محققان می‌گویند با وجود اینكه در انگلیس استفاده از اكسیژن درمانی كوتاه مدت در خانه بطور گسترده‌ای برای بیماران مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی (‪ (COPD‬تجویز می‌شود، اما برای دسته كوچكی از این بیماران مفید است.

دكتر "سیمون جی. كوانتریل" كه ریاست محققان را بر عهده دارد به پایگاه اینترنتی رویترز هلث گفت، باوجود شواهد اندك در مورد فواید اكسیژن درمانی كوتاه مدت (‪ ،(Short-burst oxygen thrapy‬این شیوه درمانی كاربرد گسترده‌ای دارد.

وی اشاره كرد، با وجود اینكه سالیانه ‪ ۱۸‬میلیون پوند هزینه كپسول‌های اكسیژن مورد استفاده در اكسیژن درمانی می‌شود، اما هیچ رهنمودی درباره نحوه و زمان استفاده از اكسیژن درمانی كوتاه مدت وجود ندارد.

كونتریل و همكارانش در "بیماراستان دانشگاهی ویپس كراس" برای بررسی فواید اكسیژن درمانی كوتاه مدت در فعالیت‌های روزانه بیماران مبتلا به بیماری مزمن ریوی، ‪ ۳۹‬بیمار را كه از این درمان رضایت داشتند بررسی كردند.

از این بیماران خواسته شد دو فعالیت عادی مانند بالا رفتن از پله‌ها و یا جارو زدن با جاروبرقی را كه برای انجام این كارها از اكسیژن درمانی كوتاه مدت برای رفع تنگی نفس استفاده می‌كردند، انتخاب كنند.

به این بیماران دو كپسول داده شد كه یكی از آنها حاوی اكسیژن و دیگری حاوی هوای فشرده بود.

افراد شركت‌كننده در این مطالعه پس از انجام یكی از این وظایف برای رفع نفس افتادگی خود از یكی از كپسول‌ها استنشاق كردند و ‪ ۱۵‬دقیقه بع پس از تكرار همان وظیفه از كپسول دیگر استفاده كردند.

در این مطالعه دیده شد كه متوسط زمان بهبود در پایان هر دو فعالیت زمانی كه اكسیژن استنشاق می‌شد ‪ ۳۸‬ثانیه كمتر از زمانی بود كه هوای فشرده تنفس می‌شد زمان بهبودی كه بیماران گزارش دادند در هر دو یكسان و ‪ ۳۴‬ثانیه بود.

كوانتریل گفت، این مطالعه نشان می‌دهد اكسیژن درمانی كوتاه مدت برای گروه كوچكی از بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی مفید است.

این مطالعه در شماره اوت ‪ ۲۰۰۷‬مجله "‪ "Thorax‬منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha