پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 66348
سلامت نیوز : سرطان پوست در مراحل اولیه ممکن است شباهت زیادی به ضایعات سرطانی نداشته باشد، بلکه بیشتر شبیه لکه های معمولی باشد و کم کم تبدیل به تومورهایی خطرناک شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ هرچند سرطان پوست دارای علایمی ظاهری است که می توان زود به آن پی برد اما هرگونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند نتایج مرگبار به همراه داشته باشد یا اینکه موجب ایجاد ضایعاتی ماندگار در پوست شود.

پوست، بدن را در مقابل گرما، نور، عفونت وجراحت محفوظ نگاه می دارد بنابراین هرگونه بیماری در آن می تواند منجر به عوارض متعددی شود.هفته ملی پیشگیری از سرطان (8 تا 15 بهمن ماه جاری) ، فرصت مناسبی است تا درباره عوامل خطرزای بیماری سرطان به مردم اطلاع رسانی شود.

**نورخورشید بیشترین نقش را در بروز سرطان های پوستی ایفا می کند

متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به ایرنا می گوید: آفتاب مهم ترین نقش در بروز ضایعات بدخیم پوست را ایفا می کند و این مساله گاهی ممکن است تبدیل به ضایعات سرطانی شوند.

دکتر ˈحبیب انصارینˈ می افزاید: همچنین افرادی که شغل آنان به گونه ای است که بیشتر در معرض نورآفتاب قرار دارند مانند افراد پلیس، کشاورزان، ملوانان و کوهنوردان بیش از گروه های دیگر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.به گفته وی، افراد دارای پوست حساس ، پوست های خیلی سفید، چشمان و موهای روشن نیز بیشتر به سرطان پوست مبتلا می شوند.

این متخصص پوست، ˈرادیو درمیتˈ (نوعی سوختگی پوست) را یکی دیگر از عوامل ایجاد سرطان پوست عنوان می کند و می گوید: افرادی که برای از بین بردن ضایعات قارچی سر از اشعه های مورد استفاده در پزشکی استفاده کرده اند،در طولانی مدت دچار سرطان پوست می شوند.

انصارین ادامه می دهد:همچنین برخی بیماران که تحت درمان ارسنیک(ترکیبی شیمیایی برای درمان برخی از سرطان های خونی) قرار می گیرند مستعد ابتلا به سرطان پوست می شوند.وی خاطرنشان می کند : سیر پیشرفت سرطان پوست کند بوده واگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، درمان شدنی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می دهد: برخی از سرطان های پوست به دنبال ضایعه قبلی سوختگی یا آفتاب سوختگی یا زخم های خشک شده به وجود می آیند که شیوع آن کمتر اما پیشرفت آن نسبت به بقیه سرطان های پوست، سریع تر است.

**ملانوم، بدخیم ترین سرطان پوست

این متخصص پوست می گوید: ملانوم یا سرطان سلول های رنگی پوست، شایع ترین و بدخیم ترین انواع سرطان پوست است که سریع ریشه می دواند.انصارین یادآور می شود : علایم این نوع سرطان بیشتر (تا 70 درصد) روی خال ها ایجاد می شود.

وی ، تغییر شکل خال، اندازه بیش از شش میلی متر قطر خال، حاشیه دار و دالبری بودن لبه های خال، یکنواخت نبودن رنگ ، ترکیب رنگ های قرمز، صورتی،سفید و تیره در ضایعه ،عدم قرینگی خال، برجسته تر بودن خال از سطح پوست، خارش ، سوزش، خونریزی و عفونت خال را از جمله علایم سرطان ملانوما عنوان می کند.

**پیشگیری از سرطان پوست

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با یادآوری اینکه نور خورشید بیشترین عامل خطر برای بروز سرطان پوست است به مردم توصیه می کند همواره از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

انصارین، استفاده از پوشش های مناسب را نیز راهکاری دیگر برای پیشگیری از سرطان پوست عنوان می کند.به گفته وی، استفاده از لوازم آرایشی تاثیر چندانی در بروز سرطان پوست ندارند اما برخی از عطرها، پوست را نسبت به آفتاب ، حساس تر می سازند.

**نور خورشید عامل 70 درصد علت سرطان پوست در کشور

مسوول اداره بهداشت پرتوها وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سرطان پوست، نخستین سرطان شایع بین زنان و مردان کشور است به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: 70 درصد علت سرطان پوست و پیرپوستی ها در کشور نور خورشید است در حالی که می توان با انجام اقدامات ساده از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد.

ˈعلی گورانیˈ با اشاره به اینکه اقدامات حفاظتی در برابر پرتو های خورشید، درصد قابل توجهی از بیماری ها را کاهش می دهد، می افزاید: مردم باید خود را کمتر در معرض نور خورشید قرار دهند و هنگام پیاده روی از سایه عبور کنند.

وی تاکید می کند ابرها مانع نرسیدن تشعشعات مضر خورشید به بدن انسان نمی شوند و مردم نباید فکر کنند که در هوای ابری، پرتوگیری ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha