جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 66363
سلامت نیوز:‌ بیماری آلزایمر بدون هیچ درمان قطعی و یا راه پیشگیری، نوع ناتوان کننده ای از زوال عقل به شمار می رود که 4.5 میلیون آمریکایی را به خود مبتلا کرده است. پرستاران، قهرمانان گمنام حقیقی این بیماری هستند. 15 میلیون مراقبت کننده بیماران آلزایمری، همه ساله 17 میلیارد ساعت مراقبت های بدون دستمزد را ارائه می دهند. در صورتی که مسئول نگه داری از یک بیمار آلزایمری هستید، درک کنید که این کار نیازمند به تعهدی عظیم و 24 ساعته است و با گذر زمان بار مسئولیت شما افزایش پیدا می کند. 9 نکته برای مدیریت مسئولیت و همچنین مراقبت از خودتان در این شرایط عبارتند از:

1- شروع کار: برقراری ارتباط


برقراری ارتباط می تواند فرایندی خسته کننده برای طرفین درگیر بیماری باشد. افراد مبتلا به آلزایمر اغلب برای پیدا کردن واژه مناسب دچار مشکل شده و به دشواری اندیشه های خود را بروز می دهند. حتی ممکن است در فهمیدن سخنان شما نیز دچار مشکل شوند. به طور کامل توجه فرد را به خود جلب نمایید و در تمامی مدت زمان مکالمه ارتباط چشمی را حفظ کنید. بدون پریدن وسط حرف بیمار، اجازه دهید هر آنچه را که می خواهد بگوید؛ در صورتی که حرفهای آنها با عقل جور در نیامد به احساسات آنها توجه کنید. با صدا کردن نام بیمار توجه او را به خود جلب کرده و آرام و شمرده صحبت کنید. هر بار تنها یک سوال مطرح کنید و برای دریافت پاسخ شکیبا باشید. طرز برخورد مثبت خود را در حین مکالمه حفظ کنید.

2- فعالیت های برنامه ریزی شده


برنامه ریزی و زمان بندی برای بیمار آلزایمری می تواند امری طاقت فرسا باشد؛ اما بنا به دلایلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این فعالیت ها بیماران را از نظر فیزیکی و ذهنی فعال نگه می دارند و باید امیدوار بود که به زندگی آنها ساختار و معنا بخشند. فعالیت ها بایستی همه روزه در زمان مشابه برنامه ریزی شوند تا یک روند روزانه ثابت ایجاد کنند. برخی از ایده ها برای فعالیت ها عبارتند از: قدم زدن، گوش دادن به آهنگ، بازی با کارت یا حیوانات خانگی؛ بیماران آلزایمری به خوبی نسبت به این حیوانات عکس العمل نشان می دهند. در فعالیت انتخاب شده مشارکت داشته باشید و همواره باعث دلگرمی بیمار شوید. بیمار را مجبور به انجام دادن کارهای دشوار و سخت نکنید.

3- آماده سازی وعده غذایی منظم


وعده های غذایی سرشار از مواد مغذی به صورت منظم، حالت روحی و میزان انرژی بیمار آلزایمری را بهبود خواهد بخشید، اما خوراندن این وعده های غذایی می تواند یک کار سخت باشد. هرچند راه هایی وجود دارد که می تواند استرس حاکم در این زمان ها را برای هر دو طرف کاهش دهد. اولا همانند فعالیت های برنامه ریزی شده، زمانهای معینی را برای صبحانه، ناهار و شام تنظیم کنید. افراد مبتلا به آلزایمر خیلی ساده دچار پریشانی و سراسیمگی می شوند لذا میز غذا را تا حد امکان ساده در نظر بگیرید؛ می توانید این کار را با حذف مواد غیر ضروری و تنها استفاده از ظروف نقره ای مورد نیاز برای سرو غذا انجام دهید. سعی کنید تا از محافظ بشقاب یا ظروف نقره ای با دسته های بزرگ و با طراحی ویژه استفاده نکنید. این امر باعث شلوغی میز غذا می شود. از لیوانهای پلاستیکی بدون نشت برای نوشیدنی ها استفاده کنید. بیمار ممکن است غذا را سریعا ببلعد، از اینرو اطمینان حاصل کنید که غذا چندان داغ نباشد. برای جلوگیری از گیج شدن بیمار، در هر وعده تنها 1 یا 2 غذا سرو نمایید. غذاهایی که خوردن آنها با دست آسان است را نیز مد نظر قرار دهید.

4- کمک به استحمام


حمام دادن فرد آلزایمری اغلب دشوارترین و خسته کننده ترین جنبه نگهداری از بیمار است. بیمار می تواند در اثر این فرایند دچار اضطراب و نگرانی شود. در صورت بروز عکس العمل خاص از طرف بیمار، آرامش خود را حفظ نمایید. واکنش های فیزیکی یا کلامی آنها را به دل نگیرید. استحمام کامل می تواند عذاب آور باشد؛ در ضمن نیاز به تکرار روزانه این کار نیست. 3 یا 4 زمان معین در طول هفته برای آن در نظر بگیرید. حمام را با برداشتن اشیایی که فرد می تواند بر روی آنها سُر بخورد، آماده نمایید. در صورت نیاز، دستگیره و صندلی وان در حمام نصب کنید. صابون، شامپو و وسایل شستشو و استحمام می توانند موانع خطرناکی باشند، از اینرو مکانی برای آنها به دور از صندلی تعبیه نمایید. از ترجیح بیمار در مورد حمام کامل یا دوش گرفتن باخبر شده و مطمئن شوید دمای آب خیلی بالا نباشد. در صورتی که فرد نمی خواهد لباس هایش را در آورد، حمام کردن یا دوش گرفتن را با لباس آغاز کنید تا در اثر خیس شدن لباس ها، شاید بیمار تمایل به در آوردن آنها داشته باشد. بیمار را تشویق کنید تا در حد امکان کارها را خود انجام دهد، اما برای کمک کردن در زمانهای ضروری تامل نکنید. هنگام خشک کردن، بیمار را روی صندلی بنشانید و لباس های تازه وی را آماده کنید.

5- مرتب کردن و ساده سازی کمد لباس بیماران


ظاهر مناسب می تواند یکی از راههای شاد کردن بیماران آلزایمری باشد و باعث شود تا این افراد احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنند. اگر کمد لباس یا کشوی آنها شلوغ باشد، ممکن است دچار وحشت شوند. پس لباس های غیرضروری و کهنه را دور ریخته و باقی مانده ها را مرتب کنید. لباس ها را به ترتیبی که باید پوشیده شوند، مرتب کنید. دستورالعمل های شفاهی لباس پوشیدن را به کسی که دوستش دارید بگویید، اما اگر فرد قادر نباشد به تنهایی از پس این کار بر آید، به وی کمک کنید. همواره بیمار را تشویق کنید. به وی اجازه دهید هر آنچه دوست دارد بپوشد، حتی اگر با هم جور نباشند.

6- نکات بهداشتی


افراد مبتلا به آلزایمر وظایف ساده خود را به راحتی فراموش می کنند؛ کارهای بهداشتی مانند اصلاح کردن و مسواک زدن نیز از این امر مستثنا نیست. تیغ های معمولی به دلیل خطر بریدگی توصیه نمی شوند. از تیغ های الکتریکی استفاده کرده و پس از چند بار مصرف آن را تمیز کنید. بردن بیمار به آرایشگاه یا پیرایشگاه می تواند یک فکر خوب باشد؛ چرا که فعالیتی هیجان انگیز است و به طور موقت وظایف مراقبتی شما را کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید بیمار به طور مرتب مسواک می زند؛ این مورد برای سلامتی و بهداشت بسیار اهمیت دارد. هرچند این احتمال وجود دارد که مجبور باشید در حین انجام این کار، همراه بیمار قدم بزنید یا خود دندان های وی را با مسواک بشویید. در صورت امکان زمان بندی های معینی برای معاینات دندانپزشکی در نظر بگیرید؛ دندانپزشک می تواند نکات بعدی را به شما پیشنهاد نماید. برای تمامی جنبه های بهداشتی، بهتر است تا کارهای مربوط به خود را نزد بیمار انجام دهید تا وی نیز از شما تقلید کند.

7- مراقبت در مراحل آخر بیماری


با پیشرفت بیماری، مراقبت های روزانه افزایش یافته و چالش برانگیزتر خواهند شد. مهربانی خود را نسبت به بیمار حفظ کنید حتی اگر علایم بیماری بسیار شدید باشد. در صورت بستری شدن بیمار یا استفاده از ویلچر، ممکن است پوست وی کبود شده و دچار پارگی شود و به راحتی عفونی گردد. با خشک نگه داشتن پوست بیمار از عفونت جلوگیری نمایید و حالت خواب وی را هر چند ساعت یکبار تغییر دهید تا پوست قادر به نفس کشیدن باشد. زیر مفاصل و مناطق استخوانی را با قرار دادن بالشت نرم نگه دارید. ممکن است بیمار در دفع ادرار یا مدفوع دچار بی اختیاری شود؛ زمان و دفعات این کار را مورد نظارت قرار داده و زمان بندی وعده غذایی را با جدیت ادامه دهید. بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب دچار مشکلات بلع می شوند. اطمینان حاصل کنید غذاها به راحتی قابل جویدنند و نوشیدنی ها نیز به راحتی قابل بلعیدن . با تمیز کردن دهان و دندان بیمار به طور مرتب، از عفونت های کثیف جلوگیری نمایید و بریدگی ها را به سرعت با پماد آنتی بیوتیکی درمان کنید. به یاد داشته باشید اگر درمان و نگه داری از بیمار رو به سختی نهاد یا مدت زمان زیادی را طلبید، امکانات مراقبت 24 ساعته همواره یک گزینه محسوب می شود.

8- مسائل ایمنی


امن نگه داشتن محیط خانه برای افراد مبتلا به آلزایمر امری بسیار حیاتی است. مطمئن شوید کابل یا اشیای آزاد در کف زمین (که ممکن است بیمار به آنها گیر کند) وجود ندارد. موارد خطرناک بالقوه مانند چاقوها، محصولات شوینده سمی و داروهای تجویزی را پنهان کرده و یا در جایی مطمئن با امکان قفل کردن قرار دهید. ابزار خطرناک مانند چمن زن، اره و تجهیزات برقی مانند مته و ... را بیرون از خانه و در مکانی امن مانند آلونک نگه دارید. بیمار را درون خانه و به دور از خطرات بیرونی حفظ کنید. برای این کار از قفل هایی در دو سمت درب خانه استفاده کنید. تشخیص دهنده های دود و مونوکسید کربن نصب کرده و کپسول آتش نشانی نیز در دسترس داشته باشید. اطمینان حاصل کنید تمامی فرش ها بر روی زمین محکمند. فرش هایی را که امکان لغزیدن بر روی آنها وجود دارد، کنار بگذارید. در صورتی که بیمار دچار محدودیت دید است، روشنایی مطلوب تمامی اتاق ها را تامین کنید. سعی کنید اتاق ها شلوغ و بهم ریخته نباشند. به طور مرتب وزن و میزان سلامتی بیمار را مورد بررسی قرار دهید. در صورت بروز هرگونه مشکل، تامل نکرده و کمک های پزشکی را دنبال کنید. خدمات اورژانس پزشکی 24 ساعته برای بیماران آلزایمری در دسترس بوده و پیشنهاد می شود.

9- مراقبت از خود

مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر از نظر فیزیکی و احساسی طاقت فرسا است. مدیریت تمامی جنبه های زندگی یک فرد می تواند خسته کننده باشد واز این رو پرستاران زمان کافی برای خود نخواهند داشت. اعضای خانواده نسبت به این واقعیت احساس اندوه و ناامیدی می کنند. فردی که زمانی وی را دوست داشتند، اکنون همان آدم سابق نیست. اطلاع از بیماری و حتی متخصص بودن در آن، می تواند کمک کند. در این صورت، نسبت به موقعیت ها و یا رفتار خارج از انتظار، شکیباتر خواهید بود. منابع آنلاین فراوان مانند Med Help اطلاعاتی جامع در مورد تمامی جنبه های آلزایمر فراهم کرده اند. می توانید راهنمایی ها و پشتیبانی های مورد نیاز را از پزشکان یا مددکاران اجتماعی دریافت کنید. هرگز برای استراحت کردن و خلوت با خود احساس گناه نکنید. ارتباط مرتب با اعضای خانواده به صورت حضوری یا تلفنی می تواند برای کنترل احساس تنهایی مفید باشد. در صورتی که بستگانتان نزدیک شما زندگی می کنند، از آنها بخواهید تا به منزل شما رفت و آمد داشته باشند. اگرچه انرژی زیادی را برای مراقبت از فردی دیگر صرف می کنید، اما خود را فراموش نکنید. فعالیت ورزشی داشته باشید، به درستی غذا بخورید و معاینات پزشکی را به طور برنامه ریزی شده انجام دهید. زمانهایی در نظر بگیرید تا کارهای مورد علاقه تان مانند دیدار دوستان یا سینما رفتن را انجام دهید. در این صورت قادر خواهید بود تا با تنش فیزیکی واحساسی مربوط به مراقبت از یک بیمار آلزایمری راحت تر کنار بیایید. در صورت احساس نیاز به صحبت کردن با مشاور یا سایر افراد در مورد موقعیت خود، گروه های پشتیبان در سراسر کشور حضور دارند. ضمنا خطوط تماس ویژه از سوی انجمن آلزایمر پیشنهاد می شود.
منبع:‌مجله پزشکی مادر     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha