سلامت نیوز : محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با فارس، اقدامات صورت گرفته در کاهش آلودگی هوای شهر تهران را تشریح کرد و اظهار داشت: در سال  1379 طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هیئت وزیران به صورت 10 ساله مصوب شد که در آن طرح پیش‌بینی شد در مدت 10 سال طی برنامه توسعه چهارم آلودگی هوای تهران کاهش یابد.

وی ادامه داد: در این مسیر سوخت خودروها به یورو 2 و جمع‌آوری ماشین‌های فرسوده از جمله برنامه‌های این طرح بوده است.

معاون عمرانی استانداری تهران با بیان اینکه تاکنون به صد در صد اهداف برنامه جامع کاهش آلودگی هوا نرسیده‌ایم، اظهار داشت: حدود 70 درصد از برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برنامه چهارم توسعه عملیاتی شده و در نتیجه تأثیر نسبی در کاهش برخی از آلاینده‌های هوا داشته است.

محمودی خاطر نشان کرد: از سال 89 و پایان برنامه توسعه چهارم دستگاه‌هایی خریداری شد که ذرات کمتر از 2.5 میکرون را اندازه‌گیری می‌کند.

آلاینده‌های مونواکسید کربن، سرب و گوگرد از هوا حذف شده است

معاون عمرانی استانداری تهران افزود: برنامه‌های کاهش آلودگی هوا از سال‌های  79 تا 89 توانست مونواکسیدکربن، سرب، ازت و گوگرد را از آلاینده‌های هوا حذف کند.

در دوسال اخیر آلودگی هوا آزار دهنده نبوده است

محمودی افزود: در دو سال اخیر آلودگی هوا آزاردهنده نبوده است و در حد معمولی، ذرات منواکسیدکربن، سرب و ازت در سطح هوا وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه به بخشی از اهداف برنامه کاهش آلودگی هوا تاکنون رسیده‌ایم، گفت: این اقدام در نتیجه کاری بوده است که بر روی سوخت و موتور خودروها شده است.

5.5 میلیون خودرو در سطح شهر تردد می‌کنند

محمودی تأکید کرد: فرق وضعیت فعلی با سال 79 این است که در حال حاضر 5.5 میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند ولی سال 79 یک میلیون خودرو در سطح شهر تردد داشته است.

وی درباره سوخت یورو 4 خودرو اظهار داشت: پس از اتمام برنامه چهارم توسعه در استان تهران برنامه جدیدی برای کاهش آلودگی هوا به مدت  5سال تدوین شد و برای تصویب سازمان محیط زیست این برنامه را به هیئت دولت ارائه داد.

محمودی ادامه داد: مشکل این برنامه از آنجا آغاز شد که محیط زیست برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را با کمی تغییر در هیئت دولت برای 8کلانشهر عنوان کرد در صورتی که این برنامه مختص تهران بود و اعتبارات آن نیز فقط مربوط به استان تهران می‌شد.

 

 

 

معاون عمرانی استاندار تهران خاطر نشان کرد: تاکنون 80 درصد از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در تهران اجرایی شده است.

وی افزود: مصرف سوخت خودروها در تهران روزانه 18میلیون لیتر است که 6 میلیون لیتر گازوئیل، 4 میلیون لیتر گاز و  8 میلیون لیتر بنزین است.

محمودی خاطر نشان کرد: کلا 8 میلیون لیتر سوخت یورو 4 تولید می‌شود ولی چون این سوخت فقط به تهران تعلق نمی‌گیرد نمی‌توانیم در جایگاه‌های سوخت فقط از سوخت یورو 4 استفاده کنیم ولی تا چند هفته آینده وزارت نفت می‌تواند حدود 20 میلیون لیتر سوخت یورو 4 تولید کند.

وی تأکید کرد: گازوئیل زیر  20 PPM نیز در حال تولید است و هم اکنون شرکت‌های واحد اتوبوسرانی و پروژه‌های عمرانی از این سوخت استفاده می‌کنند.

موتور و سوخت خودروها از سال آینده یورو4 است

معاون عمرانی استاندار تهران افزود: موتور خودروها نیز بر اساس توافقنامه محیط زیست و پلیس راهور از سال 92 باید یورو 4 باشد تا نسبت به شماره‌گذاری این خودروها اقدام شود.

وی تأکید کرد: وظیفه خودروسازان حتی برای مشتری‌مداری این است که موتور خودرو را به یورو 4 ارتقاء دهند تا متقاضیان نیز بیشتر شود.

60 درصد از سفرها با حمل و نقل عمومی انجام می‌شود

محمودی در خصوص نقش حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: برنامه‌ای داشته‌ایم که 75 درصد از سفرهای درون‌شهری توسط حمل و نقل عمومی انجام شود که در حال حاضر حدود 60 درصد از این سفرها تحقق پیدا کرده است و باید نسبت به افزایش حمل و نقل عمومی در سطح شهر اقدام کنیم.

وی به برنامه‌های کمیته اضطرار آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در کمیته اضطرار تصمیمات مقطعی گرفته می‌شود که شامل تعطیلی مدارس، افزایش محدوده زوج و فرد کردن خودروها و عدم فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه است.

محمودی ادامه داد: بر ما انتقاد می‌کنند که با تعطیلی به اقتصاد شهر ضربه می‌زنید؛ این انتقاد اصلا درست نیست چرا که اولویت اول ما سلامت مردم است.

معاون عمرانی استاندار تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر آلودگی هوای تهران در ذرات کمتر از 2.5 میکرون است که نسبت به حل این مشکل نیز برنامه‌های خوبی در آینده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: امسال حدود یکصد میلیارد دلار پروژه شرکت نفت و پخش فرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری رسیده است که تولید سوخت با استاندارد یورو 4 نیز یکی از پروژه‌ها بوده است.

تولید 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 حدود 13 میلیارد دلار هزینه دارد

محمودی با بیان اینکه تولید 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 حدود 13 میلیارد دلار هزینه دارد، گفت: برای هوای پاک باید هزینه کرد و کارخانجات خودروسازی نیز موظف هستند استاندارد خودروهای خود را تغییر دهند و از یک حرکت لاک‌پشتی خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه هر کسی که تولید آلودگی هوا می‌کند باید هزینه آن را خودش پرداخت کند، گفت: به مجلس پیشنهادهایی در این خصوص داده شده نسبت به اینکه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تسریع پیدا کند و اینکه مالکیت خودروها تا زمان عمر مفید خودرو‌ها باشد.

آلودگی هوا در کاهش طول عمر تأثیرگذار است

معاون عمرانی استانداری تهران درباره مرگ انسان‌ها در اثر آلودگی هوا اظهار داشت: هیچ پزشک و متخصصی نمی‌تواند اعلام کند که فردی فقط به خاطر آلودگی هوا فوت شده است ولی آلودگی هوا در کاهش طول عمر تأثیرگذار است.

وی درباره مه‌پاشی سطح خیابان‌ها برای کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: بر اساس مقالات علمی مه‌پاشی می‌تواند در جهت کاهش ذرات معلق مفید باشد و این دستگاه در کارخانجات معادن شن و ماسه و تولید آسفالت می‌تواند مفید باشد و نسبت به جلوگیری از گسترش و توسعه ذرات معلق اقدام کند.

معاون عمرانی استاندار تهران اظهار داشت: به شهرداری‌هایی که توان مالی خرید این دستگاه را دارند ابلاغ کرده‌ایم که نسبت به خرید دستگاه مه‌پاش اقدام کنند و در حال حاضر یک دستگاه توسط استانداری تهران خریداری شده است.

وی درباره بارور کردن ابرها اظهار داشت: تکنولوژی بارور کردن ابرها بومی شده است و این اقدام از وظایف وزارت نیرو است ولی هزینه بسیاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha