این مطلب که شرایط اجتماعی در ایجاد رفتارهای پرخطر دخیل است، افزود: خشونت با طیف گسترده خود که شامل خشونت کلامی، روانی و عاطفی و همچنین فیزیکی است منجر به کاهش مشارکت اجتماعی می شود که علاوه بر عوارض اجتماعی، عواقب اقتصادی جدی هم به دنبال دارد و تنها با رویکرد پیشگیرانه و سرمایه گذاری در این زمینه است که می توانیم جامعه سالم داشته باشیم.

پیوندهای خانوادگی قوی اهرمی مهم در پیشگیری از رفتارهای پرخطر

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ساختار خانواده و نحوه تعامل اعضا با یکدیگر، نقش بسزایی در پیشگیری از رفتار پر خطر دارد، گفت: والدین باید فرزندان خود را به عنوان یک انسان بپذیرند و باور داشته باشند که با امر و نهی مستقیم و آمرانه به آنها نمی توانند رفتار آنها را تغییر دهند.

وی با ابراز تاسف از عدم اطلاع خانواده‌ها از عوامل خطرساز و راهکارهای پیشگیری از رفتارهای جنسی ناایمن اظهار کرد: باید اطلاعات والدین و خانواده‌ها و توانمندی آنها در مقابله و برخورد با این مشکل و بیماری به صورت روزافزون افزایش یابد.

دکتر تقدیسی بهره گیری از دانش، مهارت‌ها و قابلیت های ارتقاء سلامت در مشاوره و آموزش سلامت مردم را لازم و ضروری دانست و افزود: رسیدن به اهداف سلامت ارائه شده در برنامه پنجم توسعه و ارتقاء سواد سلامت جامعه بعنوان محور عدالت در سلامت و همین طور تحقق سیاست راهبردی کشور مبنی بر کاهش تصدی‌گری دولت در اجرا و ارائه‌ی خدمات، با توجه به اصل 44 قانون اساسی؛ تایید و حمایت عملی و مؤثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از توسعه بخش‌های خصوصی و مشارکت همه جانبه‌ی اجتماعی ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم حاضرند برای توانمند کردن خود هزینه کنند و در این مسیر، توسعه و بهره‌گیری از نیروی بی‌پایان مردمی برای بهبود، اصلاح و تغییر سبک زندگی و ارتقاء سواد سلامت جامعه در پیشگیری و توانمندی مقابله با رفتارهای پر خطر و در یک کلام آموزش همگانی عنصری کلیدی در ارتقاء همه جانبه سلامت قلمداد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha