دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6631

در دستاوردی كه می‌تواند به افراد مبتلا به حملات ترس كمك كند، دانشمندان با استفاده از یك بازی رایانه‌ای نحوه واكنش مغز را به تغییرات ناشی از ترس هنگام نزدیك شدن یك تهدید كشف كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز، دو منطقه مهم مغزی در ترس دخالت دارند. بروز نقص در توازن این دو منطقه مغزی می‌تواند علت برخی اختلالات اضطرابی را توضیح دهد.

دانشمندان انگلیسی برای كشف دقیق محل ترس در مغز، شركت‌كنندگان را با استفاده از یك بازی رایانه‌ای وحشتناك ترساندند. در این بازی حیوانات مصنوعی شكارچی افراد را در یك مسیر پر پیچ و خم دنبال می‌كردند و در صورتی كه آنها را می‌گرفتند یك شوك الكتریكی ضعیف به افراد وارد می‌شد.

هم زمان با انجام بازیها از داوطلبان اسكن‌های مغزی انجام شد كه نشان می‌داد زمانی كه حیوانات شكارگر دور هستند، بخش‌هایی پایینی ناحیه كورتكس جلویی مغز كه در پشت ابروها قرار دارد، فعال می‌شوند.

این منطقه با تصمیم‌گیری های پیچیده مانند برنامه‌ریزی برای فرار ارتباط دارد.

اما زمانی كه حیوانات شكارگر نزدیكتر می‌شوند، این فعالیت به منطقه خاكستری ‪ periaqueductal‬مغز كه مسئول مكانیزم‌های واكنش سریع برای زنده‌ماندن مانند مبارزه، فرار یا بی‌حركت ماندن است، انتقال می‌یابد.

یافته‌های "دین مابس" و همكارانش از "مركز تصویربرداری مغزی ولكام تراست" در "دانشگاه كالج لندن" در مجله "‪ "Science‬منتشر شد.

درك تغییرات در فعالیت‌های میان مناطق جلویی و میانی مغز مهم و حیاتی است.

به ویژه به نظر می‌رسد قشر منطقه جلویی مغز به كنترل سامانه‌های ابتدایی‌تر در مغز كمك می‌كند و فقدان این تنظیم می‌تواند علت واكنش شدید مبتلا به اختلالات ترس را در موقعیتهایی كه تهدید فوری ایجاد نمی‌كنند، توضیح دهد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha