تا زمانی که تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه سلامت که عده ای معدود هستند و سهمی کمتر از 10 درصد را دارند، در این حوزه به فکر منافع گروه خاص خودشان هستند، وضعیت موجود هیچ تغییری نخواهد کرد و این افراد اصولا به جیب خودشان فکر می کنند.

انتقاد از مدیریت حاکم بر نظام سلامت/100 برابر شدن بودجه هم بی فایده است
سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، افزایش بودجه حوزه سلامت بدون ایجاد تغییر در ساختار وزارت بهداشت را بی فایده دانست و گفت: تا زمانی که تحول بنیادی در ساختار مدیریتی این وزارتخانه ایجاد نشود، 100 برابر شدن بودجه سلامت هم هیچ تاثیری در بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم نخواهد داشت.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: من معتقدم اگر بودجه وزارت بهداشت در جاهایی که مدیریت کارآمد دارد، هزینه شود منفعت آن به مردم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: تا زمانی که تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه سلامت که عده ای معدود هستند و سهمی کمتر از 10 درصد را دارند، در این حوزه به فکر منافع گروه خاص خودشان هستند، وضعیت موجود هیچ تغییری نخواهد کرد و این افراد اصولا به جیب خودشان فکر می کنند.

دبیرکل خانه پرستار در ادامه از مجلس شورای اسلامی برای ممنوعیت پزشکان دو شغله، گفت: متاسفانه عده ای از پزشکان که در مقابل این مصوبه موضع گرفته و مدام انتقاد و گلایه دارند که بخش دولتی از وجود اعضای هیئت علمی خالی خواهد شد، باید بگویم که خیلی وقت است که این اتفاق افتاده و اکثریت اعضای هیئت علمی در بیمارستانهای دولتی هیچ کارکرد مثبتی برای بیماران ندارند.

شریفی مقدم افزود: وقتی پزشک هیئت علمی در بیمارستان از حضور بر سر بالین بیمار خودداری می کند و عمل جراحی انجام نمی دهد، پس چگونه می توان ادعا داشت که او در بخش دولتی حضور دارد؟

وی با عنوان این مطلب که خودم از نزدیک شاهد چنین اتفاقات ناگواری در بیمارستانهای دولتی هستم، ادامه داد: این کار باعث ی شود تا پزشک انترن و رزیدنت، بدون استاد بالای سر بیمار حاضر شود. این کار فقط هزینه درمان را بالا می برد و جان بیمار را به خطر می اندازد. در واقع، رزیدنت با آزمون و خطا، مهارت کسب می کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با تاکید بر استفاده از پزشکان متخصص با انگیزه و توان بالا برای جذب در هیئت علمی دانشگاهها، تصریح کرد: در این بین فقط همان معدود افرادی که سهمی کمتر از 10 درصد در حوزه سلامت دارند، دیده می شود و بقیه کادر درمانی بیمارستان که بالای 90 درصد نیروی حوزه سلامت را تشکیل می دهند، هیچ گاه در تصمیم گیریها دیده نمی شوند.

شریفی مقدم اظهارداشت: وزارت بهداشت نیاز به تحول بنیادی و جراحی غده سرطانی مدیریتی دارد و باید این کار انجام شود. دقیقا مثل کشورهای اروپایی و آمریکا که از مدیران حوزه اقتصاد درمان در راس بیمارستانها استفاده می کنند.

وی خواستار اصلاح مدیریت نظام سلامت کشور شد و گفت: این کار باید توسط سیستم های نظارتی خارج از مجموعه وزارت بهداشت صورت بگیرد. زیرا، وضعیت حوزه سلامت برعکس شعارهایی که داده می شود فاجعه بار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha