جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 66351

به نظر می‌رسد كه رعایت اصول اولیه سلامتی بسیار آسان است؛ اینكه خوب تغذیه كنید، به اندازه بخوابید و ورزش كنید. اما بهتر است بدانید كه رسیدن به سلامتی به همین آسانی نیست و ...

8 باور غلط و مضر برای سلامتی
سلامت نیوز: به نظر می‌رسد كه رعایت اصول اولیه سلامتی بسیار آسان است؛ اینكه خوب تغذیه كنید، به اندازه بخوابید و ورزش كنید. اما بهتر است بدانید كه رسیدن به سلامتی به همین آسانی نیست و گاه اقدامات بسیار ساده‌ای كه تصور می‌كنیم به نفع سلامتی است، می‌توانند در  درازمدت به سلامتی ما آسیب برسانند و تاثیر منفی داشته باشند.

اتكای كامل به مكمل‌های تغذیه‌ای


آیا شما هم جزء آن گروه از افرادی هستید كه تصور می‌كنند هر چقدر ویتامین و مواد معدنی بیشتر مصرف كنند، بهتر است؟ بیشتر افراد بدون اینكه درك كافی از مصرف مكمل‌های تغذیه‌ای داشته باشند و حتی بدانند كه آیا به آن مكمل نیاز دارند یا خیر، از ویتامین‌ها و مكمل‌ها به صورت خود سر استفاده می‌كنند. در حالی كه شاید هیچ نیازی به مصرف مكمل نداشته باشند و تمامی مواد مورد نیاز آنها از غذاها تامین شود. اگر رژیم غذایی شما صحیح باشد، هیچ نیازی به مصرف مكمل اضافی نخواهید داشت. برخی اوقات مصرف بیش از حد یك مكمل و یا ویتامین، عوارض جانبی جدی دارد، مثلاً مصرف بیش از حد ویتامین B6 موجب آسیب‌های عصبی می‌شود و مصرف زیاد ویتامین A بدن را مسموم و در رشد جنین اختلال ایجاد می‌كند. مصرف بیش از حد ویتامین C نیز موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود. در سال 2009، مطلبی در مجله امریكایی تغذیه بالینی به چاپ رسید كه در آن اشاره شده بود، بهترین روش تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، داشتن یك رژیم غذایی سالم است؛ مثلاً اگر روزانه یك لیوان شیر كم چرب و مقداری سالاد اسفناج را در رژیم روزانه خود بگنجانید، نیازی به مصرف مكمل كلسیم نخواهید داشت و كلسیم بدن شما از همین طریق تامین می‌شود. بنابراین قبل از استفاده از هر نوع مكمل حتماً با پزشك مشورت كنید.
 

نوشیدن آب‌های بطری

شاید تصور كنید كه استفاده از آب‌های معدنی بهتر از آب آشامیدنی درون لوله‌كشی‌هاست؛ اما اینگونه نیست، بزرگسالان به فلوراید نیاز دارند و كمبود فلوراید منجر به پوسیدگی دندان می‌شود و آب‌های معدنی فاقد فلوراید هستند. در عوض، آب‌های تصفیه شده توسط سیستم بریتایاپور علاوه بر اینكه عاری از هر گونه ناخالصی می‌باشند و رایگان یا با هزینه بسیار كم و آسان در دسترس قرار دارند، فلوراید بدن را نیز تامین می‌كنند.

نخوردن یك وعده غذا

خانم‌ها معمولاً یك وعده از برنامه غذایی خود را حذف و آن را برای شب نشینی‌ها و مهمانی‌ها ذخیره می‌كنند! مثلاً صبحانه یا ناهار نمی‌خورند تا شام كه به مهمانی دعوت هستند، بتوانند هر چقدر دوست دارند، غذا بخورند؛ ولی نمی‌دانند كه این كار كاملاً اشتباه است و متاسفانه با نخوردن صبحانه یا ناهار، بدن روز بعد تحریك و میل به خوردن غذا بیشتر می‌شود و فرد روز بعد پرخوری می‌كند. بنابراین بهتر است مصرف كالری را در طول روز تقسیم كرده و هیچ یك از وعده‌های غذایی خود را حذف نكنید. استفاده از میان‌وعده‌های سالم و گنجاندن پروتئین در وعده‌های غذایی، اشتها را متعادل و وزن را ثابت نگه‌می‌دارد.

انجام ورزش‌های تكراری

اگر به منظور كاهش وزن، ورزش می‌كنید، توجه داشته باشید كه انجام یك ورزش خاص به تنهایی نه تنها سوختن چربی را كمتر نمی‌كند، بلكه بعد از مدتی بدن با آن نوع ورزش سازگار شده و به آن عادت می‌كند. گاهی حركات مكرر روی دستگاه تردمیل و یا انجام حركات ماهیچه‌ای مداوم، منجر به جراحت بدن می‌شود. انجام حركات قدرتی و تمرینات كششی در حین كار با دستگاه تردمیل باعث می‌شود كالری بیشتری بسوزانید.
انجام حركات مقاومتی در میان ورزش روزانه و یك حركت تكراری به بدن كمك می‌كند كه عضله بسازد و كالری بیشتری بسوزاند؛ حتی زمانی كه در حال استراحت هستید. توصیه می‌شود زمانی كه با تردمیل ورزش می‌كنید، دست كم 30 ثانیه با سرعت بالا حركت كنید.

مسواك زدن دندان‌ها بعد از هر وعده غذا

شاید به نظر برسد كه مسواك زدن بعد از هر وعده غذایی، روشی مناسب برای حفظ سلامت دندان‌هاست؛ ولی بهتر است كمی صبر كنید و این كار را انجام ندهید؛ زیرا غذاها از خود اسیدی روی دندان‌ها تولید می‌كنند كه مینای دندان را ضعیف می‌كند و شما با مسواك زدن دندان‌ها درست بعد از غذا خوردن، این اسید را روی مینای دندان پخش می‌كنید. توصیه می‌شود بعد از غذا خوردن، دهان خود را فقط با آب بشوئید و مسواك زدن را به چند ساعت بعد موكول كنید. در ضمن توجه داشته باشید كه هنگام مسواك زدن بهتر است برس مسواك را به صورت حركات دایره‌ای شكل روی دندان بكشید. با این روش، باكتری‌های مضر از روی دندان‌ها و لثه‌ها حذف می‌شوند. مسواك زدن به سمت بالا و پائین، علاوه بر اینكه نمی‌تواند موجب از بین رفتن باكتری‌های مضر شود، باعث بیماری لثه می‌گردد و همینطور فشار بیش از حد می‌تواند موجب عقب كشیدن لثه‌ها بشود.

استفاده از مایع شستشو دهنده

زمانی كه دسترسی به آب ندارید، از ژل‌های پاك كننده استفاده نكنید؛ مگر در مواردی كه آلودگی مربوط به آلودگی آب و یا بیمارستان باشد. این پاك كننده‌ها در مواردی می‌توانند مفید واقع شوند؛ البته به شرطی كه حتماً قبل از مصرف برچسب آنها را بخوانید. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد پاك كننده‌هایی كه دارای Tridosan هستند، می‌توانند مقاومت ویروس و باكتری را به داروهای آنتی‌بیوتیك افزایش دهند. حتی صابون‌های ضد باكتری كه حاوی این ماده می‌باشند نیز همین خاصیت را دارند. بهتر است از پاك كننده‌هایی استفاده كنید كه حداقل حاوی 60 درصد الكل باشند؛ چرا كه الكل می‌تواند تا 99 درصد باكتری‌ها را از بین ببرد.

محصولات مراقبت از پوست

چه كسی دوست ندارد كه با خرید آخرین و جدیدترین داروهای پوست، پیری را از پوست خود دور كند؟ اگر چه جستجو و استفاده از محصولی كه مناسب پوست شما و واقعاً كارآمد باشد، ایده بسیار خوبی است، ولی استفاده مداوم از محصولات جدید و همیشه به دنبال یافتن كرم و لوسیون جدید بودن، اصلاً خوب نیست و توصیه می‌شود كه یك رژیم روزانه و حتی كوتاه مدت داشته باشند؛ به این معنا كه مصرف این كرم‌ها را برای مدت كوتاهی متوقف كنند و به پوست خود استراحت بدهند. زنان خیلی زود از كرم‌های بهداشتی خسته می‌شوند و وقتی احساس می‌كنند به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند، آن كرم را كنار گذاشته و به دنبال محصول جدید دیگری می‌روند. آنها نمی‌دانند حتی برای تاثیر بهترین محصولات بهداشتی دست كم شش تا هشت هفته زمان نیاز است تا تغییرات و تاثیر استفاده از كرم، آشكار شود. حتی گاهی اوقات برای اینكه تاثیر یك كرم برای ساخت كلاژن در پوست مشخص شود، بیش از شش ماه زمان نیاز دارد و بعد از شش ماه به تدریج تاثیر كرم بر روی پوست آشكار می‌شود. توصیه می‌شود كه تنها با اتكا به تبلیغات، از هیچ نوع محصول پوستی استفاده نكنید و حتماً قبل از مصرف با پزشك متخصص مشورت نمایید. همچنین از تعویض زود به زود مواد بهداشتی و آرایشی خودداری كنید؛ زیرا ممكن است موجب بیماری روزاسه شود كه در این بیماری پوست قرمز، تكه‌تكه و ملتهب می‌گردد. گاها افراد بی‌حوصله به دلیل مشاهده تاثیر دلخواه با استفاده از محصولات مختلف كه رایحه و عطر زیادی دارند، پوست خود را به یك پوست حساس تبدیل می‌كنند. فراموش نكنید كه انتظار هیچ معجزه و اتفاق عجیب و غریبی نباید داشته باشید و هیچ محصول و كرم آرایشی بهداشتی نمی‌تواند این كار را انجام دهد.

تمیز كردن با محصولات ضد عفونی كننده

در حالی كه به نظر می‌رسد شست‌وشو و تمیز كردن منزل به سلامتی انسان كمك می‌كند، گاهی بسیار مضر است؛ زیرا پاك‌كننده‌ها و مواد ضد عفونی كننده ضد باكتری می‌توانند اثر معكوس داشته باشند و تركیبات Sutton آمونیوم موجود در آنها به آسم منجر شود. از آنجا كه شركت‌های تولیدكننده این محصولات موظف نیستند تمامی مواد تشكیل دهنده آنها را روی برچسب خود درج كنند، بسیار ضروری است كه بدانیم چه نوع محصولی را خریداری كنیم. بهتر است از محصولاتی استفاده كنید كه تمامی مواد تشكیل دهنده روی آنها درج شده باشد و یا اینكه برای تمیز كردن منزل از آب و سركه و یا آب و جوش شیرین استفاده كنید كه هر دو خاصیت ضد باكتریایی دارند. اگر به‌طور مكرر منزل را با محصولات طبیعی تمیز كنید، هیچ جایی برای رشد باكتری‌ها باقی نخواهد ماند.
منبع:‌دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha