پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 66319
سلامت نیوز : در خبرها آمده بود ارتباط ناسالم و فساد اخلاقی، مهم‌ترین علت طلاق میان جوانان ایرانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این خبر بهانه‌ای شد در مورد علل و راه‌های صحیح برخورد با این مساله با دكتر غلامعباس خراسانی، مشاور مذهبی در حوزه خانواده و مدرس كلاس‌های آموزش همسرداری گفت‌وگویی داشته باشیم. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگوست.

چرا در یك زندگی زناشویی یكی از زوجین عهد‌شكنی می‌كند؟

پرسش شما یك پاسخ كلی دارد و یك پاسخ جزیی. جواب كلی‌اش این است كه زمانی یك زوج (مرد یا زن) مرتكب بی‌وفایی می‌شود كه همسرش او را از نظر روحی و جنسی ارضا نكند. به عبارت دیگر وقتی كمبودی در خانه دارد، آن را در جای دیگر جبران می‌كند. در روایات ما به این نكته بوضوح اشاره شده است. بنابراین علت كلی و اساسی این كار، كمبودی است كه زوج در كنار همسرش حس می‌كند. البته باید متذكر شد كمبود عاطفی جنسی، مجوز خیانت برای هیچكدام از زن یا مرد نمی‌شود.

اما دلایل جزیی‌تری وجود دارد مثل:

ـ برخی افراد كه در عشق شكست می‌خورند و سپس با فرد دیگری ازدواج می‌كنند، ممكن است گاهی بعد از ازدواج به رابطه قبل خود برگردند.

ـ بعضی ازدواج‌های اجباری زمینه‌ساز این انحراف است، زیرا فرد همسرش را دوست ندارد و جای خالی عشق و علاقه را احساس می‌كند.

ـ انتخاب همسری كه از روی احساس باشد و بدون پشتوانه عقلانی می‌تواند خیلی زود دچار مشكل شود و خانم یا آقا گمشده خود را در جایی دیگر جستجو می‌كند.

ارتكاب به خیانت در گذشته كمتر بود، اما متاسفانه این روزها بیشتر شده و گویی قبح آن هم دارد از بین می‌رود ​ علتش به نظر شما چیست؟

بله، همان‌گونه كه می‌فرمایید قبح موضوع این روزها كمتر شده است، البته قابل ذكر است كه هنوز هم در كشور ما نسبت به كشورهای غربی آمار خیانت زناشویی كمتر است، ولی همین میزان هم برای كشوری با فرهنگ ایران زیاد است. علت كم شدن قبح و زشتی این عمل سه چیز است:

نفوذ ماهواره‌ها و كانال‌هایی كه هدفشان سست كردن كانون خانواده است، نبود مهارت‌آموزی جوانان قبل از ازدواج و كاهش سازگاری آنها در زندگی زناشویی و كمرنگ شدن مسائل محرم و نامحرمی.

به نظر شما برای كاهش این معضل چه باید كرد؟

تصور می‌شود با توجه به عللی كه بیان شد برای پیشگیری و كاهش این معضل اجتماعی باید مسئولان فرهنگی و خانواده‌ها در جهت آموزش مهارت زندگی به جوانان متاهل، دقت در تولید برنامه‌های فرهنگی عمومی، آموزش والدین در ازدواج جوانان‌شان و تسهیل در ازدواج با كمك بیشتر دولت گام‌های اساسی بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha