طبیعی است که به علت تحریم‌ها باید صرفه جویی کنیم ولی این صرفه جویی باید با آگاهی صورت گیرد و اولویت‌ها با سلامت مردم در ارتباط باشد.

به خطر افتادن سلامت مردم با کاهش بودجه سلامت
سلامت نیوز : دکتر علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با سینانیوز در خصوص قانون منع فعالیت پزشکان دولتی در بخش خصوصی گفت: « این قانون در برنامه پنجم توسعه تصویب شده است تا پزشکان در بخش دولتی و یا خصوصی فعالیت کنند.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع باعث نمی‌شود که اکثر پزشکان در بخش خصوصی فعالیت کنند افزود: «این موضوع بستگی به این دارد که دولت چقدر پزشکان را تامین کند. اگر پزشکان از بعد حیثیتی، امکانات آموزشی، پژوهشی و رفاهی از جمله حقوق، مزایا و مسکن تامین شوند اکثریت پزشکان به طور حتم تمام وقت در دانشگاهها فعالیت خواهند کرد و دیگر نیازی نیست که تا اوخر شب در مطب هایشان فعالیت کنند. در غیر این صورت اگر این اعتبارات تامین نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.»

دکتر مرندی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بنابر اعلام معاون پارلمانی وزات بهداشت به نظر می‌رسد بودجه حوزه سلامت 15 درصد کاهش خواهد یافت تاکید کرد: « هنوز بودجه رسما اعلام نشده ولی اگر اینطور باشد برای سلامت مردم بسیار نگران کننده خواهد بود.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «طبیعی است که به علت تحریم‌ها باید صرفه جویی کنیم ولی این صرفه جویی باید با آگاهی صورت گیرد و اولویت‌ها با سلامت مردم در ارتباط باشد. »

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: «وزارت بهداشت نیز باید طوری اقدامات خود را برنامه ریزی کند که اگر منابع محدودتری وجود داشت بیشترین بهره وری صورت گیرد.»

دکتر مرندی نقش مراقبت‌های اولیه سلامت و شبکه‌های بهداشتی درمانی را در سلامت بسیار موثرتر از تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گفت: « قرار بود 10 درصد از قانون هدفمندی یارانه ها را به سلامت اختصاص دهند ولی تاکنون ریالی از هدفمندی یارانه ها به سلامت اختصاص داده نشده است. لذا امیدواریم حداقل با مراقبت‌های اولیه سلامت از بار بیماری‌ها در کشور جلوگیری کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha