پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 66317

به طور حتم برای شما هم پیش آمده که بعداز شانه کردن موهایتان، با صحنه دلهره آوری مواجه شوید و شانه یا برستان را پراز مو ببینید؟

طاسی زنان، درمان پذیر است
سلامت نیوز : به طور حتم برای شما هم پیش آمده که بعداز شانه کردن موهایتان، با صحنه دلهره آوری مواجه شوید و شانه یا برستان را پراز مو ببینید. قبول داریم، حس خیلی بدی است، با خودتان فکر می کنید که دارید تمام موهایتان را از دست می دهید و دچار طاسی می شوید. ما در این گزارش راه‌های مقابله با این دل نگرانی را به شما می‌گوییم .

موهایتان را نکشید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ کشیدن و بستن موها با فشارزیاد، از عادت های بسیاری از خانم هاست، به خصوص اینکه این روزها، از مد‌ل‌های رایج آرایش مو هم شده است. اما باید بدانید که اگر این کار را ادامه دهید، دچار ریزش موی موقتی (آلوپسیای کششی) که معمولا بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد، می شوید و اما با جلوگیری از آن به تدریج ریزش مویتان متوقف می‌شود و بعد به آرامی، موها شروع به رشد مجدد می‌کنند. بدانید که اگرسالهای زیادی از این مدل مو استفاده کنید، ممکن است به ریزش موی دایمی دچار شوید.

ریزش مو در بارداری
یکی ازعوارض مادرشدن، ریزش مو است که به آن "آلوپسیای بعد از زایمان" می‌گویند. از این اسم دلهره آور، ترسی به دل راه ندهید. این نوع از ریزش مو هم دایمی نیست و ممکن است 1تا 6 ماه ادامه پیدا کند. البته همه مادرها هم دچار این مشکل نمی‌شوند و اگر شما یکی از این مادرها هستید که بعد زایمان با ریزش مو مواجه شده‌اید، راهکار مقابله با آن این است که با موهایتان با ملایمت رفتار کنید و آنها را به آرامی شانه بزنید تا کشیده نشوند و آسیب نبینند. بعداز شست‌وشو هم آنها را خوب خشک کنید. کمی صبر این مشکل را برطرف می کند، زیرا شما برای زایمان بخشی از قوای بدنی خود را به فرزندتان تقدیم کرده اید. باید به بدن خود فرصت دهید تا توان از دست رفته را دوباره به دست آورد.
آنهایی که از داروهای ضدبارداری استفاده می کنند، باید کمی بیشتر مراقب موهای خود باشند. این داروها به خصوص برای آنهایی که ارث ریزش مو دارند، مشکل را چند برابر می کند. البته بازهم جای نگرانی نیست، زیرا به محض آنکه مصرف دارو قطع شود، ریزش مو نیز متوقف شده و 6 تا 12 ماه پس از آنکه ریزش مو قطع شد، موی سر دوباره شروع به رشد می‌کند.

امان از رژیم‌های سرخود
لطفا سرخود رژیم نگیرید و این کار را به پزشک متخصص واگذار کنید. رژیم های لاغری که کمبود پروتئین دارند در رشد مو تاثیر می گذارند. زیرا مو از پروتئین تشکیل شده و اگر رژیم‌های لاغری عجیب و غریب و سرخود می‌گیرید، بدانید که ممکن است دچار ریزش مو شوید. افراد باید در هر سنی، به مقدار کافی پروتئین مصرف کنند تا رشد طبیعی مو حفظ شود. غنی‌ترین منابع پروتئین به ترتیب تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع گوشت (ماهی، مرغ و گوشت قرمز) و حبوبات است. افراد گیاهخوار و کسانی که از رژیم های غذایی بدون پروتئین استفاده می‌کنند و مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی (که در میان مانکن‌ها و طرفداران لاغری مفرط، زیاد است)، به سوتغذیه پروتئینی دچار می‌شوند. در چنین مواردی مو باریک‌ و 2 یا 3 ماه بعد، ریزش شدید آن آغاز می‌شود. این ریزش مو با مصرف کافی و مناسب غذاهای حاوی پروتئین، قابل پیشگیری و جبران است. برخی رژیم‌های لاغری به کم‌خونی و فقرآهن منجر می‌شوند که می‌تواند باعث ریزش مو شود. اما این باورکه ریزش مو مربوط به کمبود ویتامین است، نتایج ضد و نقیضی را درتحقیقات نشان داده است. تا کنون هیچ ویتامین جداگانه‌ای یافت نشده است که اثر قابل‌توجهی در رشد مو داشته باشد. مصرف زیاد ویتامین، به خصوص ویتامین A ممکن است باعث بروز مسمومیت در بدن شود. اگر فکر می‌کنید که کمبود تغذیه‌ای دارید، باید با پزشک مشورت کنید. هر گونه تغییر ناگهانی در برنامه غذایی (مثل رژیم های لاغری بسیار کم کالری)، به ریزش مو منجر می‌شود.

زنها هم طاس می شوند!
سن، یکی از دشمنان شناخته شده مو است، به عبارتی بیشتر زنان با افزایش سن دچار این مشکل می شوند. این ریزش مو درست مشابه طاسی در مردان است، اما لازم است بدانید که خانم‌ها هرگز کاملا طاس نمی‌شوند. این ریزش مو ممکن است مثل طاسی مردانه با عقب رفتگی خط مو همراه باشد، اما اکثرا، کم‌پشتی پراکنده مو در تمام سردیده می‌شود و خیلی آهسته‌تر از طاسی مردانه پیشروی می‌کند. این نوع ریزش مو ممکن است اولین بار پس از یائسگی ایجاد شود. مردان و زنان هر چه از سن‌شان بگذرد، موی کمتری خواهند داشت. وراثت در ریزش موی هر دو گروه نقش دارد. آقایان بیشتر از مادر و خانم ها بیشتر از پدر، ریزش مو را به ارث می‌برند. عملی‌ترین راه رفع این حالت، دادن مدل مناسب به مو است. گاهی درمان‌های جدید مثل پیوند مو نیز به خانم ها توصیه می‌شود. البته این درمان در مواردی کاربرد دارد که طاسی شدید باشد. درغیر این صورت و در سنین بالا، توصیه نمی شود.

خوردن‌‌های ضد ریزش
یادتان باشد خوردن و صد البته خوب و به اندازه خوردن، درمان این مشکل زنانه است. رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن می‌تواند کیفیت مو را به طور بارزی تحت‌تاثیر قرار دهد. البته برخی کارشناسان می‌گویند؛ مکمل‌هایی که با تبلیغ پرپشت کردن مو وارد بازار شده است نتیجه عکس می‌دهد.

یادتان باشد ماهی آزاد یکی ازمواد غذایی است که سرشار از اسید چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین ب 12 و آهن است. اسید چرب امگا3 برای سلامت پوست سر مفید و ضروری است و کمبود آن موجب خشکی پوست سر و ریزش مو می‌شود. سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، بروکلی و برگ چغندر سرشار از ویتامینA و C هستند که بدن برای ساختن چربی پوست به آنها نیاز دارد و سلامت مو را تضمین می‌کنند. به علاوه سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و کلسیم هستند. لوبیا، عدس و نخود، نه تنها سرشار از پروتئین هستند، بلکه آهن، روی و بیوتین نیز در آنها یافت می‌شود که تمامی این مواد برای سلامت مو مفیدند.

آجیل یا مغزهای گیاهی نیز از مواد غذایی هستند که برای پرپشت شدن و درخشندگی موها لازم هستند. این مواد سرشار از سلنیوم ‌اند که برای سلامت پوست سر مفید است. افزودن بر این ، مغز گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا3) است که حالت مو را بهبود می‌بخشد. آجیل همچنین سرشار از روی است؛ گفته می‌شود که کمبود روی در رژیم غذایی، منجر به ریزش مو می‌شود.

خانم‌ها بدانند که گوشت مرغ و بوقلمون، سرشار از پروتئین هستند که سلامت موها را تضمین می‌کند. کمبود پروتئین موجب شکنندگی و کم پشتی مو می‌شود و کمبود شدید آن نتیجه‌ای جز ریزش مو و تغییر رنگ آن ندارد. این مواد همچنین حاوی آهن هستند. تخم مرغ هم سرشار از پروتئین است. همچنین بیوتین و ویتامین ب 12 نیز به مقدار فراوان در آن یافت می‌شود. غلات سبوس‌دار حاوی آهن، روی و ویتامین‌های گروه ب هستند، همچنین انرژی را ارتقا می‌بخشند. لبنیات کم چرب، به خصوص ماست و شیرکم چرب سرشار از کلسیم هستند که ماده معدنی حیاتی برای رشد مو به حساب می‌آیند و در آخرهویج، هویج بهترین منبع ویتامین A است که برای سلامت پوست سر و قدرت بینایی مفید است. یادتان باشد هر کدام از این مواد را به صورت مرتب در برنامه غذایی خود قرار دهید و با دید داروهای حیات‌بخش به آنها نگاه کنید، دارویی که با هزینه بسیار کم، ادامه حیات را به موها که یکی از عوامل اصلی زیبایی شما هستند، هدیه می‌کنند.

با نوشیدن مخلوطی ازآب سفناج و کاهو می‌توانید به رشد موهای خود کمک کنید. آب یونجه که با آب هویج مخلوط شده است هم نوشیدنی مفیدی برای رشد مو است. درمان‌های گیاهی مشابهی وجود دارند اما سعی کنید درمانی را برای موهای خود انتخاب کنید که کمترین ضرر را داشته باشد و همین‌طور امتحان شده باشد. اما این گونه درمان های گیاهی و خانگی برای اثر گذاری باید حداقل 30 روز مورد استفاده قرار گیرد.

این ماسک‌ها را بسازید
علاوه برمواد غذایی که به آن اشاره شد، برخی از ماسک ها و تقویتی های ساختنی و طبیعی نیز هستند که باعث کاهش ریزش می می شوند. یادتان باشد سه بار در هفته از روغن نارگیل یا روغن خردل استفاده کنید. استفاده از مخلوط دال اُراد(یک نوع داروی گیاهی) پخته شده و شنبلیله 2 تا سه بار در هفته بسیار مفید است. هر شب روغن کنجد به سر خود بمالید و آن را با یک پارچه یا روسری ببندید. صبح که از خواب بیدار شدید، سر خود را با یک شامپوی گیاهی خوب بشویید و برای آب کشی نهایی، از محلولی که از یک قاشق غذا خوری سرکه سیب و یک لیتر آب تشکیل شده است استفاده کنید.

همچنین مخلوطی از یک قاشق غذا خوری عسل و 45 میلی لیتر مخلوط آب و الکل طبی به غلطت 20 درصد الکل خالص و آب یک پیاز متوسط تهیه کنید. می توانید این مخلوط را هر شب به سر خود بمالید و صبح سر خود را بشویید. این سرم، معجزه رشد دوباره را به موهای شما هدیه می کند. آمالا شیکالا یکی از شویند های موی سر رایج در هندوستان است. این ترکیب از آب پیاز و عسل تهیه شده است. برای تهیه آن می‌توانید یک چهارم فنجان آب پیاز را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و با این مخلوط پوست سر خود را هر روز ماساژ دهید.

انجام این کارها ممنوع
به گفته پزشکان ، ریزش 50 تار مو در روز طبیعی است. برای جلوگیری از ریزش بیشتر از این تعداد، از وسایلی که موهایتان را بیش از اندازه داغ می‌کند استفاده نکنید. سشوارتان رادر حالت خنک استفاده کنید و از اتوی مو تا حد امکان کمتر استفاده کنید. هیچ‌وقت موها را یک تا دو درجه روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ موی اصلیتان نکنید. تغییر رنگ مو هر چه شدیدتر باشد، نیاز به موادشیمیایی بیشتر است که موجب شکسته شدن موها می‌شود. اگر از ژل یا اسپری مو استفاده می‌کنید، قبل از اینکه خشک شود، موها را شانه کنید چون موها سخت‌تر و شکنندگی آن بیشتر می‌شود. وضعیت موها شما نه تنها بر ظاهرتان تاثیر می‌گذارد، بلکه نشانه مهمی از وضعیت سلامتی بدنتان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha