پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 66296
سلامت نیوز : برخورداری از هوای خوب در نتیجه انجام کارهای مدیریتی و فنی نبوده بلکه تنها نتیجه لطف خداوند است که با بارش باران و وزش باد، وضعیت هوای تهران را از آلودگی به پاک بودن تغییر داده، بنابراین اگر الطاف الهی هم نباشد باز هم ما با مشکل آلودگی هوا مواجه خواهیم بود و از خوب بودن هوا خبری نخواهد بود. متاسفانه ما هنوز در زمینه مدیریت آلودگی هوای تهران نتوانستیم به یک توافق برسیم که نتایج آن در نهایت منجر به کاهش آلودگی هوا منجر شود، همانند آنچه در سایر کشورهای جهان رخ می‌دهد که با یک برنامه ریزی کوتاه یا بلند مدت نسبت به بهبود وضعیت آلودگی هوا اقدام می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ با اینکه اخیرا نیز عنوان شده مصوبه کاهش آلودگی هوا در مجلس مطرح است و نیاز به تصویب دارد، اما باید این را هم مدنظر قرار داد که ما در ارتباط با کاهش آلودگی هوا قانون کم نداریم. حتی اگر این طرح اخیر به تصویب برسد باز هم نمی‌توان انتظار داشت که یک اتفاق خاص و فوق العاده در زمینه کاهش آلودگی هوا بیفتد چرا که قوانین به اندازه وجود دارد. مشکل اصلی در زمینه آلودگی هوا کمبود التزام و تعهد به اجرای قوانین موجود است، متاسفانه ما در زمینه کارهای اجرایی نقاط ضعفی داریم. یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث آلودگی هوا نیز همانطور که در سال‌های گذشته بارها عنوان شده، توجه به استاندارد سوخت و خودروست. در ارتباط با خودرو قرار بود ارتقای کیفیت صورت گیرد تا از میزان انتشار آلایندگی آن کم شود، از سوی دیگر مقرر شده بود تا کیفیت و استاندارد سوخت نیز بهبود پیدا کند، در کنار همه اینها ما با قوانین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز رو به رو بودیم که همانند همه جای دنیا، دستورالعمل آن باید نوشته و نسبت به جمع‌آوری درست و دقیق این خودروها اقدام می‌شد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. نباید فراموش کرد که کنترل آلودگی هوا کار یک سازمان و نهاد نیست، مسلما تمام دستگاه‌ها باید در این زمینه اقدام کنند که متاسفانه در زمینه سوخت و خودرو کار مشخصی انجام نشده است، اگر می‌شد که ما تاکنون اینقدر با مشکل آلودگی هوا مواجه نبودیم.

در کنار همه اینها نقش مردم در کنترل آلودگی هوا بسیار پررنگ است، به‌طوری‌که باید فرهنگسازی در استفاده از خودرو ایجاد شود، بنابراین پرواضح است که کنترل آلودگی هوا کمک چند دستگاه را می‌خواهد تا در کنار هم بتوانند به نتیجه یکسان برسند، برای رسیدن به این هدف اخیرا موضوع ائتلاف زیست‌محیطی مطرح شده است تا تمام سازمان‌های اجرایی و فنی، دولت و... در زمینه کاهش آلودگی هوا به یک ائتلاف برسند و مسائل اجرایی را پیش برند، قرار است این موضوع در هفته‌های آینده مطرح و جزئیات کار مشخص شود، چرا که اگر این اتفاق نیفتد ما هیچ وقت نمی‌توانیم در بحث آلودگی هوا گام به جلویی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha