سلامت نیوز: یک دندان‌پزشک گفت: با جرم‎گیری دندان تنها عایق روی دندان‎ها برداشته می‌شود و هیچ گونه عارضه‌ای را به دنبال ندارد.

دکتر محمد جولایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جرم، یک سری مواد آهکی است که سطح دندان را می‌پوشاند، تصریح کرد: با توجه به حذف این سطح از روی دندان‌ها، تحریکات‎ حرارتی سرما و گرما می‎تواند دندان را تحریک کند و این مورد نیز خیلی گذرا است و بیمار نباید نگران تحریک‌های حرارتی باشد.

وی با بیان اینکه تحریک‌های حرارتی می‌تواند با استفاده از دهان شویه‌های حاوی فلوراید برطرف شود، خاطرنشان کرد: شایع‎‌ترین عامل جرم گرفتن دندان‌ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است و آن قسمت از دندان‌هایی که بیشتر در معرض مسواک یا جویدن غذا هستند معمولاً کمتر جرم می‌گیرند.

این متخصص دهان و دندان ادامه داد: با هر وعده غذایی اولین دندان‌هایی که درگیرهستند دندان‌های صبویی است و این قسمت‌ها سطوح خود تمیز شونده هستند و سطوحی که تمیز هستند نباید جرم بگیرد.

جولایی با بیان اینکه جرم‌گیری دندان بنا به درخواست و احساس خود بیمار نیست، ابراز کرد: جرم‌گیری دندان‌ها باید در صورت نیاز با تشخیص دندانپزشک انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه رنگ زرد در دندان لزوماً جرم نیست، متذکر شد: برای حذف رنگ زرد دندان‌ها، جرم‌گیری کافی نیست و احتمالاً اینکه ذات خود دندان زرد باشد وجود دارد.

این دندان‌پزشک با اشاره به زمان مناسب مسواک زدن، یادآور شد: مسواک زدن در دو نوبت صبح و شب به یک اندازه مهم است، در طول شب ترشح بزاق کم بوده و احتمال اینکه دهان باز بماند و محیط دهان خشک شود نیز وجود دارد و این مهم یکی از فاکتورهایی است که دندان را به پوسیدگی مستعد می‌کند.

جولایی با اشاره به افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند، افزود: این افراد داروهایی که مصرف می‌کنند محیط دهان را خشک می‌کند که این مورد نیز خیلی سریع دندان‌ها را پوسیده می‎کند.

وی با تاکید بر اینکه هر شب باید قبل از خواب به دندان‌ها مسواک زده شود، اظهار کرد: با عمل مسواک، محیط دهان و دندان را از مواد قندی و هیدرات کربن‌هایی که می‌تواند در طول شب باعث پوسیدگی دندان شود را تمیز می‌کنیم.

این پزشک با اشاره به مسواک زدن دندان‌ها در نوبت صبح، گفت: صرف صبحانه که معمولاً همراه با مواد قندی بوده و این مواد نیز شامل هیدرات کربن است می‎تواند باعث تولید متابولیک‌هایی شود که پوسیدگی دندان را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه والدین با استفاده از مسواک مخصوص نوزاد باید این عمل مسواک زدن را برای کودک انجام دهند، ابراز کرد: شستشوی دهان و دندان بعد از هر وعده غذایی نیز می‌تواند به تمیزی دهان و دندان کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha