مطالعات نشان می‌دهد كه آلودگی‌های ناشی از ترافیك می‌تواند خطر ابتلا به آسم را در كودكانی كه به لحاظ ژنتیكی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افزایش ‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این پژوهش محققان دانشگاه كالیفرنیای جنوبی اطلاعات ثبت شده بهداشتی و اطلاعات ژنتیكی 3000 كودك را مورد مطالعه قرار دادند.

مجله توراكس در این باره نوشته است: افرادی كه به دلیل تفاوت‌های ژنتیكی اندكی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم هستند اگر در نزدیكی خیابان‌های بزرگ ساكن شده و زندگی كنند،‌خطر ابتلا به این بیماری در آنها شدت پیدا می‌كند.

دانشمندانی كه كشف كرده‌اند، چطور ابتلا به بیماری‌های دستگاه تنفس مانند آسم صورت می‌گیرد به اهمیت ژن‌هایی تاكید دارند كه این ژن‌ها مواد شیمیایی اصلی بدن در ارتباط با عملیات‌های پاكسازی در درون بدن را كنترل می‌كنند.

آنزیمی موسوم به EPHX1 و ژنی موسوم به GSTP1 ظاهرا وظایفی در پاكسازی مواد شیمیایی مضری كه ما تنفس می‌كنیم، دارند.

این محققان دریافتند: افرادی كه آنزیم EPHX1 در بدن آنها زیاد است، 5/1 برابر بیشتر از سایرین به آسم مبتلا می‌شوند و هم چنین افرادی كه دارای نسخه‌های مختلف ژن GSTP1 هستند 4 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما زندگی در نزدیكی یك خیابان بزرگ و شلوغ به این مساله دامن می‌زند و مشكل را حادتر می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha