پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 66295

سلامت نیوز : سازمان مدیریت بحران کشور به دنبال آن است که برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها، هواپیماهای اطفای حریق را به کار گیرد. این موضوع را روز دیروز حسن قدمی، رئیس این سازمان اعلام کرده و گفته است که برای اطفای هوایی حریق جنگل‌های کشور پیش از هر چیزی باید هواپیما به مراکز آتش نشانی واگذار شود. این نخستین بار نیست که تلاش برای اطفای هوایی حریق جنگل‌ها در کشور موضوع بحث شده است. براساس آمارها هر سال چندین مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور صورت می‌گیرد که اصلی‌ترین چالش بر سر اطفای چنین حریق‌هایی موضوع دسترسی سریع به نقاط آتش‌سوزی است.

کاهش 16 درصدی حریق جنگلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در آخرین جلسه میان سازمان هواپیمایی کشوری، نمایندگان سازمان صنایع هوایی، هوافضای سپاه، شرکت صنایع هواپیماسازی ایران و سازمان مدیریت بحران هواپیماهای مختلفی برای انجام چنین ماموریت‌های سختی پیشنهاد و درباره نقاط قوت و ضعف آنها صحبت شده است اما به نظر می‌رسد که هنوز تا انتخاب نمونه قابل استفاده برای خاموش کردن آتش جنگل‌ها فاصله بسیاری باشد چرا که قدمی تاکید کرده است: «مخاطرات در عملیات اطفای هوایی نسبت به پرواز‌های عادی بیش از دوبرابر است». با این همه شورای عالی مدیریت بحران کشور مجبور است برای کنترل تخریب جنگل‌ها به وسیله شعله‌های ویرانگر تن به انتخاب هواپیما داده و گشت‌های آتش نشانی هوایی را در دستور کار خود قرار دهد. در سال 91 میزان آتش‌سوزی جنگل‌های کشور نزدیک به 16‌درصد کاهش داشته است؛ به عبارت دیگر این میزان از 397 فقره در سال 90 به 330 فقره در سال 91 رسیده با این همه همین میزان آتش‌سوزی تا به حال توانسته بیش از یک هزار و 200 هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور را برای همیشه نابود کند.

مشکلات جغرافیایی یا آتش‌سوزی‌های عمدی؟

تعجب‌آور است اما در ده سال گذشته روند آتش‌سوزی جنگل‌ها همزمان با افزایش تجهیزات اطفای حریق افزایش چشمگیری داشته به طوری که حداقل 14 هزار فقره آتش‌سوزی در دهه اخیر در جنگل‌های کشور گزارش شده که بخشی از آن معلول عوامل طبیعی و برخی از آن به قصد تصرف زمین ایجاد شده است. کارشناسان معتقدند که اصلی‌ترین دلیل بالا بودن میانگین زمان حریق در جنگل‌های کشور بیشتر به خاطر همین موضوع است. علی شمشادی از محیط بانان استان گیلان به آرمان می‌گوید:«محلی‌هایی که خود دست به سوزاندن جنگل‌های کشور می‌زنند با مخفی نگه داشتن محل آتش‌سوزی، مانع از انجام مراحل اطفای حریق می‌شوند.» به گفته او بیشتر این آتش‌سوزی‌ها برای ساخت ویلا یا تصاحب زمین در مناطقی است که گشت‌های جنگلبانی کمتر در آن تردد می‌کنند.

این در حالی است که تاخیر حداقل دو ساعت و نیمه در کشف آتش‌سوزی چند سالی است که از سوی مسئولان سازمان جنگل‌ها تایید شده و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی درباره این مساله نگرانی‌هایی را بیان کرده است. براساس گزارش این مرکز، تنها در 9 ماهه اول سال 89 حداقل یک چهارم کل مساحت جنگل‌های کشور در آتش سوخته است تا جایی که ایران در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان نابودی مناطق جنگلی رتبه چهارم را دارد. معاون مدیركل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور در این باره اما نظر دیگری دارد. امیرمسعود جلالی اصلی‌ترین دلیل تاخیر در اطفای آتش در جنگل‌ها را مسائل جغرافیایی می‌داند:« صعب‌العبور بودن مناطق،عدم وجود منابع آب، نوع پوشش گیاهی و نبود امکانات مورد نیاز از عوامل و مشکلات موجود در کنترل اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی است.» به گفته او« با محصور کردن منابع طبیعی با کمربندهای حفاظتی، مرزها در این عرصه‌ها مشخص شده و در این راستا همکاری نیروهای نظامی و انتظامی و قضایی نیاز است که با فرد معارض کننده به عرصه‌ها برخورد شود.»

نگرانی از تاخیر در انتخاب هواپیما

روند بیابانی شدن ایران در سال‌های گذشته سرعت گرفته است. در کنار خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و رودخانه ها، جنگل‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین منابع تولید آب شیرین کشور در حال نابودی هستند و براساس آمارها حالا آتش نیز به یکی از اصلی‌ترین مخاطرات این عرصه‌های سبز بدل شده است. علی شمشادی از محیط بانانی که خود سابقه اعلام چند مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های استان گیلان را دارد معتقد است:«تلاش برای استفاده از هواپیما جهت اطفای حریق جنگل‌ها اگر چه می‌تواند یک حرکت رو به جلو باشد و مانع از ایجاد خطرات بیشتر برای جنگل‌ها شود اما نباید زمان را در این مساله صرف انتخاب و چانه زنی کرد و بهتر است سریع‌تر هواپیماها وارد ناوگان آتش‌نشانی‌ها شوند.» او براساس تجربیات خود تاکید می‌کند که بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور از روزهای پایانی فروردین ماه آغاز می‌شوند و تا پایان تابستان ادامه دارند بنابراین اگر قرار است مسئولان هواپیماهایی را برای اطفای حریق‌های احتمالی مهیا کنند باید تا پیش از تعطیلات نوروز آماده خدمات رسانی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha