سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه 80 درصد امکانات بهداشتی درمانی کشور در نظام دولتی متمرکز شده است، تصریح کرد: با این اوصاف 50 درصد امکانات بهداشتی درمانی دولتی از بهره وری لازم برخوردار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمد حسن طریقت منفرد شامگاه جمعه در جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح ملی پزشک خانواده شهری مازندران در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: طرح پزشک خانواده باید با رفع مشکلات روان سازی شود.

وی اظهار داشت: با توجه به کیفیت علم و تکنولوژی، هزینه های بهداشت و درمان به قدری افزایش یافته که پیشرفته ترین کشورها هم نمی توانند برای بهداشت و درمان کشور خود هزینه و سرمایه گذاری کنند.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دغدغه امروز دنیا، استفاده بهینه و حداکثر بهره وری از منابع موجود در بخش درمان است، تصریح کرد: در حوزه ساماندهی بهداشت و درمان باید ساماندهی تولید خدمات صورت گیرد.

بهره وری پایین خدمات بهداشتی

طریقت منفرد با بیان اینکه 80 درصد امکانات بهداشتی درمانی در کشور در نظام دولتی متمرکز شده و یک سرمایه عظیم ملی با هزینه قابل توجه ای در سیستم بهداشت درمان کشور است، تصریح کرد: با این اوصاف 50 درصد امکانات بهداشتی درمانی دولتی از بهره وری لازم برخوردار نیستند.

وی با اعلام اینکه برای ساماندهی در حوزه بهداشت و درمان کشور باید پرسنل و پزشکان شاغل در این بخش، بیماران را ولی نعمت خود دانسته و تکریم ارباب رجوع را به مفهوم واقعی کلمه اجرایی کنند.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سرانه بهداشت و درمان در ایران از چند صد دلار هم تجاوز نمی کند، تصریح کرد: این سرانه در اروپا و آمریکا از سه هزار دلار تا 9 هزار دلار است.

طریقت منفرد با تاکید بر تقویت روحیه اعتماد مردم به جامعه پزشکی دولتی، افزود: برای این منظور باید اختیارات بیمارستانی در سطوح دکتری و پرستاری از رده های بالایی به میانی تفویض شود تا روحیه کار مضاعف در پرسنل تحت الامر پزشکان تقویت شود.

تک شغله کردن پزشکان

وی با بیان اینکه بدنبال افزایش درآمد پزشکان در بیمارستانهای دولتی برای تک شغله کردن آنان هستیم، اظهار داشت: با این اقدام قصد داریم میزان خدمات پزشکان در بیمارستان های دولتی را بیشتر از بیمارستان خصوصی کنیم.

این مسئول وزارت بهداشت با اعلام اینکه بهداشت و درمان در دنیا با مشارکت همه سرمایه های اجتماعی صورت می گیرد، تصریح کرد: قرار است اختیارات هر بخش به پزشکان همان بخش بیمارستانی واگذار تا این افراد از وابستگی به مافوق خارج و به سهولت خدمات بیمارستانی به مردم ارائه دهند.

طریقت منفرد با بیان اینکه ارائه دهندگان خدمت در حوزه سلامت را در جای خود با حداکثر فعالیت و کارآیی قرار می دهیم، افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده و به خدمت گرفتن طبیب در جهت رضایت بیمار، بیماری محوری و بیماری سالاری را می توانیم در سیستم بهداشت و درمان کشور نهادینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیمار با داشتن کارت معتبر بیمه، معیشت پزشک خانواده را تامین می کند، اظهار داشت: این طرح اصولا ارتباط مالی جدی بین بیمار و پزشک ایجاد نمی کند و تکریم ارباب رجوع واقعی صورت می گیرد.

سرپرست وزارت بهداشت با اظهار امیدواری از اجرای قوانین متکی بر برنامه پنجم توسعه بر اساس ساماندهی تولید و مصرف، هزینه های بی رویه در بهداشت و درمان کشور را به حداقل برسانیم.

مصرف بالای سموم کشاورزی

قائم مقام وزیر بهداشت در مازندران نیز با اشاره به کشاورزی بودن استان، اظهار داشت: مصرف سموم کشاورزی در استان چهار برابر میانگین کشوری است.محمد مهدی ناصحی با بیان اینکه بررسی نسخ دارویی در استان آغاز شده است، افزود: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 200 میلیارد تومان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درآمد داشته است.

وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده از برنامه های محوری حوزه سلامت استان است، تصریح کرد: مازندران از استانهای پیشرو در اجرای این طرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی مازندران با بیان اینکه تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه از 374 نفر به 400 نفر تا پایان سال می رسند، یادآور شد: 16 هزار پرسنل مشغول به خدمت و پنج هزار و 547 دانشجو در این دانشگاه مشغول هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha