سلامت نیوز : درحالی قائم مقام سازمان محیط زیست کشور از انقراض گونه های بسیار زیادی از ماهیان دریای خزر به دلیل ایجاد آلودگی های صنعتی از سوی کشورهای حاشیه این دریا خبر می دهد برخی از کارشناسان محیط زیست تاکید می کنند، تولید آلودگی های ناشی از دفع آفات سموم کشاورزی استان مازندران نیز نقش پررنگی در به خطر افتادن حیات ماهیان دریای خزر داشته است.

انقراض تدریجی ماهیان دریای خزر به دلیل آلودگی آبها سال هاست که به عنوان یک مشکل زیست محیطی موجب دغدغه فکری انجمن ها و فعالان محیط زیست قرار گرفته است. اما این روزها مشکل به حدی بحرانی شده که حتی صدای مسئولان محیط زیست را هم در آورده است. علی‌محمد شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست کشور در گفت و گو با خبرنگار «حمایت»، می گوید: رهاسازی فاضلاب صنعتی و شهری در دریای خزر موجب شده حیات ماهیان تحت تاثیر آلودگی های زیست محیطی قرار بگیرد. همچنین متاسفانه تخلف برخی ماهیگیران هم بر این مشکل اضافه شده و آن هم صید بی رویه و غیرقانونی آبزیان است. این مقام مسئول در سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در مورد حیات فک ها، ماهیان خاویاری و کپور ماهی در دریای خزر هشدار می دهد و می گوید: یکی از دلایل وقوع این مشکل، تکثیر نشدن ماهی ها در بستر رودخانه هاست. البته تولید آلودگی از طریق بخش کشاورزی استان های حاشیه دریای خزر هم موجب شده نسل فک های دریای خزر به عنوان یک شاخص مهم اکولوژیک در معرض انقراض قرار بگیرد.

کنوانسیون دریای خزر اجرا می شود
شاعری از نهایی شدن طرح کنوانسیون دریای خزر توسط کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و گفت: با نهایی شدن این کنوانسیون، کشورهای حاشیه دریای خزر متعهد به انجام قوانینی می شوند که موجب محافظت از دریای خزر، جلوگیری از ایجاد آلودگی های زیست محیطی و ...می شود.

پاکسازی دریا؛ دو سال دیگر
نکته جالب در گفته های قائم مقام سازمان محیط زیست کشور اعلام وضعیت بحرانی برای آبزیان خزر است، وی می گوید: طرح رفع آلاینده های واحدهای صنعتی در استان های گیلان، مازندران و گلستان دو سالی طول می کشد. البته شاعری این را هم گفته که در استان مازندران 100 واحد آلاینده بدون دغدغه همچنان می آلایند و بدون هیچ ترسی در نهان و آشکار همچنان رودخانه ها وسفره های زیرزمینی را آلوده می کنند! شاعری همچنین در این گفت وگو از جمع آوری فاضلاب های شهری شهرهایی که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارند سخن گفت و افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، فاضلاب های شهری تالاب هایی که به دریای خزر سرازیر و موجب آلودگی شیمیایی می شوند تا پایان برنامه پنجم توسعه، جمع آوری و تمامی شهرهای شمالی کشور مجهز به سیستم جمع آوری اصولی فاضلاب های شهری می شوند.

7 هزار فعال محیط زیست چه می کنند؟
گفته های نگران کننده شاعری و قول و وعیدهای دو ساله این مقام مسئول در حالی است که اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار «حمایت»، می گوید: درست است که استان های حاشیه خزر باید نظارت بیشتری بر صنایع آلاینده داشته باشند ولی اینکه مسئولان محیط زیست گاهی می گویند کشورهای حاشیه خزر هم در آلودگی ها دخیل هستند باید گفت که نباید توپ را به میدان کشورهای حاشیه دریا بیندازیم. این حرف یعنی اینکه کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه از مقصران اصلی این اتفاق هستند در صورتی که دفع سموم آفات کشاورزی در استان مازندران نقش به سزایی در وقوع این امر دارند. کشورهای حاشیه خزر به دلیل استخراج نفت از این دریا به وسیله سیستم های قدیمی موجب بروز آلودگی و در نتیجه به تهدید درآمدن حیات ماهیان شده اند اما سازمان محیط زیست کشور با 7 هزار کارمند باید به دنبال راهکار برای دیگر موارد تولیدکننده آلودگی در دریای خزر باشد.

حرف نزنید؛ عمل کنید
این فعال حوزه محیط زیست معتقد است: با اظهارنظر من به عنوان استاد دانشگاه و شاعری به عنوان قائم مقام سازمان محیط زیست کشور مشکل به خطر افتادن حیات ماهیان حل نمی شود. بهتر است مسئولان با تامل بر روی نظرهای کارشناسی درصدد ساماندهی اوضاع فعلی حیات ماهیان باشند.

یک دست صدا ندارد
کهرم با اشاره به وجود موجوداتی به نام «تاژک داران» که به وسیله کشتی های روسی به دریای خزر منتقل می شوند، می گوید: این موجودات با خوردن ماهی های «کلیکا» حیات این گونه از ماهیان دریای خزر را به خطر انداخته اند که می توان این گونه گفت که این بحران زوایای مختلفی دارد و در این موضوع یک دست صدا ندارد! مسئولان باید با چهار کشور حاشیه دریای خزر جلسه های مختلفی را برگزار کنند تا مشکل ریشه ای حل شود. این استاد دانشگاه معتقد است: قانون برای حفاظت از حیات ماهیان در ایران وجود دارد اما این ماجرا به مانند سفره پهن شده ای می ماند که 5 کشور دور آن قرار گرفته اند و هر کشوری که قدرت بیشتری داشته باشد می تواند سود بیشتری از این سفره ببرد بنابراین چهار کشور ذکر شده به دلیل داشتن چاه های نفتی در دریای خزر در این قضیه بیشترین بهره را می برند.

چند ماه پیش هشدار دادم
از سوی دیگر کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «حمایت»، می گوید: موضوع وضعیت بحرانی ماهیان دریای خزر را ابتدای شهریورماه سال جاری به دنبال نشت چاه های نفت کشور آذربایجان در سواحل خزر در مجلس و فراکسیون محیط زیست مطرح کردم و نسبت به این رخداد هشدار دادم.البته در همان ابتدا سازمان بنادر نسبت به جمع آوری 25 تن گلوله نفتی از سواحل خزر اقدام های لازم را انجام داد. ولی از رییس جمهور گرفته تا مسئولان مربوط، نسبت به این موضوع توجه چندانی نشد. در حالی که عوامل مختلفی که موجب وضعیت بحرانی ماهیان خزری شده باید مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد و با نظارت مجلس از پیشروی این اتفاق جلوگیری شود.این نماینده فعال در حوزه محیط زیست در مجلس می گوید: وزارت امور خارجه و بخش دیپلماسی خارجی ایران باید با دعوت از کشورهای حاشیه دریای خزر از حقوق مردم ایران در برابر مراجع بین المللی که موجب این اتفاق شده اند، حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha