چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 66281

اگر شما هم نفستان در آشپزخانه کوچکتان گرفته و از کم جایی آن کلافه شده‌اید، شاید وقت آن رسیده که دست به کار تغییر شوید و شرایط آشپزخانه تان را بهسازی کنید!

با آشپزخانه‌ کوچکمان چه کنیم؟
سلامت نیوز : آشپزخانه قلب خانه است اما در خانه‌های آپارتمانی و کم متراژ این دوره و زمانه، جای کمی برای این قلب در نظر گرفته شده. اگر شما هم نفستان در آشپزخانه کوچکتان گرفته و از کم جایی آن کلافه شده‌اید، شاید وقت آن رسیده که دست به کار تغییر شوید و شرایط آشپزخانه تان را بهسازی کنید!

دلبازتر کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ قبل از هر چیز باید كاری كنید كه آشپزخانه كوچك شما بزرگ‌تر و دلباز‌تر به‌نظر آید. اگر تازه عروس هستید و هنوز جهیزیه تان را برای خانه کوچک خوشبختی تان تهیه نکرده‌اید، یا اگر تصمیم به تغییر وسایل اصلی آشپزخانه تان گرفته‌اید، دقت کنید که این بار وسایل و تجهیزات آشپزخانه از قبیل یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و... را تا حد‌امكان از میان انواع ظریف و در مقیاس كوچك آن انتخاب كنید. مثلاً اگرچه خیلی‌ها دور و بر شما هستند که یخچال دوقلو دارند اما این دلیل نمی‌شود که خودتان را مجبور کنید در آشپزخانه کوچک تان یکی از این یخچال‌ها جا بدهید. می‌توانید با هزینه کمتر یک یخچال جمع‌و‌جورتر تهیه کرده و به‌ مقدار زیادی درفضا صرفه‌جویی کنید.

قدم بعدی برای دلباز کردن فضای آشپزخانه، بازی با رنگ‌ها است. پرده‌های ضخیم و تیره رنگ آشپزخانه را بردارید و به جای آن از حریرهای روشن و ساده استفاده کنید تا آشپزخانه تان نورگیرتر شود و تیرگی آن به حداقل برسد. آشپزخانه کوچک نیازمند رنگ‌های ملایم و روشن است. پس بهتر است در چنین فضایی از کابینت‌های کرم و سفید استفاده کنید و اگر تعویض کابینت‌ها برایتان مقدور نیست لااقل برچسب‌های جدیدی به رنگ روشن روی آنها بکشید.

در حال حاضر برچسب‌های خوبی در بازار پیدا می‌شوند که ضخامت و بافت آنها، تا حد زیادی شبیه به چوب است و نمای خوبی به آشپزخانه شما خواهند داد. به همین نسبت برای رنگ کردن دیوارهای آشپزخانه هم باید از رنگ‌های روشن استفاده کنید.آینه هم می‌تواند جبران تنگی و دلگیری آشپزخانه شما را بکند. مثلاً می‌توانید بخش‌هایی از دیوار را با آینه بپوشانید یا درهای بعضی از کابینت‌ها را آینه‌ای انتخاب کنید تا با انعکاس فضای آشپزخانه، آن را بزرگتر نشان دهند. به‌جای آینه استفاده از درهای شیشه‌ای برای کابینت هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد.

کفپوش آشپزخانه‌های کوچک باید به رنگ روشن باشند. بنابراین ترجیحاً در آشپزخانه از فرش و قالیچه استفاده نکنید. چون صرف نظر از آلودگی بسیاری که خواهد داشت، کف آشپزخانه شما را شلوغ نشان می‌دهد.

آشپزخانه‌ای مرتب داشته باشید

در آشپزخانه‌های کوچک، بهم ریختگی‌ها خیلی زودتر و بیشتر به چشم می‌آیند. سعی کنید آشپزخانه تان را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید. اگر با کمبود کابینت مواجه هستید، می‌توانید برخی وسایل را به دیوار آویزان کنید. مثل سرویس كفگیر ملاقه، جاروشارژی، بعضی از ماهی تابه‌های کوچک، لیوان‌های دسته‌دار و...

در آشپزخانه خیلی از ما لوازم و ظرف و ظروفی هست که شاید سالی یک بار هم به سراغشان نرویم. خودتان را از شر این لوازم خلاص کنید. اگر در 6ماه گذشته سراغ یک ظرف نرفته اید، مطمئن باشید در آینده هم با آن کاری نخواهید داشت. اینجا اتفاقا ضرب المثل هر چیز که خوار آیند روزی به کار آید کاربردی ندارد! پس با خیال راحت اضافه‌ها را دور بریزید یا به دیگران ببخشید.

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه‌های کوچک باید پرنور باشند تا دلگیر به نظر نرسند. بنابراین، از لوستری استفاده کنید که به اندازه کافی آشپزخانه شما را روشن می‌کند. در صورت امکان قسمت بالای كابینت‌ها را با نصب‌ هالوژن نورپردازی كنید.

باز هم تأكید می‌کنیم که بهترین نور برای هر فضایی، نور طبیعی است. بنابراین اگر در آشپزخانه تان پنجره دارید، آن را به جای پرده‌های ضخیم با پرده‌های توری و روشن و كوتاه و كم‌چین بپوشانید. برای آن که فضای داخلی خانه مشرف نباشد هم روی شیشه‌ها برچسب مات کننده بچسبانید یا از زیرپرده‌ای‌های نازک استفاده کنید.

با کابینت‌ها چه کنیم؟

معضل کمبود کابینت چیزی نیست که به سادگی بتوانید حل کنید اما شاید یک راه خوب برای حل این مشکل، آن باشد که کابینت‌ها را تا سقف بالا ببرید. فضای خالی بالای کابینت، به هیچ عنوان تاثیری در زیبایی آشپزخانه نخواهد داشت و فقط امکان ساماندهی بیشتر آشپزخانه را از شما می‌گیرد. بعضی‌ها از این فضا برای چیدن لوازم برقی و وسایلی که کمتر سراغشان می‌روند استفاده می‌کنند. این کار، آشپزخانه را بسیار بهم ریخته و زشت نشان می‌دهد. پس اگر قرار است تغییر دکوراسیونی در آشپزخانه بدهید، به فکر بلند کردن ارتفاع کابینت‌ها باشید. این افزایش ارتفاع می‌تواند به شکل کابینت‌های در دار باشد یا به شکل قفسه‌هایی که وسایل را در آنها می‌چینید.

اگر افزایش ارتفاع کابینت‌ها برایتان مقدور نیست، سبدهای یک شکل و زیبایی تهیه کرده و آنها را روی کابینت‌ها بچینید و داخلشان را با لوازم آشپزخانه که کمتر سراغشان می‌روید پر کنید.

آشپزخانه‌های کوچک مشکلی به نام سطح کار دارند. یعنی شما فضای کمی برای قرار دادن وسایل در سطوح آشپزخانه دارید. یکی از راهکارهای حل این مشکل، استفاده از صفحه‌هایی است که روی سینک ظرفشویی را می‌پوشانند. این صفحه‌ها متحرك و از جنس سطح كابینت‌ها هستند و زمانی‌كه با سینك كاری ندارید می‌توانید آن‌را روی سینك قرار دهید تا سطح كار شما وسیع‌تر و بیشتر شود.

کانتر را دریابید! کانتر آشپزخانه شما می‌تواند میزناهار‌خوری‌تان باشد. بنابراین آن را همیشه خلوت نگه دارید و جلوی آن صندلی‌های ظریف و بدون دسته بگذارید.

در فضاهای خالی آشپزخانه، کابینت‌های باریک و کشویی تعبیه کنید. این کابینت‌ها قفسه‌هایی دارند که می‌توانید در آنها ادویه جات، مواد غذایی خشک و برخی از ظروف را جا بدهید بدون آن که برای برداشتنشان به مشکل بربخورید. این کابینت‌های کشویی که قفسه‌های آنها قابلیت بیرون کشیده شدن دارند، بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های تنگ و کوچک هستند.

روی دیوار آشپزخانه می‌توانید رف‌ها و طاقچه‌هایی تعبیه کنید که بدون شلوغ کردن فضای آشپزخانه به ساماندهی بهتر لوازم کمک می‌کنند. این رف‌ها در فضاهایی نصب می‌شوند که عملا امکان نصب کابینت وجود ندارد. بنابراین فضای اضافه‌ای به شما خواهند داد. در آشپزخانه کوچک تان شاید مجبور شوید از گاز روی کار استفاده کنید و بنا به ضرورت فضا، قید فرگاز را بزنید. حتی ممکن است مجبور شوید لباسشویی را به فضایی جز آشپزخانه منتقل کنید.

اگر با انجام این تغییرات فضا برایتان باز می‌شود، از آن استقبال کنید. به هر حال در فضای کوچک شما باید یک سری چیزها را قربانی کنید تا آسایش بیشتری به دست آورید. ممکن است آشپزخانه‌ شما از ابتدا نواقصی در طراحی داشته باشد. مثلاً گوشه‌های خالی و پرت یا عدم تقارن‌هایی که باعث شده بخش‌هایی از آشپزخانه خالی بماند. این ضعف‌ها را با اضافه کردن و طراحی مجدد خودتان برطرف کنید و قفسه و کابینت‌هایی را در این فضاها جا بدهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha