سلامت نیوز:‌ یک متخصص دندانپزشكی كودكان گفت: پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن كودكان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دكتر معصومه مسلمی با بیان این مطلب گفت: پوسیدگی قابل انتقال است و معمولا از مادر یا پرستار كودك منتقل می‌شود. اگر پدر و مادر با قاشق خودشان به كودك غذا بدهند، این یك راه انتقال است. بوسیدن دهان كودك نیز عامل انتقال است؛ چون در بچه هنوز سیستم ایمنی و تعداد میكروارگانیسم‌های دهان كامل نیست و بوسیدن می‌تواند عامل پوسیدگی تلقی ‌شود.

وی افزود: والدین باید توجه داشته باشند تا نكات پیشگیری را برای كودكان رعایت كنند تا انتقال میكروب‌های پوسیدگی دیرتر به كودك منتقل شود. پوسیدگی دندان علاوه بر مشكلات موضعی در فضای دهان، مثل بوی نامطبوع تنفس، اشكالات جویدن، عفونت‌های لثه و فك، می‌تواند موجب اختلال رشد، اختلالات رفتاری و توجه و كاهش اعتماد به نفس در كودكان شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران تصریح کرد: با استفاده از قاشق و لیوان مشترك یا بوسیدن از دهان، میكروارگانیسم‌ها وارد دهان كودك می‌شود كه این عامل پوسیدگی است. بنابراین بهتر است لوازم كودك از ابتدا كاملاً جدا باشد.

دکتر مسلمی خاطرنشان کرد: بهتر است برای پیشگیری، والدین پیش از بچه‌دار شدن دندان خود را درمان كنند. كودكانی كه بیماری‌های خاص دارند و سیستم دفاعی‌شان پایین است و كودكانی كه مادرانشان پوسیدگی دندان دارند یا كودكانی كه با شیشه یا شیر مادر به خواب می‌روند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha