دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6637

یک عصب شناس انگلیسی و نماینده مجلس اعیان با کمک نرم افزاری برنامه ای را به منظور انجام تمرینات ورزشی ذهنی و مبارزه با علائم کهولت مغز اجرا می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بارونس سوزان گرین فیلد، عصب شناس و نماینده مجلس اعیان انگلیس، برنامه ای را در این کشور با هدف مبارزه با کاهش توانایی های ذهنی ناشی از افزایش سن اجرا می کند. این برنامه با استفاده از نرم افزاری انجام می شود که نخستین بار در آمریکا به فروش رسید.

به گفته پروفسور گرین فیلد، تمرینات فیزیکی می توانند برای نگه داشتن بدن انسان در شرایط فیزیکی مطلوب مورد استفاده قرار گیرند، اما برای ذهن تاکنون تنها تمرینات موقتی درنظر گرفته شده است. این تمرینات می توانند مغز را در حالت فعال نگه دارند، زمان ناتوانی های ذهنی را به تاخیر بیندازند و از مغز درمقابل پیری ناشی از افزایش سن محافظت کنند.

هدف از اجرای این برنامه تحریک مغز به روشی شبیه به تمرینات فیزیکی است. درحقیقت با این نرم افزار سلولهای مغزی با انجام این تمرینات فعالیت خود را افزایش داده و می توانند اتصالات جدیدی را با سلولهای دیگر شکل دهند.

دراین خصوص گرین فیلد در مصاحبه با "ساندی تایمز" اظهار داشت:"واضح است که در افق پزشکی هیچ چشم اندازی برای ارائه داروهای درمان آلزایمر یا کاهش توانایی های ذهنی ناشی از پیری وجود ندارد. به همین علت در مطالعات طولانی که انجام دادم دریافتم که اگر مغز به طور مداوم تحریک شود می تواند تاحد چشمگیری درمقابل این آسیب ها ایستادگی کند."

سوزان گرین فیلد نماینده مجلس اعیان و رئیس لابراتوار بررسی بیماری های تخریب مغز در دانشگاه آکسفورد است.

نرم افزار تمرینات ورزشی مغز که "مایندفیت" نام دارد، پیش از این در چند دانشگاه دیگر دنیا با حضور 121 داوطلب بالای 50 سال آزمایش شده بود. در این آزمایش به مدت دو سال از نیمی از داوطلبان خواسته شد که سه بار در هفته و درهربار نیم ساعت با این نرم افزار تمرین کنند. در پایان این دوره گروهی که تمرینات را انجام می دادند نسبت به گروه شاهد توانایی های ذهنی بیشتری نشان دادند.

نرم افزار "مابندفیت" در انگلیس به قیمت 70 پوند درحدود 105 یورو به فروش می رسد.

بنابراین گزارش، محققان دیگری هم در کشورهای مختلف از برنامه های مشابهی برای ارتقای توانایی های ذهنی استفاده می کنند.

برای مثال پروفسور ریوتا کاواشیما، استاد نوروساینس دانشگاه توهوکو در ژاپن به مدت 15 سال روی یک نیروی ذهنی که باعث توسعه مغز می شود، مطالعاتی انجام داد. این دانشمند در تحقیقات خود از شرکت "نینتندو" برای ساخت بازی هایی برای دو کنسول بازی "آموزش مغز" و "آموزش بیشتر مغز" کمک گرفت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha