پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 66300
سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «برخی سوخت های ما استاندارد است و برخی استاندارد نیست. گاز ما استاندارد است و بنزین ما تا حدی استاندارد است؛ اما گازوئیل ممکن است استاندارد نباشد چون نوع وسایل گازوئیل سوز ما فرق دارد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است: سوختی که هم اکنون در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد نیست و به عنوان نمونه گازوییل موجود، آلاینده‌های سرطان‌زایی مانند گوگرد و بنزن دارد که میزان آن بسیار بالاتر از حد استاندارد است.

وی اظهار کرده است: در تعدادی از پالایشگاههای کشور امکان تولید سوخت استاندارد وجود ندارد؛ در صورتی که فراهم ساختن سوخت استاندارد و سالم به ویژه بنزین و گازوئیل مصرفی خودروها، اولویت اول است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه وظیفه حکومت تلاش برای حفظ سلامتی مردم است و این مهم می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: اهمیت کافی به تولید سوخت استاندارد که با جان انسانها ارتباط دارد، داده نشده و باید تلاش شود تا سوخت سالم به دست مردم برسد.

پیش از این بسیاری از کارشناسان نسبت به سوخت مصرفی و اثرات زیان آور هشدار داده بودند. برخی از کارشناسان یکی از دلایل مهم آلودگی هوا را کیفیت سوخت موجود عنوان کرده و بسیاری از سرطان زا بودن آن برای انسان گفته بودند. اما اعضای کمیسیون انرژی مجلس معتقدند وضعیت به این تیرگی که گفته می شود نیست.

آلودگی هوا ربطی به سوخت ندارد
حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «اینکه آقای دهقان چنین صحبت هایی را کردند باید از خود ایشان سوال کنید؛ اما بنده عرض می کنم به طور کلی سوختی که ما استفاده می کنیم ربطی به این آلودگی هوا ندارد و منشاء آلودگی هوا جنس سوخت نیست.»

وی در عین حال اظهار کرد: «ممکن است سوختی که استفاده می شود استاندارد نباشد که البته الان دقیق هم نمی دانم. اما بعضی از سوخت های ما استاندارد است؛ چنانکه مقداری از بنزین مصرفی استاندارد است و گازوئیل مصرفی نیز اکتان پایین دارد، اما جنس خودروهای گازوئیل سوز ما طوری است که گازوئیل با اکتان بالا را نمی توانند مصرف کنند.»

نجابت درباره اینکه دهقان عنوان کرده گازوئیل مصرفی سرطان زا است گفت: «نمی دانم، باید از ایشان سوال کنید. بنده اینقدر که ایشان اطلاع دارند اطلاع ندارم.»

وی با رد این صحبت دهقان که گفته است در برخی از پالایشگاههای کشور امکان تولید سوخت استاندارد وجود ندارد گفت: «من اطلاع ندارم. اجازه بدهید با ایشان صحبت کنم شاید ایشان اطلاعات جدیدی را بدست آوردند.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بنزین تولیدی ما خوب است و حقیقتا قابل اعتنا است و گاز ما یکی از بهترین گازهای دنیا می باشد تصریح کرد: «برخی سوخت های ما استاندارد است و برخی استاندارد نیست. گاز ما استاندارد است و بنزین ما تا حدی استاندارد است؛ اما گازوئیل ممکن است استاندارد نباشد چون نوع وسایل گازوئیل سوز ما فرق دارد.»

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: «این آلودگی هوا که داریم ربطی به استاندارد سوخت ندارد؛ بلکه به مصرف بی رویه و فناوری های غیر استاندارد ربط دارد که اگر سوخت عالی هم مصرف کنند باز هم به همین صورت جواب می دهند. البته به این معنا نیست که گازوئیل تاثیری ندارد. اما باید اولویت بندی و اصلی و فرعی کرد.»

نجابت در پاسخ به این سوال که آیا سوخت های غیراستاندارد تولید شده برای انسان ضرر دارد؟، گفت: «هر نوع سوختی برای انسان ضرر دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که میزان سوخت استاندارد نسبت به غیراستاندارد چقدر است؟، گفت: «میزان سوخت استاندارد ما خیلی بیشتر است. ما اکنون در پالایشگاههای خود استانداردهایی را رعایت می کنیم. ممکن است کافی نباشد، اما استانداردهایی رعایت می شود.»

سوخت فعلی به این میزان که عنوان شده مشکل ندارد
در این رابطه سید موسی موسوی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با فرارو گفت: «مباحث مربوط به کیفیت سوخت به کرّات در کمیسیون انرژی میان اعضای کمیسیون و دوستان صنعت نفت و گاز مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.»

وی ادامه داد: «درباره کیفیت سوخت من به این شدتی که دکتر دهقان عنوان کردند چنین برداشتی ندارم. بنزینی که اکنون مصرف می شود آلایندگی دارد، اما به این میزان که عنوان می شود نیست.»

وی با بیان اینکه بیشترین آلایندگی هوا به احتراق ناقص در داخل خودروها مربوط است که این مسئله به سیستم هایی که باید در خودروها قرار بگیرد برمی گردد گفت: «لذا کیفیت سوخت هرچند تاثیرگذار است، اما تنها عامل ایجاد آلایندگی در سطح کلان شهرها نمی باشد.»

این نماینده مجلس اظهار کرد: «بنده ضمن اینکه خواهان آن هستم که صنعت خودروسازی ما به سیستمی مجهز شود که آلایندگی را کمتر کند و خودروهایی را تولید کنیم که به دریافت سوخت هایی با استاندارد بالاتر مجهز باشد، اما باید عرض کنم سوخت فعلی ما به این میزان که عنوان شده مشکل ندارد و قابل استفاده است و با سیستم سوخت خودروهای داخل کشور همخوانی دارد و نباید این نگرانی را برای مردم ایجاد کرد.»

وی با بیان اینکه بیشترین میزان آلایندگی به دلیل حجم بالای ترافیک و تردد خودروها است گفت: «اگر سوخت استاندارد هم داشته باشیم با این حجم بالا و لجام گسیخته تردد خودروها باز هم آلایندگی خواهیم داشت.»

وی تصریح کرد: «لذا بنزین و گازوئیل تولید داخل قابل استفاده است؛ اما این یک بحث فنی و کارشناسی و مورد تایید همه ما است که ما بتوانیم کیفیت سوخت را ارتقا دهیم.»

موسوی تاکید کرد: «سوختی که اکنون در پالایشگاههای ما تولید می شود و مورد استفاده قرار می گیرد دارای استانداردها و کیفیت لازم می باشد.»

موسوی با رد صحبت دهقان که گفته بود در برخی از پالایشگاههای کشور امکان تولید سوخت استاندارد وجود ندارد گفت: «پالایشگاههای ما با تغییراتی امکان تولید سوخت با کیفیت بالا را دارند. با فرض این امکان ما باید قطعا صنعت خودروسازی خود را نیز متناسب با سوخت یورو 4 و یورو 5 ارتقا دهیم.»

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا این نقد به کمیسیون انرژی وارد نیست که درباره کیفیت سوخت کمتر اطلاع رسانی می کنند تا جایی که نماینده عضو کمیسیون قضایی مجلس در این باره به طرح مسائلی می پردازد؟، گفت: «مجموعه  صنعت نفت و گاز در مصاحبه های متعدد در این باره صحبت کردند و کمیسیون انرژی مجلس نیازی ندید که ورود پیدا کند.»

وی ادامه داد: «اما بنده با شما موافق هستم که بهتر است هر موضوعی که به هر اندازه ای ایجاد نگرانی در سطح جامعه می کند، مجموعه دستگاههای مرتبط از جمله کمیسیون انرژی مجلس ورود جدی تر داشته باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha