شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 66411
سلامت نیوز : همایش ها، نشست ها، اخبار و سخنرانی ها هنوز نتوانسته اند باری از دوش زنان سرپرست خانوار بردارند. باری که شاید فقط به دستان نمایندگان مجلس قابل برداشتن است. عبدالعلی میرکوهی معاون وزیردادگستری در گفت وگو با« حمایت» می گوید: طرحی در مجلس در مورد زنان سرپرست خانوار مطرح است که وقتی زمان رسیدگی به آن فرابرسد مورد بررسی قرار می گیرد.

هنوز آمارهای رسمی از جزییات آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور از تعداد مشاغل، بیکارها، معتادان، آسیب دیدگان و ...اعلام نشده است. ولی بر اساس آمار سال 85 حدود یک میلیون و 650 هزار زن سرپرست خانوار در کشور شناسایی شده که به گفته حسن انواری رییس کمیته امداد که سالانه 60 هزار زن سرپرست خانوار به آمار کشور اضافه می شود می توان گفت که امروز حدود 2‌میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم که تعدادی از آنان تحت پوشش کمیته امداد، تعدادی بهزیستی و بقیه بدون حمایت یا تحت حمایت خیریه های کشور هستند. به گفته آسیب شناسان فرزندان زنان خودسرپرست در معرض آسیب قرار دارند و مشکلات اقتصادی هم سایه سنگینی بر زندگی سخت این زنان گذاشته است. هر چند کمیته امداد این زنان را تشویق به ازدواج کرده و بسته های حمایتی ازدواج هم برایشان تعریف کرده است ولی از این پیشنهاد به دلیل فرهنگ موجود در جامعه استقبال خوبی نشد.

طاهره رحیمی،‌ دبیر کل جامعه فاطمیون و عضو شورای مرکزی جامعه زینب (س) در دفاع از حقوق زنان خودسرپرست می گوید: در قانون مربوط به زنان سرپرست خانوار موضوعی مبنی بر اینکه اگر پدر مفقود الاثر شود به مادر وصایت و قیومیت فرزند داده نمی‌شود، مطرح است که باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و اصلاح شود زیرا برای زن سرپرست خانوار مشکلاتی ایجاد می‌شود.

برای دختران خود سرپرست قانون‌حمایتی نداریم!
وی افزود: ما در جامعه زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست داریم که باید آنان قانون حمایتی داشته باشند نه اینکه همه چیز به ضررشان باشد به طور مثال آنان درآمد کمی دارند و قانونی برای حمایت از آنها وجود ندارد ولی همه چیز را به صورت گران خریداری می‌کنند؛ در واقع همه چیز به ضرر آنان است و قانون حمایتی وجود ندارد. رحیمی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه به موضوع زنان سرپرست خانوار کم توجهی شده و قوانین در خصوص آنها ناقص است، افزود: قانونی که مربوط به دختران خود سرپرست باشد مسکوت مانده و هیچ برنامه ای در این باره نداریم.

حق اولاد به زنان سرپرست خانوار پرداخت نمی شود
وی با بیان اینکه شخصی که شوهرش فوت شده است وضعیت بهتری از فردی که از شوهرش طلاق گرفته دارد، ادامه داد: زنان باید مانند مردان کار کنند تا مخارج خود را به دست آورند و در این زمینه زنان مبلغ درآمدشان کم است ولی مانند مردان فعالیت می‌کنند.رحیمی در ادامه با بیان اینکه موضوع درآمد زنان سرپرست خانواراسف بار است، گفت: برای زنان سرپرست خانوار و دختران متکفل، هیچ حمایتی در نظر گرفته نشده است حتی کمکی نیز به آنان نشده و فقط در صورتی که فوت کنند حقوقشان قطع نمی‌شود و به پدر و مادرشان می رسد.

نقص قانون مربوط به زنان سرپرست خانوار
عضو شورای مرکزی جامعه زینب بیان کرد مردان معمولاًپس از کار روزانه در خانه استراحت می کنند ولی این در حالی است که زنان سرپرست خانوار باید دو برابر مردان در بیرون کار کنند و کارهای داخل منزل را نیز انجام دهند در حقیقت معمولاً در بسیاری از نهادها حتی با کار برابر با مردان حقوق کمتری نسبت به آنان دریافت می کنند.رحیمی افزود: باید نهادی در این موارد به عنوان متولی به وجود آید و در زمینه اصلاح قوانین مربوط به زنان سرپرست خانوار اقدام کند.

زنان سرپرست خانوار عیدی ندارند!
وی در ادامه در خصوص عیدی هایی که برای کارکنان در نظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: آیا این میزان نرخی که برای عیدی کارکنان در نظر گرفته اند، در جامعه با آن می توان خرید کرد در واقع آیا عیدی مسئولان هم به این میزان است؟ وی با بیان اینکه عیدی های مسئولان بسیار هنگفت است ولی عیدی کارکنان بسیار ناچیز و با توجه به قیمت اجناس نمی توانند در جامعه خرید درستی داشته باشند، اظهار داشت: برای زنان سرپرست خانوار نیز هیچ گاه عیدی مناسب در نظر نگرفته اند و حتی به آنها توجه خاص ندارند، بنابراین باید در قانون مربوط به زنان سرپرست خانوار اصلاحی صورت بگیرد.

قوانین زنان خود سرپرست ناقص است
گفته های این فعال امور زنان در حالی است که محمد‌ اسماعیل سعیدی عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره این که چرا قوانین حمایتی از زنان سرپرست خانوار اجرایی نمی‌شود گفته: معتقدم دستگاه‌های حمایتی باید خلإی قوانین را و یا اگر موانعی وجود دارد به صورت کارشناسی بررسی و نتایج آن را به مجلس منعکس کنند.

وی با انتقاد از این که متولی برای کار کارشناسی و تصمیم‌گیری لازم در این‌گونه موارد وجود ندارد، اظهار داشت: اغلب سازمان‌ها و نهادهای حمایتی باید به طور جدی به این موضوع بپردازند و مشکلات را در قالب پیشنهادها و یا لایحه اعلام کنند تا تصمیم‌گیری لازم انجام شود.این عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بخشی از این مشکل بر عهده مجلس است و بخش دیگر مربوط به دستگاه‌های اجرایی است که باید مشکلات را شناسایی و اعلام کنند تا به عنوان اولویت در کمیسیون مطرح شود.

سعیدی تصریح کرد: بنابراین باید فرآیندی تعریف شود که در قالب آن مشکلات مشخص و در جهت محقق شدن و رفع آنها گام‌های اساسی برداشته شود همچنین به صورت مقطعی و قانونی مسایل مبهم مانده را مشخص کنند. البته در این زمینه دو مشکل وجود دارد یکی اجرا نکردن قوانین و دیگری بحث قوانین ناقص یا مانع است که در این زمینه باید دستگاه‌های مجری آنها را پیگیری و به مجلس اعلام کنند ضمن این که مجلس با توجه به بعد نظارتی خود آنها را پیگیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha