پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 66310

پیامد مصرف قرص برنج ، مرگی غیرقابل جبران است اما درصد کمی از افراد ممکن است از چنگال مرگ فرار کرده اما با عوارض عصبی شدید یا فلج و مشکلات حاد سلامتی روبرو شوند.

استعمال قرص برنج ، بلیت یکسره به مقصد مرگ
سلامت نیوز :  قرص برنج با نام علمی ˈآلومنیوم فسفیدˈ (Aluminium phosphide) ، ترکیب شیمیایی خطرناکی است که برای آفت زدگی برنج در انبارها استفاده می شود اما ارزانی، دسترسی آسان و سمیت بالای آن موجب شده تا برخی افراد از آن به عنوان یک ابزار برای مرگ های سهوی یا عمدی (خودکشی) استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ این امر تا آنجاست که مرگ های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در کشور به گواه آمار منتشر شده هر سال افزایش می یابد چنانکه براساس آمار ارایه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، طی 9 ماهه امسال مرگ های ناشی از مسمومیت با قرص برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزایش داشته است.

به گفته برخی کارشناسان تعداد افرادی که به طور سهوی از قرص برنج استفاده می کنند بسیار کم است و اغلب افراد به عنوان ابزاری به عنوان خودکشی به آن نگاه می کنند.

**چرایی انتخاب قرص برنج برای خودکشی

کارشناسان مربوطه درباره اینکه چرا برخی افراد برای خودکشی به سراغ قرص بروند می روند ، نظرات گوناگونی دارند.برخی از آنان انتخاب اسم ˈقرصˈ را برای این ماده خطرناک را اشتباه قلمداد می کنند چرا که برخی افراد فقط برای جلب توجه و انجام اقدامات نمایشی دست به خودکشی با این ماده می زنند و تصورشان این است که قرص برنج خطر چندانی ندارد.

در این میان برخی کارشناسان نیز بر این باورند که افرادی که به دنبال ˈمرگ حتمیˈ هستند از قرص برنج استفاده می کنند.دبیر انجمن روانپزشکان ایران در این باره به  ایرنا می گوید: افرادی که از قرص برنج برای خودکشی استفاده می کنند افرادی هستند که به مرحله کامل ناامیدی و افسردگی رسیده اند.

دکتر ˈپرویز مظاهریˈ تاکید می کند: این افراد به قصد یک خودکشی جدی از این اقدام استفاده می کنند چون می دانند این اقدام غیرقابل برگشت است و می توانند به مقصود خود برسند.وی اضافه می کند : افرادی که به قصد نمایش و جلب توجه طرف مقابل دست به خودکشی می زنند از روش هایی استفاده می کنند که خیلی تهاجمی نیست و امکان بازگشت به زندگی وجود دارد.به گفته وی، مصرف قرص برنج در افراد جوان بیشتر از سایر گروه های سنی است.

**از فلج دایمی تا مرگی پرعذاب با مصرف قرص برنج

دبیر انجمن روانپزشکان ایران می گوید: پیامد مصرف قرص برنج ، مرگی غیرقابل جبران است اما درصد کمی از افراد ممکن است از چنگال مرگ فرار کرده اما با عوارض عصبی شدید یا فلج و مشکلات حاد سلامتی روبرو شوند.

به اعتقاد مظاهری ، اطلاعات اغلب افراد درباره خطرات مصرف قرص برنج کافی است و آن را می شناسند.وی ادامه می دهد : قرص برنج کاملا سمی بوده و خیلی سریع فرد را به مرحله اغما و مرگ می رساند.

**پیشگیری از خودکشی با قرص برنج با شناخت علایم افسردگی

دبیر انجمن روانپزشکان ایران می گوید : افسردگی زمینه ساز بروز خودکشی است بنابراین می توان با شناخت علایم آن به موقع به روانپزشکان مراجعه کرد.

مظاهری ، نداشتن احساس لذت از زندگی، کاهش انرژی و خواب، کاهش اشتها ، گریه در شب، بی قراری و بی تابی و کاهش کارایی روزمره را از علایم افسردگی عنوان می کند و می افزاید: اگر افسردگی درمان نشود ، شدت آن روز بروز افزایش یافته و به مرحله ناامیدی و خودکشی می رسد چراکه فرد بیمار فکر می کند با از بین بردن خودش، مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با هشدار به خانواده ها به آنان توصیه می کند درصورت مشاهده علایم افسردگی در فرزندان خود حتما به روانپزشک مراجعه کنند و فکر نکنند که این علایم خودبخود ، بهبود می یابد.

**لزوم ممنوعیت عرضه و فروش آسان قرص برنج

دکتر ˈعبدالکریم پژومندˈ رییس مرکز تحقیقات مسمومین ایران نیز در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: قرص برنج ، ترکیب شیمیایی برای کنترل حشرات محصولات دانه ای مانند برنج و گندم بوده و درانبارغلات گاز فسفین متصاعد می کند که موجب از بین بردن لاروها و حشرات موذی می شود.

وی می افزاید: حتی خوردن یک چهارم قرص ، ظرف سه تا چهار ساعت می تواند منجر به مرگ انسان شود.وی تصریح می کند: متاسفانه این قرص بسیارخطرناک وبه راحتی در دسترس است بنابراین برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت با این ماده سمی ، فروش آن باید تحت نظارت باشد تا اگر فردی بخواهد از آن سوء استفاده کند به راحتی میسر نشود.

**عوارض متعدد قرص برنج

رییس مرکز تحقیقات مسمومین ایران ، تهوع، دل درد، کاهش شدید فشارخون و تشنگی و تعریق فراوان را از جمله عوارض متعدد قرص برنج عنوان می کند و می افزاید: افت فشارخون ناشی از مصرف قرص برنج ، مقاوم به درمان بوده و موجب از کارافتادن قلب و عروق و ریه شده و منجر به نارسایی قلبی و تنفسی خواهد شد.

پژومند می افزاید: مسمومین با قرص برنج را باید سریعا به مرکز درمانی منتقل کرد اگر از زمان مصرف قرص برنج کمتر از یک ساعت گذشته باشد شاید بتوان کاری کرد اما پس از یک ساعت شانس زنده ماندن و برگشت به حیات، کمتر می شود.

**راهکارهای پیشگیری از وقوع مسمومیت با قرص برنج

مرگ های ناشی از مسمومیت با قرص برنج با روندی صعودی هر سال افزایش می یابد، به طوری که این مرگ ها طی سال 1388 به میزان 228 نفر ، در سال 89 با رشد 78 درصدی به 406 نفر و پس از آن هم سال گذشته با رشد 14 درصدی به 463 نفر رسید.

توجه به سلامت روان افراد، از بین بردن انگ بیماری های روانی ، ممنوعیت فروش قرص برنج در عطاری ها، نظارت بر عرضه این قرص ها و تعریف چهار چوبی مشخص برای توزیع آن بین کشاورزان ، ارایه آموزش های لازم در رابطه با خطرات و عوارض مصرف قرص برنج و ارجاع به موقع و سریع مسمومین به مراکز درمانی از جمله راهکارهای پیشگیری از وقوع مسمومیت با قرص برنج به شمار می رود.

همچنین برخی کارشناسان توصیه کرده اند به دلیل مسمومیت مرگبار قرص برای جلوگیری از آفت زدگی برنج، بجای قرص برنج از سیر و نمک استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • akbar ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    31 8
    خوردن قرص برنج یعنی صددرصد مرگ هرکی جراتش رو داره بخواد من دارم...
    • HANA ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      4 7
      عالیییییه