سلامت نیوز : یک متخصص سلامت همگانی با اشاره به اینکه متولی سلامت مردم و فرهنگ سازی سبک زندگی سالم وزارت بهداشت است گفت: با گسترش عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر برای افراد جامعه می توانیم امیدوار باشیم در رسیدن به سبک زندگی سالم گام برداشته ایم، چرا که زندگی ناسالم، ارتباط مستقیم با بی عدالتی و نابرابری در سلامت دارد.

دکترعلی منتظری در گفت‌وگو با ایسنا ؛ اظهارداشت: سبک زندگی سالم، تمرین عادت‌های سالم و به کار بستن آنها در تمام مراحل زندگی و همچنین دوری از چهار عامل زیانبار استعمال دخانیات به ویژه سیگار، مصرف الکل، تغذیه نامناسب و عدم تحرک جسمانی است.

وی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی اکثر مرگ‌های زودرس و غیرطبیعی توسط این چهار عامل به وجود می‌آید، گفت: براساس آخرین آمار در سال 2008 ، 57 میلیون مرگ در دنیا به وقوع پیوسته که از این تعداد 36 میلیون (63 درصد) مربوط به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی بوده که عامل اصلی آن چهار رفتار پیش گفته است.

به گفته منتظری، فرهنگ سازی سبک زندگی سالم و هماهنگ کردن دیگر ارگان‌ها که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر سلامت مردم تاثیر می گذارند به عهده وزارت بهداشت است.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه تلویزیون می تواند بر نگرش و رفتار مردم تاثیر بگذارد، افزود: امروزه رسانه‌های گروهی می توانند در تغییر ذائقه مردم و ارتقای سطح دانش سلامت مردم نقش مهمی را ایفا کنند مشروط بر آنکه از منابع علمی معتبر اطلاعات را کسب و در اختیار مخاطبان قرار دهند.

منتظری یادآورشد: تغییر رفتار یک فرآیند بسیار پیچیده است و به همین سادگی اتفاق نمی افتد و در یک بازده زمانی طولانی می توان انتظار داشت که رسانه‌ها بتوانند احتمالا رفتارهای صحیح را در مردم ایجاد کنند.

وی با بیان این مطلب که گسترش عدالت اجتماعی در جامعه یکی از راه‌های پیشگیری از مرگ‌های زودرس و غیرطبیعی است، اظهار کرد: با ایجاد فرصت‌های برابر و توزیع عادلانه ثروت و قدرت برای افراد جامعه می توانیم امیدوار باشیم در رسیدن به سبک زندگی سالم گام برداشته‌ایم، چرا که زندگی ناسالم مرگ زودرس را فراهم می کند و این ارتباط مسقیم با بی عدالتی و نابرابری در سلامت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha