قائم مقام مدیر كل دارویی وزارت بهداشت گفت ارزان و در دسترس بودن دارو در كشور باعث شده است افراد به راحتی انواع داروها را تهیه كنند و بطور خودسرانه مصرف نمایند.

دكتر "مصطفی كریمی" روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا با بیان این مطلب افزود طبق استاندارهای موجود، ایران یكی از ارزان‌ترین كشورها از نظر قیمت دارو است كه همین امر منجر به افزایش خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو در كشور شده است.

وی افزود مردم معمولا بدون اینكه طول دوره درمان را كامل كنند برای مدت كوتاهی و بعد از اینكه تا حدودی علایم بیماری رفع شد دارو را مصرف می‌كنند.

وی اضافه كرد این امر باعث می‌شود دارو مطلوبیت و اثر مثبتی را كه باید داشته باشد به جا نگذارد و همچنین باعث می‌شود بدن بیمار نسبت به بیماری مقاومت دارویی پیدا كند.

قائم مقام مدیر كل دارویی وزارت بهداشت گفت به علت فرهنگ نامناسب مصرف دارو افراد بعد از تهیه دارو به مدت كوتاهی بدون اینكه طول دوره درمان را كامل كنند و با رفع علایم ظاهری بیماری دارو را كنار می‌گذارند كه اغلب به علت نگهداری در شرایط نامناسب بعد از مدتی فاسد می‌شوند.

وی در خصوص كیفیت داروهای ایرانی گفت در بررسی‌های مختلفی كه در مقایسه داروهای داخلی با داروهای خارجی صورت گرفته داروهای ساخت داخل در بسیاری از موارد نه تنها همپای داروی خارجی بوده بلكه در مواری از كیفیت بهتری نیز برخوردار بوده است.

داروهای ساخت داخل از كیفیت خوبی برخوردار هستند كه اگر با تشخیص و تجویز مناسب، مصرف به موقع و ادامه طول دوره درمان و در شرایط مناسب نگهداری شوند نتایج بسیار مطلوبی را خواهند داشت.

وی گفت هم اكنون حدود ‪ ۹۵‬درصد داروی مورد نیاز كشور با فعالیت ‪۶۵‬ شركت داروسازی داخل تهیه می‌شود، پنج درصد داروهای وارداتی مربوط به داروهای بیماران خاص شامل بیماران سرطانی، هموفیلی و تالاسمی است.

دكتر كریمی یادآور شد در سال گذشته ‪ ۶۵‬میلیون دلار دارو صادر شده است كه بیشتر این صادرات به كشورهای همسایه ، كشورهای آفریقایی، آسیایی و استرالیا انجام شده است.

وی با اشاره به اینكه یكی از ابزار مهم برای موفقیت در بازارهای خارجی افزایش كیفیت بسته‌بندی داروها است افزود پیروزی صنعت داروسازی داخلی در مواجهه با داروهای خارجی تنها در صورت ارتقای كیفیت داروهای ساخت داخل امكان پذیر است.

دكتر كریمی گفت در صنعت داروسازی اصول ‪ GMP‬از استانداردهای تولید و ساخت دارو به شمار می‌روند كه این استانداردها را مراكز بین‌المللی ساخت و تولید دارو تدوین می‌كنند.

به گفته وی یكی از اصول ‪ GMP‬سیستم معتبرسازی فرایندهای تولید دارو یا ‪ Process Validation‬است كه در این فرایند تمامی استاندارهای تولید دارو با بالاترین كیفیت باید مورد توجه قرار گیرد.

‪ GMP‬مخفف ‪ Good Manufacturing Practice‬به معنای روشها یا تكنیك‌های مناسب در تولید است.

روز پنجم شهریورماه به مناسبت تولد حكیم محمد زكریای رازی به عنوان روز داروسازی نام‌گذاری شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha