سلامت نیوز : حجت الاسلام دکتر صدر حسینی در نشست حوزه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در مشهد با بیان اینکه شورای عالی امور اجتماعی و پیشگیری از جرم به صورت فرا قوه ای در کشور تشکیل می‌شود، گفت : با وجوداین که معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه فاقد ابزار قانونی برای ایجاد تعامل بین سازمان ها و نهادها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی است، ولی در حال حاضر با توجه به تبیین جایگاه پیشگیری از وقوع جرم، تعامل خوب و سازنده ای در بیشتر استان ها صورت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ صدر حسینی با اشاره به اهمیت امر پیشگیری از وقوع جرم گفت: تجربه موفق دادگستری استان خراسان رضوی نشان می دهد که با سیاست درست می توان کارهای بزرگی کرد. معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه، حضور و تعامل صحیح بین دستگاه ها را محور کار در امر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت : قانون اساسی وظیفه هماهنگ کردن و در زمینه قرار دادن سازمان ها و نهاد ها در مسیر تحقق آرمان پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده قوه قضاییه گذاشته است. وی افزود: قوه قضاییه مکلف به مدیریت امر پیشگیری بوده و همه دستگاه ها و نهاد های اجرایی غیر قضایی باید در این امر تعامل و همکاری داشته باشند.

وی تنها راه موفقیت در امر پیشگیری از وقوع جرم را در کار گروهی و تعامل و همکاری همه نهاد های ذی ربط ذکر کرد و گفت: هدایت فعالیت های پیشگیرانه در همه عرصه ها بر عهده قوه قضاییه است. معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه با تاکید بر حضور موثر مردم در جریان پیشگیری، خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم مردم را وارد امر پیشگیری کنیم و پیشگیری از وقوع جرم برای جامعه به فرهنگ تبدیل شود، نتیجه اصلی حاصل خواهد شد. وی خواستار تغییر رویکرد در ستاد های مردمی حفاظت اجتماعی از نهی از منکر به سمت امور پیشگیرانه شد و گفت : در حال حاضر ستاد های مردمی، کار مقابله و برخورد سازنده با جرم را بر عهده دارند ولی برخورد پیشگیرانه فرهنگی و اجتماعی با حضور مردم در تمامی بخش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و تغییر رویکرد ها محقق می‌شود.

صدرحسینی اضافه کرد: تلاش در جهت کشف زمینه اصلی ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در جامعه از وظایف اصلی اعضای ستاد مردمی حفاظت اجتماعی است. وی شناسایی عوامل آسیب زا را در نتیجه تعامل و همکاری فرا دستگاهی محقق دانست و گفت: ساز و کار کشف زمینه های جرم و ناهنجاری در محلات با مشارکت نهادها و مردم و با مدیریت قوه قضاییه و تعامل و همکاری سازمان های ذی ربط با ارایه راهکارهای کاربردی به نتیجه خواهد رسید.معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه بر اهمیت نقش آگاهی بخشی و آموزش در حوزه امور پیشگیرانه در مدرسه ها و خانواده تاکید کرد و گفت : با توجه به اینکه آسیب پذیرترین قشر در جامعه، کودکان، نوجوانان و جوانان هستند، تقویت ارتباط قوه قضاییه با مدرسه ها از طریق طرح قاضی مدرسه وبا خانواده ها باید بیش از پیش در دستور کار باشد .در ابتدای این نشست نیز برخی از اعضای کارگروه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی دادگستری خراسان رضوی به بیان دستاورد ها و پیشنهادهای خود در زمینه تحقق امر پیشگیری از وقوع جرم پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha