پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 66299
سلامت نیوز : در حالی که بازار کم کم خود را برای پاسخ به تقاضای نوروزی آماده می‌کند، بازار خوراکی‌ها و اقلام مصرفی مورد نیاز با اختلال روبه رو شد . به گزارش خبرنگار قانون، بازار برنج و گوشت در روزهای گذشته به هم ریختگی محسوسی را تجربه کرد به طوری که برنج در بازارهای داخلی کمیاب و گران شد . برخی از واحدهای عرضه‌ کننده برنج از رسیدن قیمت هر کیلو برنج در برخی نقاط پایتخت به 7 هزار تومان خبر دادند و در عین حال کمبود و در برخی موارد حتی نبود برنج در بازار را نیز تایید کردند. افزایش قیمت برنج در بازارهای داخلی در حالی رخ داده است که تنها سه ماه از فصل برداشت برنج گذشته و همواره در این فصل قیمت برنج در کف قیمتی بازار قرار دارد. برخی از فعالان بازار دلیل آشفتگی بازار برنج را اعلام خبر تغییر اولویت برنج وارداتی از

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ یک به سه را می‌دانند. در حالی تغییر اولویت برنج به اولویت سه اعلام شده است که سخنگوی مرکز مبادلات ارزی این خبر را تکذیب کرده است اما فعالان بازار بر صحت این مطلب تاکید می‌کنند. اگر اولویت واردات برنج از یک به سه تغییر کند، بدان معناست که دیگر دولت برای واردات برنج ارز مرجع 1226 تومانی پرداخت نمی‌کند و برنج باید با ارز مبادلاتی وارد شود .

خلأ نظارتی، مشکل بازار برنج

دبیر انجمن برنج مشکل اصلی در بازار برنج کشور را خلأ نظارتی و کنترلی عنوان و تاکید کرد: حذف ارز مرجع برای واردات برنج تنها بازار را آشفته‌تر می‌کند. جمیل علیزاده شایق با اشاره به تولید دو میلیون و 400 هزار تنی برنج در سال جاری به ایسنا گفت: در هشت ماهه‌ امسال 820 هزار تن برنج به کشور وارد شد که این میزان برای تامین نیاز کشور کافی است و پس از آبان‌ماه دیگر نیازی به واردات برنج نبود. وی افزود: اگر کشور به واردات برنج نیاز دارد، باید ارز آن تأمین شود تا مشکلی برای مصرف‌کننده به وجود نیاید اما اگر برنج به قدر کافی در بازار وجود دارد پس دیگر نیازی به واردات آن نیست که بخواهیم برای آن ارز تامین کنیم.

دبیر انجمن برنج گفت: حذف ارز مرجع برای واردات برنج سبب ناپدید شدن ناگهانی برنج‌های وارداتی و کمبود کاذب برنج در بازار می‌شود چراکه نظارتی بر قیمت، عرضه و میزان واردات برنج وجود ندارد. علیزاده شایق با بیان این پرسش که برنج‌های وارد شده کجا هستند، گفت: باید برای ساماندهی اوضاع برنج نظارت و ثبات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری وجود داشته باشد تا مانع آسیب‌زدن به بازار برنج شود.وی گفت: آشفتگی در بازار برنج سبب شده تا برنج‌های وارداتی که حداکثر کیلویی 2000 تومان برای وارد‌کنندگان تمام می‌شود حدود 3000 تومان در بازار عرضه شود. در برخی مناطق قیمت برنج هندی 5 هزار تومان نیز رسیده است.

رانت بزرگ واردکنندگان برنج

در حالی که روز گذشته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی حذف ارز مرجع برنج را رد کرد، یک وارد کننده بزرگ برنج خبر داد: از روز گذشته اولویت واردات برنج از یک به اولویت سه تغییر کرده است و ارز مرجع به این کالا تخصیص نمی‌یابد.این وارد کننده برنج به فارس گفت: یک میلیون دلار ثبت سفارش برنج برای واردات از کشور هند انجام داده است، اما ارز مرجع از طرف مرکز مبادلات ارزی در اختیار او قرار نمی‌گیرد.وی افزود: اگر هم اکنون نیز به سایت ثبت آرش مراجعه و اقدام به ثبت سفارش کنید، سیستم به شما اعلام می‌کند که اولویت برنج سه است.این در حالی است که تنها اولویت یک یعنی اقلام کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز مرجع هستند و سایر اولویت‌ها تا اولویت 9 از ارز مبادله‌ای برخوردارند.همچنین علی‌اکبر پورکاوه مدیر کل تامین و توزیع وزارت صنعت نیز گفت: درصورتی ارز مرجع به وارد کنندگان برنج تخصیص می‌یابد که برنج وارداتی را در اختیار سازمان حمایت قرار دهند.

وی افزود: وارد کنندگان می‌توانند از ارز مبادلاتی و سایر ارزها هم برای واردات استفاده کنند. گفتنی است یک مقام مسئول در وزارت صنعت ضمن تأیید حذف تخصیص ارز مرجع برای برنج اعلام کرده بود دلیل این تصمیم گیری انحصار دو شرکت در واردات برنج و افزایش قیمت آن در بازار بوده است.بنابراین گزارش، فایل صوتی اظهارات یک وارد کننده برنج که حذف ارز مرجع واردت این محصول را تایید می‌کند در فارس موجود است.همچنین یک عضو اتاق بازرگانی گفت: کل نیاز کشور به واردات برنج 600 هزار تن است، در عین حال از ابتدای سال جاری 900 هزار تن واردات انجام و با قیمت‌های غیر واقعی به بازار عرضه یا احتکار شده است.وی ادامه داد: در این رابطه رانت بزرگی وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha