دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6638

شاید تنها زیان ناشی از قاچاق کالا و لوازم خانگی، صنعتی و...، بحران اقتصادی باشد اما قاچاق دارو به وِیژه اگر نوع تقلبی آن نیز صورت بگیرد، عواقبی دارد که شاید هرگز قابل جبران نباشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، قاچاق دارو که از سوی مسئولان و متولیان امر در حوزه بهداشت و درمان کشور نیز تایید می شود، معضلی است که در صورت عدم برخورد و مقابله با آن، آثار ناگواری به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آنها، تهدید سلامت مردم است که از دست دادن آن هرگز قابل جبران نخواهد بود.

دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به وجود شبکه‌ های توزیع داروهای تقلبی در کشور، از فروش آشکارا و علنی این قبیل داروها در بعضی از داروخانه ها خبر می دهد.

دکتر رهبر مژدهی آذر، عضو شورای عالی داروخانه ها با بیان اینکه وجود داروهای تقلبی در کشور جان بیماران را تهدید می کند، می گوید: باید با سوء استفاده کنندگان برخورد شدید و جدی صورت گیرد تا این قبیل افراد سودجو که باید از آنان به عنوان جنایتکار نام برد، نتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی با اظهار تاسف از اینکه نوع تقلبی برخی داروهای حیاتی و مورد نیاز بیماران، در برخی داروخانه ها به فروش می رسد، اظهار می دارد مصرف داروی تقلبی، عوارضی تا حد مرگ به دنبال دارد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، با انتقاد از وجود اقتصاد ناسالم در صنعت داروسازی کشور، می گوید: اقتصاد ناسالم حاکم بر صنعت داروسازی کشور، بر کیفیت ارتقاء خدمت رسانی و منزلت حرفه ‌ای داروساز موثر است، به طوری که 10 درصد داروخانه ها، 50 درصد فروش دارویی کشور را در اختیار دارند.

دیناروند با اشاره به بحث قاچاق دارو در 5 سال اخیر که به علت ضعف سیستم ‌های نظارتی، شبکه‌ های توزیع داروهای تقلبی گسترش یافته است، می گوید: این وضعیت باعث شده که داروهای تقلبی و قاچاق در بعضی از داروخانه‌ های کشور، به فروش ‌برسد که البته این روند طی 2 سال اخیر تا حد زیادی کاهش یافته است اما هنوز هم شبکه ‌های ورود داروهای تقلبی با همکاری برخی داروخانه ‌ها اقدام به توزیع داروهای تقلبی می ‌کنند.

دکتر سعید واقفی، دبیر انجمن داروسازان ایران، نیز نسبت به ورود داروهای قاچاق و تقلبی به درون داروخانه های کشور، هشدار می دهد و می گوید: ما این موارد را به وزارت بهداشت هشدار داده ایم و آنها نیز برخورد لازم با داروخانه های متخلف را به طور جدی دنبال می کنند.

وی، فراهم شدن این وضعیت را نشات گرفته از نیاز مردم به برخی داروها و فرصت طلبی منفعت طلبان می داند و می افزاید: متاسفانه این قبیل داروهای تقلبی و قاچاق، در کارگاههای مخفی در کشورهای همسایه به ویژه پاکستان، شبیه سازی می شود، بدون اینکه اثر درمانی داشته باشد ولی با همان قیمت داروهای اصلی به فروش می رود.

دبیر انجمن داروسازان ایران، علت وجود چنین داروهایی در برخی داروخانه های کشور را، تهیه دارو از شبکه های دستفروشی عنوان می کند و می گوید: تعداد محدودی از داروخانه ها برای سود بیشتر، اقدام به خرید دارو از شبکه های دستفروشی می کنند.

وی با اشاره به معتمد بودن داروسازان در بین آحاد مردم، می افزاید: در تمام دنیا، رده دوم اعتماد مردم متعلق به داروسازان است و از همین رو، نمی بایست این جایگاه دچار خدشه شود. زیرا قرار نیست این اعتماد از مردم گرفته شود.

دکتر رضا ابوالفضلی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در خصوص کیفیت داروهای تولید داخل، می افزاید: در تولید دارو، دو مسئله حائز اهمیت است که اول تکنولوژی ساخت و سپس مواد اولیه ای است که در مورد تکنولوژی ساخت، با توجه به انتقال دانش فنی در چند سال اخیر و حضور اساتید با سابقه در تولید دارو، از امکانات خوبی برخورداریم.

وی در مورد مواد اولیه برای تولید دارو، می گوید: با توجه به بودجه دارویی کشور، از بهترین مواد اولیه در قالب بودجه استفاده می گردد که این مواد در حد قابل قبول مراجع معتبر دنیا همچون سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است. در حال حاضر، بخش قابل توجهی از تولیدات دارویی کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپای شرقی، خاورمیانه و خاور دور و همچنین کشورهای شمال دریای خزر، از شرایط بهتری برخوردار است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی داروسازان ایران، قاچاق دارو را همچنان به عنوان یکی از معضلات نظام دارویی کشور می داند و می گوید: هر چند طی یکسال گذشته تلاش های خوبی از طرف وزارت بهداشت صورت گرفته تا کمتر شاهد بروز این معضل باشیم اما قاچاق دارو و ورود داروهای تقلبی، هنوز به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت جامعه مطرح است.

تا دیروز که خیابان ناصرخسرو به عنوان محل تهیه داروهای کمیاب و نایاب معروف بود و البته همچنان رگه هایی از حیات در این خیابان وجود دارد، اما امروز بعضی از داروخانه ها این ماموریت را عهده دار شده اند و مشغول توزیع داروهای قاچاق و تقلبی هستند که مصرف آنها می تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha