پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 66308
سلامت نیوز : زیبایی چهره و بدن برای بسیاری از انسان‌ها بسیار مهم است؛ به طوری که حتی خود را به تیغ‌های جراحان می‌سپارند تا صورت یا بدنی زیبا‌تر برای خود درست کنند. عمل زیبایی بینی، عمل جراحی رایجی است که در نمای کلی صورت و بینی تغییرات اساسی و قابل توجهی ایجاد می‌کند و باعث بالا بردن اعتماد به نفس بیماران می‌شود. عمل زیبایی بینی در اکثر مواردی که بیمار به علت انحراف تیغه بینی دچار اختلال در تنفس و مشکلات جانبی آن شده باشد نیز انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ طبیعتاً هر فردی در هر سن و موقعیتی دوست دارد زیبا‌تر باشد، زیبا‌تر لباس بپوشد، خانه و ماشین زیبایی داشته باشد و در صورت مسن بودن دوست دارد جوان‌تر جلوه کند. ولی واقعیت قضیه چیست؟ این ظاهر برای رسیدن به واقعیت چقدر شدنی و یا دست یافتنی است؟ جراحان پلاستیک و پزشکانی که جراحی‌های زیبایی را انجام می‌دهند در این زمینه نقش اصلی و حساسی را ایفا می‌کنند. از آنجایی که امروزه عمل جراحی بینی یا رینو پلاستی در جامعه ما بسیار متداول و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده بر آن شدیم تا با دکتر محمد جلیلی‌منش فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی یزد و همچنین عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفتگویی داشته باشیم تا در این خصوص توضیحات بیشتری از وی بپرسیم.

به گزارش سینانیوز در یزد دکتر محمد جلیلی‌منش با اشاره به تعریف عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی گفت: «عمل رینوپلاستی به منظور اصلاح فرم و زیبایی بینی صورت می‌گیرد. در برخی موارد علل این بدشکلی بینی در اثر ضربه و شکستگی است، و‌ گاه عیوب موجود بدون سابقه ضربه است. درصورتی که انحراف تیغه میانی بینی نیز وجود داشته باشد اصلاح می‌شود.»

استادیار دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به شایع‌ترین علت و هدف بیماران مراجعه کننده جهت انجام این عمل جراحی تصریح کرد: «افرادی که برای انجام عمل زیبایی به متخصصان مراجعه می‌کنند طیف وسیعی از جامعه را تشکیل می‌دهند که هیچ‌گاه اهداف یکسانی ندارند. بسیاری از موارد مراجعه به جهت رسیدن به هدفی غیر از زیبایی است. لازم به ذکر است تشخیص این امر ضرورت داشته و دارای اهمیت بسیار زیادی است. در مواردی که عیوب ظاهری در بینی مشخص و برجسته است و یا انحراف بینی وجود داشته باشد انجام عمل جراحی منطقی است.»

وی با اشاره به شایع‌ترین علل مراجعه متقاضیان تصریح کرد: «در بسیاری از پرسشنامه‌هایی که افراد متقاضی اعمال جراحی زیبایی در مورد علل تمایل به جراحی سوال می‌شود ریشه‌های این تقاضا‌ها در چشم و هم چشمی، تنوع طلبی، تغییر در روحیه، پیدا کردن همسر مناسب، استخدام و یا پیدا کردن شغل و غیره دیده می‌شود. این‌ها مواردی هستند که نه تنها بیمار به نتیجه دلخواه نمی‌رسد بلکه اگر عمل با موفقیت صددرصد نیز انجام شود باعث افسردگی و پیشمانی وی می‌شود. چرا که به نظر بیمار وقتی عمل موفقیت آمیز است که به هدف خود رسیده باشد. بسیاری از بیماران این موضوع را به پزشک خود نمی‌گویند و کشف این مورد گاه بسیار سخت است.»

وی با بیان اینکه ایران از نظر آمار اعمال جراحی زیبایی در دنیا رتبه اول را دارد خاطرنشان کرد: «بعد از کشور ایران کشورهای امریکا، انگلستان و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارد.»

۷۰ درصد مراجعین اعمال جراحی زیبایی از سایر استان‌ها هستند
استادیار دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به میزان شیوع این عمل در استان یزد و نسبت انجام این عمل در یزد و مقایسه آن با سایر استان‌ها متذکر شد: «در استان یزد نیز از سال‌های قبل عمل جراحی زیبایی صورت می‌گیرد. در حال حاضر این استان یکی از مراکز اصلی مراجعات پزشکی از سایر استان‌های همجوار است. اگر چه آمار دقیقی در دست نیست ولی در زمینه اعمال جراحی زیبایی آمار عمل‌های زیبایی به نسبت جمعیت استان یزد بیشتر از حد معمول است. شاید حدود ۷۰-۵۰ درصد از مراجعین اعمال جراحی زیبایی از سایر استان‌ها است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیاجراحی بینی با لیزر هم انجام می‌شود گفت: یکی از مواردی که عوام فریبی محض است تبلیغات جراحی بینی با لیزر است. جراحی بینی با لیزر هیچ تفاوتی با روش‌های کلاسیک نداشته و لیزر تنها قادر به ایجاد برش روی پوست است که آن هم تفاوتی در نتیجه عمل ندارد.»

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی رینوپلاستی با اشاره به اینکه عمل جراحی زیبایی همانند سایر اعمال جراحی همیشه با نتایج صد درصد همراه نیست گفت: «اگر چه تکنیک‌های جدید و تجربه جراحان پلاستیک سبب شده است که درصد این عوارض نسبت به روش‌های قدیمی‌تر به مراتب کمتر شود ولی فاکتورهای زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب بروز عوارض شوند.»

دست یابی به نتایج عمل رینوپلاستی برای بیمار دشوار است
وی با اشاره به عوارض این عمل افزود: «عوارضی چون اشکالات ظاهری کوچک یا مشکلات تنفسی به خصوص در بیمارانی که سابقه آلرژی و حساسیت و پولیپ دارند بیشتر است. بعضی مشکلات کوچک به مرور زمان برطرف شده و بعضی از آن‌ها نیازمند ترمیم یا عمل جراحی مجدد است. نتایج عمل رینوپلاستی معمولا طی یک و گاهی دو سال بدست می‌آید و برای بسیاری از بیماران تحمل این زمان طولانی دشوار است.»

وی با تاکید بر این مطلب که به دلیل نیاز به کامل شدن رشد صورت و بینی بهتر است عمل‌های جراحی بینی بعد از سن ۱۶ سالگی انجام شود خاطرنشان کرد: «ولی به تجربه اینجانب نتایج عمل بالای ۱۸ سال مناسب‌تر است که به دلیل بهتر شدن ضعیت روحی و روانی و جسمی بیمار مرتبط است، به خصوص برای بیمارانی که جنبه زیبایی برایشان اولویت دارد.»

جلیلی منش همچنین توصیه کرد: «رینوپلاستی بعد از عمل به مراقبت زیادی از جمله؛ عدم فشار به بینی موقع خوابیدن، عدم وارد شدن ضربه به بینی به خصوص یک تا دو ماه پس از عمل که می‌تواند فرم بینی را تغییر دهد، نیاز دارد. در ‌‌‌نهایت بیمار و پزشک باید تمام جوانب را بررسی و در ‌‌‌نهایت تصمیم به انجام عمل جراحی بگیرند.»

متقاضیان عمل زیبایی به متخصص امر مراجعه کنند
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران توصیه کرد: «در صورتی که افراد متقاضی اعمال جراحی زیبایی هستند به پزشکانی مراجعه کنند که در این زمینه مجوزهای لازم را داشته باشند و ضمن رعایت کردن توصیه‌های پزشک، در صورتی که پزشک آن‌ها را از عمل جراحی منع می‌کند نظر پزشک را قبول کنند.»

استادیار دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین افزود: «افراد باید بدانند که در بهترین شرایط و بهترین مراکز همیشه با نتیجه صد درصد مواجه نخواهند بود. به خصوص در مواردی که اهداف غیر منطقی و دست نیافتنی همچون جلب توجه دیگران یا راضی نگه داشتن فرد خاص و یا همسریابی و استخدام مد نظر باشد.»

عمل جراحی وقتی برای کسب شغل و یا موقعیت اقتصادی خاص باشد و یا برای بهبود روابط خانوادگی و یا رفع مشکلات روحی و روانی از جمله افسردگی و گوشه‌گیری باشد توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جراحی بینی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    9 1
    سلام. مطلب خیلی خوبی بود ممنووووووون و خسته نباشید.
  • azadeh ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    26 1
    سلام میشه بگیدعمل جراحی بینی چندمیگیرین