سلامت نیوز: نتایج یک آزمایش جدید روی 1000 زن در آمریکا نشان داد که نوعی ژن جهش یافته سرطان با بروز یائسگی زودهنگام مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این آزمایش‌ها معلوم شد زنانی که حامل نسخه‌های جهش یافته از ژن BRCA مربوط به سرطان‌های پستان و تخمدان هستند، ممکن است چند سال زودتر از سایر زنان، یائسه شوند.

در حال حاضر پزشکان با زنانی که حامل این ژن‌های جهش یافته هستند مشاوره می‌کنند تا اگر تمایل دارند با جراحی، تخمدان‌ها و سینه‌های آنها را بردارند و یا اینکه ابتدا تشکیل خانواده داده و بعد از این جراحی را انجام دهند اما اکنون متخصصان مرکز پزشکی سان فرانسیسکو در دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که زنان حامل این ژن‌ها با مشکل دیگری مواجه هستند که آن هم یائسگی زودرس است.

به گزارش رویترز، دکتر میشل روسن که سرپرستی این مطالعه را عهده دار بوده می‌گوید: به طور متوسط در امریکا از هر 600 زن یک نفر حامل دو ژن جهش یافته BRCA1 و BRCA2 است.

به گفته کارشناسان انستیتو ملی سرطان آمریکا، در زنان حامل نسخه‌های جهش یافته ژن BRCA این احتمال وجود دارد که در مرحله‌ای از زندگی، خطر ابتلا به سرطان پستان از 12 درصد به 60 درصد و احتمال ابتلا به سرطان تخمدان از 1.4 درصد به 15 تا 40 درصد افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha