سلامت نیوز : بابک دین‌پرست در گفت‌وگو با فارس، به دو گروه اصلی مراکز درمانی معتادان طبق ماده 15 و 16 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: طبق این مواد قانونی که در سال 89 به تصویب رسید لفظ اردوگاه دیگر برای درمان معتادان استفاده نمی‌شود چرا که بازتاب بین‌المللی مناسبی ندارد.

فقط یک اردوگاه وجود دارد

وی ادامه داد: طبق ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر فقط یک اردوگاه وجود دارد که آن هم مربوط به نگهداری قاچاقچیان مواد مخدر در کشور است و طبق این ماده قاچاقچیان مواد مخدر در شرایط سخت نگهداری می‌شوند.

دین‌پرست تصریح کرد: مراکز درمان معتادان طبق ماده 15 تعیین می‌شود که امسال آیین‌نامه و دستورالعمل این ماده به همراه الحاقیه دستورالعمل ماده 16 قانون ابلاغ شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد ماده 15 قانون گفت: مرکز درمان معتادان طبق ماده 15 قانون به مراکزی گفته می شود که افراد به صورت داوطلبانه و با پای خود به آن مراجعه می‌کنند و در 8 گروه تعریف می‌شوند.

16 مرکز درمانی برای معتادان متجاهر و فاقد گواهی درمان

دین‌پرست افزود: اما طبق ماده 16 دو گروه معتادان فاقد گواهی درمان و معتادان متجاهر تعریف شده است و برای آنها تسهیلات درمانی قائل شده‌ایم.

وی با اشاره به وجود 16 مرکز درمانی معتادان فاقد گواهی درمان یا متجاهر ادامه داد: به عبارتی افرادی که معتاد هستند و نمی‌خواهند یا نمی‌توانند درمان شوند در این مراکز تحت درمان قرار می‌گیرند.

دین‌پرست گفت: با این وجود، اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر توسعه مراکز ماده 16 نیست اما در جایی که الزام قانونی وجود دارد برای دو گروه عنوان شده تسهیلاتی ایجاد شده است.

وی در مورد مراکز درمان غیرمجاز معتادان نیز گفت: امسال دستورالعمل برخورد قانونی با مراکز غیرمجاز و مجاز متخلف ابلاغ شده و این در حالی است که خلاء قانونی در این زمینه همواره وجود داشته است.

شناسایی 686 مرکز غیر مجاز درمان معتادان

دین‌پرست با بیان اینکه در برخورد با مراکز درمانی غیرمجاز سازوکارهای برخورد را تعیین کرده‌ایم گفت: کمیته ساماندهی مراکز غیرمجاز تأسیس شده است و شاهد برخورد جدی با این مراکز هستیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تاکنون 686 مرکز غیرمجاز درمان معتادان در سطح کشور شناسایی شده است که البته این آمار از سوی شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ شده است اما به نظر می رسد این آمار می‌تواند بیش از اینها باشد چرا که مراکز بسیاری به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

دین‌پرست در مورد آمار مراکز مجاز متخلف نیز گفت: تعداد این مراکز و اطلاعات آنها در سطح استانها در حال جمع‌آوری است و هنوز تعداد قطعی به دست ستاد مبارزه با مواد مخدر نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha