سلامت نیوز : استرس نه تنها روی قلب بلکه روی مغز و دیگر ارگان های حیاتی بدن فشار زیادی وارد می کند.

احساس درد در مغز؛

زمانی که فردی تحت فشار قرار می گیرد هورمون ها، در مغز تغییر می یابد ، وریدهای خونی متورم و تحریک می شود، در نتیجه سردردهای تنشی و میگرن به وجود می آید.برای جلوگیری از بروز این حالت، روش های آرام سازی را یاد بگیرید.

سوزش و پیچ خوردن معده

استرس های روزانه از جمله خرید، دیر رسیدن به محل کار و... باعث ایجاد اختلال در سیستم گوارش می شود.بر اثر اضطراب اسید معده بیشتر ترشح می شود و این امر باعث سوزش سردل می شود. در این شرایط دفع مواد زاید کند می شود، در نتیجه نفخ و ورم ایجاد می شود.

بیمار شدن

آیا شما هم جزو افرادی هستید که هر بار قرار است در جلسه ای سخنرانی کند دچار سرماخوردگی می شود؟ خوب است بدانید استرس، سیستم ایمنی را ضعیف می کند و در نتیجه بدن به بیماری مستعد می شود.

بی خوابی

اگرچه روز به پایین رسیده اما مغز شما همچنان مشغول است و این باعث بی خوابی تان می شود. استرس علت اصلی بی خوابی است. بی خوابی، فرد را بیقرار، زودرنج و مضطرب می کند، توان بدن را برای مقابله با عفونت ها کاهش می دهد و مانع از تمرکز می شود.مشکل خواب یک چرخه معیوب ایجاد می کند، کم خوابی آستانه تحمل فرد را در مواجهه با مشکلات روزمره پایین می آورد.

افزایش وزن

واکنش بدن به استرس مشابه زمانی است که بدن به افزایش انرژی فیزیکی نیاز دارد تا فرد بتواند از خود دفاع کند. بنابراین بدن در این شرایط آدرنالین و کورتیزول ترشح می کند. با ترشح این هورمون ها فرد احساس گرسنگی می کند از این رو افراد به ویژه خانم ها در هنگام استرس به خوردن مواد حاوی چربی و کربوهیدرات روی می آورند.

کمر درد

اگرچه حمل وسایل سنگین باعث کمردرد و گرفتگی عضله می شود اما نتایج بررسی ها نشان می دهد، اغلب کمردردهای مزمن در پی استرس به وجود می آید. تنش سیستم عصبی سیمپاتیک باعث کاهش جریان خون در عضله می شود. در هنگام اضطراب بیشتر افراد عادت دارند که شانه وگردن خود را خم کنند که در نتیجه این امر در عضله گردن و شانه، کشیدگی ایجاد می شود و ناراحتی کمر درد آن شدت پیدا می کند.

ناراحتی پوستی

بسیاری از افراد هنگامی که در موقعیت استرس زایی قرار می گیرند، دچار آکنه یا جوش می شوند.استرس روی میزان تولید هورمون هایی به نام آندروژن در بدن تاثیر می گذارد در نتیجه غده چربی روغن بیشتری تولید می کند و منافذ پوست مسدود و دچار جوش می شود. استرس پایانه عصبی در پوست را نیز تحریک می کند و به ناراحتی پوستی از جمله اگزما و پسوریاسیس منجر می شود. تبخال نیز به علت استرس به وجود می آید.استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و ویروس هایی که این تبخال را به وجود می آورد، دوباره فعال می کند.

زخم ها و خراشیدگی ها خوب نمی شود

نتایج بررسی ها نشان می دهد، استرس مدت بهبود زخم ها را طولانی تر می کند.

فراموشی

پرستار به موقع نرسیده، برای حضور در محل کار دیرتان شده است، کودک شما نیز شلوغ کاری می کند، سر او داد می زنید و با اسم خواهرش او را صدا می زنید اما کارساز نیست.آیا به مرز جنون رسیده اید؟ بالا بودن میزان استرس به نام هورمون کورتیزول به طور موقت توان یادآوری اطلاعات را مختل می کند.استرس مزمن، به سلول های مغز آسیب می رساند.

باردار شدن سخت تر می شود

استرس روی تمامی ارگان بدن تاثیر مخرب می گذارد از جمله دستگاه تناسلی، هرچه استرس و افسردگی در زن بیشتر باشد، احتمال باردار شدن اونیز کمتر است. اما با تمرین کردن روش های آرام سازی و کاهش دادن استرس ها احتمال باردار شدن افزایش می یابد.

منبع : خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha