پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 66322
سلامت نیوز :یاری‌رسانی به دیگران، یاری‌رساندن به سلامت خود است. نتایج یك تحقیق روان‌شناسان دانشگاه كالیفرنیا در آمریكا، نشان می‌دهد پشتیبانی یك عزیز نه‌تنها به سود یاری‌گیرنده است، بلكه برای یاری‌دهنده هم سودمند است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ نآاومی ایزنبرگر، محقق اصلی این تحقیق و استادیار روان‌شناسی در دانشگاه كالیفرنیا می‌گوید: «زمانی كه مردم از چگونگی سودمندبودن حمایت‌های اجتماعی برای سلامتی ما حرف می‌زنند، عموما بر پیش‌فرض مفیدبودن دریافت حمایت‌های اجتماعی‌‌ كه ما از دیگران دریافت می‌كنیم حركت می‌كنند، اما اكنون بسیار محتمل به نظر می‌رسد در ‌واقع كمك‌های اجتماعی‌ كه ما برای دیگران انجام می‌دهیم برای سلامت خود ما نیز مفید است.»

ایزنبرگر و تریستن ایناگاكی، روان‌شناسان دانشگاه كالیفرنیا 20 زوج را كه دارای روابط خوبی بودند در مركز تصویربرداری اهمانسون ـ لاولیس مورد مطالعه قرار دادند. 20 زن تحت بررسی توسط دستگاه اسكن f.MRI قرار گرفتند، در حالی كه شوهران آنها در خارج از محیط این دستگاه مورد شوك‌های الكتریكی دردآور قرار داشتند. در زمان‌هایی، این زنان می‌توانستند با گرفتن بازوی مردان خود آنها را مورد حمایت قرار دهند، در حالی كه در زمان‌های دیگر، آنها مجبور بودند دریافت شوك‌های الكتریكی توسط مردان خود را تماشا كنند بدون آن كه قادر باشند از آنان حمایت كنند، در عوض هركدام از زنان در این زمان یك توپ داشتند كه می‌توانستند به جای بازوی مردان آن را بگیرند. در موارد دیگری هم مردان شوك دریافت نمی‌كردند و زنان می‌توانستند دست همسران‌شان را بگیرند یا نگیرند.

این دانشمندان دریافتند زنان هنگامی كه از مردان خود كه در حال دردكشیدن هستند حمایت می‌كنند، بخش‌های مرتبط با پاداش در مغز آنها فعالیت بیشتری را نشان می‌دهد به علاوه، هر اندازه كه این زنان فعالیت‌های عصبی بیشتری مرتبط با ناحیه‌های مربوط به پاداش در مغز نشان می‌دادند، احساس صمیمیت بیشتری با شوهران خود را گزارش می‌كردند و در حالتی كه هیچ حمایتی انجام نمی‌شد، این ناحیه‌ها در مغز، كاهش فعالیت را نشان می‌داد.‌ ایزنبرگر می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد پشتیبانی‌كردن ممكن است استرس را در كسانی كه حمایت می‌كنند، كاهش دهد.» گفتنی است گزارش این مطالعه در نشریه علمی Psychosomatic Medicine انتشار یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha