سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تجویز خودسرانه و بدون نظر پزشک ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی برای نوزادان را مضر دانست و گفت: مصرف بیش از نیاز برخی از این مواد عوارض جانبی فراوانی به دنبال دارد.

فرزاد بابایی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: بدن نوزادان نرمال چهار تا شش ماه بعد از تولد به هیچ مکمل دارویی و غذایی نیاز ندارد و شیر مادر مواد مورد نیاز بدن وی را تامین می‌کند.

وی با اعلام اینکه وزن نرمال نوزاد در هنگام تولد 2.5 تا چهار کیلوگرم است، افزود: مصرف ویتامین‌ها و داروهای مکمل تنها برای نوزادانی ضرورت دارد که با وزنی کمتر از حد نرمال به دنیا آمده‌اند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: می توان از شیرخشک‌هایی که حاوی انواع ویتامین و اسیدهای چرب ضروری هستند، برای تغذیه این نوزادان استفاده کرد.

به گفته وی، تنها قطره پایه‌ای که مصرف آن از زمان تولد برای نوزاد ضروری می‌باشد، قطره ویتامین A و D است.

بابایی معتقد است: مصرف خوراکی و یا تزریقی ویتامین K نیز از زمان تولد برای نوزادان ضروری به نظر می رسد، زیرا دستگاه گوارش نوزاد بعد از تولد تا مدتی استریل است و چون نمی تواند ویتامین K مورد نیاز را تامین کند ممکن است کودک دچار خونریزی داخلی شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بدن نوزاد تا حدود شش ماه ذخیره کافی آهن را از بدن مادر دریافت می‌کند، ادامه داد: نوزاد تا این زمان نیازی به استفاده از قطره ندارد، مگر در مواردی که پزشک تشخیص دهد نوزاد و یا مادر دچار کم خونی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف آهن را می توان از شش ماهگی به بعد آغاز کرد، خاطرنشان کرد: بهتر است تا یک سالگی از قطره آهن استفاده کرد، زیرا شربت آهن دارای قندها و مواد غلیظ کننده‌ای است که روی پرزهای روده‌ای اثر سوئی دارد.

بابایی گفت: چون طعم قطره آهن برای نوزادان خوشایند نیست می‌توان آن را با یک قاشق آب پرتقال به کودک داد تا جذب آن هم افزایش یابد.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: در دنیای امروز تبلیغات فراوانی برای داروهای تقویتی انجام می شود و قفسه داروخانه‌ها از انواع شربت‌ها، داروهای اشتها آور و مولتی ویتامین‌ها پر شده است که خانواده‌ها را به سمت استفاده از این مواد جذب می‌کند.

وی یادآوری کرد: این تصور که باید وزن نوزاد را بالا برد کاملا اشتباه است. این در حالیست که برخی از داروهایی که در بازار به فروش می رسند حاوی مواد محرک و کورتون هستند و باعث افزایش وزن کاذب خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha