شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 66429

سلامت نیوز : در سال‌های اخیر با وجود مشکلات ارزی، بودجه و تحریم‌ ناعادلانه دارویی‌ ایران توسط کشورهای غربی، شاهد پیشرفت‌های بسیاری در صنعت دارویی کشور بوده و هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ هم‌زمان با آغاز تحریم‌ها موضوع کمبود دارو در کشور مطرح شد، اما به گفته کارشناسان و مسؤولان کشور 96 درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود و حتی دستیابی محققان و داروسازان ایرانی به فن‌آوری تولید داروهای بیوتکنولوژیک، نوترکیب و ... موجب شده تا کشور در زمینه تولید بسیاری از داروها مشکل چندانی نداشته باشد.

ایسنا در میزگردی با حضور "دکتر سید ابوالفضل مصطفوی"، رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، "دکتر عبدالعلی رجایی"، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی و "دکتر حمید میرمحمدصادقی"، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بررسی وضعیت تولید دارو و نوآوری در آن پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن آورده شده است.

بستر علمی و تحقیقاتی مناسبی برای نوآوری دارو وجود ندارد

دکتر عبدالعلی رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی درباره نوآوری دارو یعنی عرضه یک داروی جدید به بازار، گفت: در کشورهای آسیایی و ایران نوآوری دارو با امکانات و زیرساخت‌های موجود امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه ‌داد: در بحث تولید دارو در ایران نوآوری وجود ندارد، اما بومی‌سازی دارو و دانش فنی آن موضوعی است که به آن پرداخته می‌شود.

معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه حتی فروش تمام سرمایه‌ دارویی کشور، هزینه نوآوری یک مولکول دارو برای واحد تحقیقاتی را تامین نمی‌کند، افزود: علاوه بر کمبود بودجه، هنوز در ایران بستر علمی و تحقیقاتی مناسبی برای این موضوع وجود ندارد.

رجایی با بیان اینکه نوآوری یک مولکول دارو با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار، حدود ۱۰ سال زمان می‌برد، تصریح‌کرد: تحقیق و نوآوری دارو باید متصل به یک بنگاه اقتصادی و در یک محیط بازاریابی باشد و دارو به منظور کسب و کار تولید شود.

وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی و کانون‌های کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی در اروپا متولی تحقیقات هستند و اساتید دانشگاه با واحدهای صنعتی و اقتصادی برای انجام این تحقیقات در ارتباط هستند، خاطرنشان‌کرد: کشورهای اروپایی در این فرآیند از سال‌های گذشته فعالیت و تجربه کسب کرده و علاوه بر آن، فرهنگ این گونه اقدامات را دارند.

معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه سقف علمی مراکز دانشگاهی کشور به گونه‌ای است که فقط می‌توانیم مشکل را شناخته و تشخیص دهیم، گفت: این در صورتی است که فرآیند تحقیق به دانش‌بنیان‌های اساسی نیاز دارد که در دانشکده‌های داروسازی ما وجود ندارد.

رجایی با بیان اینکه در خارج از کشور نیز این مهم در سطح دانشگاهی وجود ندارد، افزود: کانون‌های علمی موجود در خارج از کشور که جذب دانشجویان و اساتید را به واحدهای صنعتی تسهیل می‌کنند، این نقیصه را برطرف کرده و دانشجویان و اساتید در این کانون‌ها می‌توانند از تخصص خود به طور کامل استفاده کنند.

وی با اشاره به وسیع بودن علم، کاربردی کردن آن را از ویژگی‌های یک مدیریت خوب دانست و ادامه داد: اگر از تخصص افراد در مسیر مشخص استفاده شود و تمام انرژی آنها صرف یک مسیر خاص شود، پیشرفت فردی و اجتماعی حاصل می‌شود.

اقتصاد مبنای اصلی نوآوری دارو است

هم چنین دکتر حمید میرمحمدصادقی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به وجود سرمایه‌گذاران کلان و ریسک سرمایه‌گذاری در خارج از کشور اظهار کرد: پیشرفت تحقیقات با سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود، به عنوان مثال یک سرمایه‌گذار اروپایی، یک میلیارد دلار را صرف انجام فعالیت‌های تحقیقاتی می‌کند و به ۱۰ گروه تحقیقاتی ۱۰ تا صد میلیون دلار دستمزد می‌دهد، اما ممکن است آزمایشات ۹ گروه نیز با شکست مواجه شود و تنها تحقیقات یک گروه به نتیجه برسد، ولی در عین حال امکان درآمد ۱۰ میلیارد دلاری و سود بالا با به نتیجه رسیدن تحقیقات برای او وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مبنای اصلی نوآوری دارو اقتصاد است، افزود: تمامی سرمایه‌گذاران خارجی برای به دست آوردن سود کار کرده و منافع مردم را در نظر نمی‌گیرند.

میرمحمدصادقی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در این زمینه و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان با سرمایه‌های مشخص گفت: با این وجود، سرمایه‌ و تخصص علمی این شرکت‌ها در حد نوآوری یک دارو نیست.

استانداردهای بین‌المللی دارو در طرح ژنریک رعایت می‌شود

هم‌چنین معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با اشاره به تفاوت بین طرح ژنریک و برندسازی در تولید دارو گفت: در برندسازی، تهیه مواد اولیه دارو از شرکت‌های خاص و به صورت انحصاری است، اما در طرح ژنریک مواد اولیه از منابع مختلف تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح ژنریک محدودیتی در تامین مواد اولیه وجود ندارد، افزود: به همین دلیل قیمت دارو در طرح ژنریک در مقایسه با برند بسیار پایین‌تر است و کیفیت دارو نیز به نسبت منابع مختلف، متفاوت خواهد بود، اما باید توجه داشت داروی بی‌کیفیت اصلا تولید نمی‌شود.

معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با اشاره به مصرف بالای دارو در کشور خاطرنشان‌کرد: در طرح ژنریک قیمت دارو در حد توانایی و قدرت خرید عموم است.

رجایی در پاسخ به این سوال که آیا ارزان بودن دارو به ضرر شرکت‌های تولیدکننده آن نیست، تصریح‌کرد: راهبرد و سیاست‌های نظام بر این است که داروی ارزان در اختیار مردم قرار داده شود و از آنجایی که دارو کالایی استراتژیک محسوب می‌شود و نبود آن باعث به‌هم‌خوردن امنیت فکری مردم خواهد شد، صنایع دارویی نیز وظیفه دارند دارو را با قیمت ارزان و به طور وسیع در دسترس مردم قرار دهند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌ها تمایل دارند وارد طرح ژنریک شوند و تجاری‌سازی دارو را خود بر عهده بگیرند، ادامه‌ داد: از آنجایی که فرهنگ خرید داروی برند در ایران وجود ندارد، بنابراین سودجویی و موقعیت‌طلبی باعث می‌شود که برند جایگاه خود را در ایران پیدا نکند.

معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی در خصوص تفاوت استانداردهای بین‌المللی در تولید داروی طرح ژنریک با برند اظهارکرد: در استانداردهای بین‌المللی داروی برند با طرح ژنریک تفاوت آنچنانی ندارد و هیچ مرجع بین‌المللی نمی‌تواند خلاف آن را اثبات کند.

رجایی افزود: هر دو داروی طرح ژنریک و برند طبق استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شوند و بر روی انواع داروها دو نوع آزمایش INVITRO و INVIVO صورت می‌گیرد.

بومی‌سازی دارو در کشور از اولویت‌های دارویی است

هم چنین عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مجری طرح پژوهشی ساخت نوعی آنزیم خورنده لخته خون با بیان اینکه تکنولوژی بومی‌سازی دارو در کشور این امکان را فراهم ساخته که قیمت تمام‌شده دارو برای مصرف‌کننده کاهش یابد، ادامه‌داد: به عنوان مثال برای هربار استفاده از آنزیم خورنده لخته خون تولید خارج باید ۵۲۰۰ دلار پول پرداخت شود، در صورتی که اگر این دارو در داخل به تولید صنعتی برسد برای هر بار استفاده از آن هزینه‌ای حدود ۲۰۰ دلار نیاز است.

میرمحمدصادقی، با اشاره به اینکه منطقی‌ترین راه با توجه به بودجه و امکانات موجود بومی‌سازی تکنولوژی است، افزود: اگرچه ممکن است از لحاظ علمی بتوانیم نوآوری دارو را در داخل داشته باشیم، اما در این صورت خود را ۱۰ سال عقب انداخته و ۵۰۰ میلیون دلار ضرر رسانده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نیاز دارویی کشور در حال حاضر عدم وابستگی به خارج و رفع نیاز دارویی کشور است.

در ادامه رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با اشاره به اینکه بومی‌سازی و تولید دارو در ایران نیز کار بسیار مشکلی است، خاطرنشان‌کرد: در پروسه تولید دارو در داخل کشور نیز مواد اولیه از نقاط مختلف دنیا تهیه می‌شود و ترکیب و فرموله کردن و ساخت آن در داخل کشور صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه تولید دارو مانند درست کردن غذا از فردی به فرد دیگر متفاوت است، گفت: نوع فرموله کردن دارو و تولید آن نیز در شرکت‌های مختلف داروسازی در سرتاسر جهان با یکدیگر تفاوت دارد و همگی در اجرای دستور کلی با یکدیگر یکسان عمل می‌کنند.

احتمال کمبود دارو در شش ماه آینده وجود دارد

هم چنین دکتر سید ابوالفضل مصطفوی، رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تولید دارو در داخل کشور گفت: در حال حاضر حدود ۹۶ درصد داروها در داخل کشور ساخته و تولید می‌شود و حدود چهار درصد از داروها مستقیما از خارج وارد و به شکل پماد، قرص، آمپول و.. معرفی می‌شود.

وی ادامه‌داد: ۶۰ درصد ارز خارج شده از کشور برای چهار درصد دارویی است که به داخل کشور وارد می‌شود و حدود ۴۰ درصد از ارز به داروهایی اختصاص دارد که مواد اولیه آنها از سایر کشورها خریداری می‌شود.

رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص چهار درصد داروی وارداتی افزود: این دسته از داروها به دلایل مختلف از جمله عدم وجود تکنولوژی ساخت در داخل، عدم دسترسی به مواد اولیه آنها و یا جدید بودن و تازه وارد بازار شدن، در داخل کشور تولید نمی‌شوند.

مصطفوی در ادامه با بیان اینکه چهار درصد داروی وارداتی مختص بیماری‌های حاد از جمله ایدز، سرطان، ام اس و... است و وابستگی ایران در زمینه این دسته از داروها به کشورهای خارجی بیشتر است، تصریح‌کرد: نبود هر کدام از این داروها از دید عموم کمبود دارو محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات دارو در مباحث ارز و واردات خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر کشور با کمبود دارو مواجه نیست، اما احتمال کمبود دارو در شش ماه آینده وجود دارد که مسؤولان با جدیت به دنبال رفع مشکلات هستند.

داروهای مورد نیاز عموم در داخل کشور تولید می‌شود

رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه بیماری‌های جدید و سخت نیازمند داروهای جدید هستند، گفت: سیاست کشور این است که در درجه اول داروهای مورد نیاز عموم در داخل کشور تولید شود.

وی با اشاره به اینکه سرطان یک بیماری مهم و اساسی بوده و متعاقبا داروی آن نیز مهم است، افزود: با این وجود تمامی مردم سرطان ندارند، در نتیجه سیاست‌گذاری کشور این است که در درجه اول داروهای مورد نیاز ۹۶ درصد از بیماری‌ها با تولید داخل پوشش داده ‌شود و داروی چهار درصد از بیماری‌های خاص از خارج کشور تهیه شود.

تولید ۴۰ قلم داروی نوترکیب در داخل کشور

رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص داروهای بیوتکنولوژی، نانوداروها و داروهای نوترکیب و تولید دارو در این حوزه‌ها اظهارکرد: در حال حاضر۴۰ قلم داروی نوترکیب و ۵۰ درصد از آنها در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت ایران در صنایع دارویی و داروهای بیوتکنولوژی، نوترکیب، نانوتکنولوژی و تولید علم گفت: این در حالی است که دانشکده داروسازی اصفهان در خصوص داروهای صنعتی قدیمی به دلیل روش تولید سخت آنها فاقد هرگونه محصولی بوده ‌است.

رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین در خصوص تولید داروی بیوتکنولوژی‌ که توسط اساتید دانشکده داروسازی اصفهان فعالیت های آزمایشگاهی‌ آن انجام‌شده، افزود: در صورتی‌که کمک‌های مالی دولت باشد، به احتمال زیاد در سه سال آینده این دارو به بازار عرضه خواهدشد.

اعلام آمادگی دانشکده داروسازی اصفهان برای ساخت داروهای مورد نیاز

مصطفوی با بیان اینکه در حوزه داروهای بیوتکنولوژی، نوترکیب و نانوتکنولوژی عدم شناخت، نبود امکانات و عدم پذیرش مسؤولان وجود دارد، تصریح‌کرد: دلیل عدم پذیرش مسؤولان، هم‌تراز نبودن دانشگاه و علم با وزارت‌خانه بهداشت در مبحث امکانات و ممیزی‌ها است.

وی در این خصوص ادامه‌داد: علت مجوز ندادن وزارت‌خانه برای تولید داروی جدید آماده نبودن بستر مناسب برای پیشرفت در زمینه داروهای جدید است.

رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر دانشکده داروسازی اصفهان برای ساخت چند قلم دارو اعلام آمادگی کرده‌، تصریح‌کرد: در خصوص این موارد طرح آنها پذیرفته و بودجه‌ها تصویب شده‌ اما هنوز اعتباری به دست ما نرسیده که داروی پیش‌ساخته را به مرحله تولید برسانیم.

مصطفوی با بیان اینکه در زمینه نوآوری دارو نیز اقداماتی صورت گرفته‌، گفت: با وجود تمام برنامه‌ریزی‌ها این کار در آینده‌ای نزدیک محقق نخواهدشد.

داروهای گیاهی استانداردهای قابل قبول برای درمان را ندارند

میرمحمدصادقی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص داروهای گیاهی گفت: داروهای گیاهی از جمله داروهای سنتی است که یکسری کنترل‌هایی که بر روی داروهای معمولی انجام می‌شود بر روی آنها صورت نمی‌گیرد و در کل ممکن است از زمان ساخت یک داروی گیاهی تا لحظه ورودش به بازار مدت زمان بسیار کمی نسبت به داروهای شیمیایی طول بکشد تا مجوز صادر شود.

رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی نیز با اشاره به داروهای گیاهی و نداشتن استانداردهای قابل قبول این دسته از داروها برای پذیرش درمان تصریح‌کرد: به عنوان مثال برای مصرف یک نوع داروی شیمیایی سقف استانداردی باید رعایت شود تا بهبود صورت گیرد، اما در داروهای گیاهی این مقدار مشخص وجود ندارد.

تقاضای دارو بیش از حد معمول است

رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه هیچ کشور و صنعت داروسازی در دنیا وجود ندارد که به تنهایی دارویی را تولید کند، گفت: ۹۰ درصد از شرکت‌های داروساز مواد اولیه دارویی خود را از کشورهای مختلف وارد می‌کنند و در کشور خود مراحل نهایی تولید را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خرید شرکت‌های داروسازی‌ آمریکا از کشور هند است، ادامه‌داد: ممیزی‌های آمریکا واردات مواد اولیه دارویی خود را با نظارت و کنترل دقیق انجام داده و موادی با کیفیت عالی وارد می‌کنند.

معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه تمام اقلام اولیه دارویی بدون وابستگی به کشور خاصی وارد کشور می‌شود، افزود: ۹۶ درصد تولیدات دارویی بدون هیچ‌گونه وابستگی در داخل کشور انجام می‌شود.

رجایی با بیان اینکه در تولید دارو وابستگی ارزی وجود دارد، تصریح‌کرد: بنابراین برای واردات دارو به ارز دارویی نیاز است.

وی با بیان اینکه حجم تولید دارو در کشور مناسب و پاسخ‌گوی نیاز مردم است، اما تقاضا بیشتر از حد معمول می‌باشد، خاطرنشان‌کرد: به عنوان مثال مصرف آنتی‌بیوتیک سالانه کشور چین با جمعیت بالغ بر یک میلیارد نفر به اندازه تولید کارخانه داروسازی فارابی است و این نشان‌دهنده مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک در کشور است.

مسؤولان در پذیرش تولید دارو جدید ریسک نمی‌کنند

رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی دلیل عدم پذیرش داروی جدید را ریسک‌پذیر نبودن مسؤولان کشور دانست و افزود: وزارت‌خانه معتقد است که نباید مرگ بر اثر داروی جدید وجود داشته باشد و همواره باید سلامت جامعه حفظ شود و دارویی تولید نشود که ضرر آن بیش از سود آن باشد.

هم چنین میرمحمدصادقی، مجری طرح پژوهشی ساخت نوعی آنزیم خورنده لخته خون در خصوص تولید داروی بیوتکنولوژی جدیدی که توسط دانشکده داروسازی اصفهان تولید شد، ادامه‌داد: تمامی فعالیت‌ها قدم به قدم انجام شد و برای تولید این دارو هیچ کمکی از هیچ مرکز و ارگانی دریافت نشد‌ و همه مراحل تولید دارو توسط اساتید خود دانشکده انجام شد‌.

وی خاطرنشان‌کرد: در روند تولید، این آنزیم از مرحله صفر به مرحله‌ای رسیده که می‌توان به عنوان دارو برای بیماران مورد استفاده قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر این دارو در سطح آزمایشگاهی تولید شده‌، تصریح‌کرد: برای رساندن این دارو به تولید صنعتی نیاز به بودجه و امکانات می‌باشد که متاسفانه در دسترس نیست.

میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه برای تولید یک داروی جدید تمامی کارها برعهده یک نفر است، گفت: بستر تحقیق و پژوهش در ایران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری و تولید داروی خورنده لخته خون با کارخانه‌های بسیاری مذاکره شد، اما استقبالی توسط آنها صورت نگرفت، افزود: کارخانه‌ها و صنایع انتظار دارند که مراحل تولید داروی مورد نظر به طور کامل طی شود و کارخانه فقط نتیجه را بخرد و به تولید انبوه برساند که متاسفانه چنین امری غیرممکن است.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه‌داد: کارخانه‌ها به طور عمده بر روی داروهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که مطمئن باشند در تولید انبوه آن سود زیادی وجود دارد در غیر این صورت حاضر به تولید دارو نیستند.

قیمت دارو در کشور تحت کنترل است

رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه قیمت دارو تحت کنترل است، تصریح‌کرد: در صورتی که صنعت بخواهد بر روی دارویی سرمایه‌گذاری انجام داده و آن را تولید کند، از طرف وزارت‌خانه بر روی آن قیمت گذاشته می‌شود و در این صورت هزینه‌ای که صرف تولید دارو شده برنمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مشتری داروسازان در صنایع وزارت بهداشت است، ادامه‌داد: عمده خرید دارو توسط این وزارت‌خانه انجام می‌شود چون سلامت جامعه را بر عهده دارد.

کیفیت داروی خارجی و داخلی یکسان است

میرمحمدصادقی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه داروی خارجی و تولید داخل از نظر کیفیت تفاوتی با هم ندارند، خاطرنشان‌کرد: این دیدگاه اشتباهی است که در میان مردم وجود دارد.

هم چنین رجایی، با اشاره به تاثیر دارونماها در روند بهبودی بیماران افزود: دارونماها با تاثیر ۷۰ درصدی خود تاثیر بسزایی در روند بهبودی بیماران می‌گذارند و دلیل اینکه گفته می‌شود داروی خارجی اثر بیشتری دارد، همین نقش دارونما و اعتماد افراد به این دسته از داروهاست.

وی با بیان اینکه معجزه یعنی تمام ارکان روحی انسان در کنار یکدیگر جمع شده و نظم پیدا کند تا مداوا انجام شود، ادامه‌داد: در حال حاضر تکنولوژی‌های جدید درمانی وجود دارد که انسان در صورت تمرکز، اعتقاد و ایمان، توانایی غلبه بر بیماری را خواهدداشت.

معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه شرکت‌های داروسازی ایران باید در زمینه بسته‌بندی دارو اقدامات بیشتری انجام دهند تا حس خوب از همان ابتدا به شخص بیمار القاء شود، تصریح‌کرد: متاسفانه صنایع داروسازی در زمینه اشکال دارویی از قبیل شکل، رنگ و زیبایی کم کار کرده‌اند.

رجایی همچنین شیوه‌های بسته‌بندی، فرموله کردن، تکنولوژی و ماشین‌آلات ساخت دارو، صحت کار، دقت و یکنواخت بودن را از ویژگی‌های داروهای خارجی دانست.

ارتباط درونی صنعت و دانشگاه ضعیف است

رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی در پاسخ به این سوال که ارتباط درونی بین صنعت و دانشگاه تا چه حدی است و این دو سازمان تا چه حد از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده می‌کنند، گفت: بین رکن‌های فکری(دانشگاه) و کاری(صنعت) صنایع داروسازی ارتباط چندانی وجود ندارد و این ارتباط باید از هر دو طرف به‌خصوص از سمت صنعت شکل بگیرد.

میرمحمدصادقی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه یک نیاز است، ادامه‌داد: تا زمانیکه این نیاز احساس نشود، مسلما ارتباط جدی صورت نمی‌گیرد.

مصطفوی، رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه زیرساخت‌های بخش ارتباط صنعت و دانشگاه مستقر در دانشگاه‌ها نیز آماده‌ نیست، خاطرنشان‌کرد: فاصله بین صنعت و دانشگاه بسیار زیاد است و این دو سازمان حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت از لحاظ علمی حداقل‌ها را داراست، افزود: از آنجایی که نیاز جامعه در سطح حداقل‌ها می‌باشد، پس صنعت نیز در جامعه فقط حداقل‌ها را ارائه می‌دهد و به بن‌بست هم نمی‌رسد.

مصطفوی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه در تولید داروهای نوترکیب، نانوتکنولوژی، بیوتکونولوژی و... سیر می‌کند، تصریح‌کرد: این داروها نیاز صنعت و جامعه نمی‌باشد و به این صورت فاصله بین صنعت و دانشگاه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

وی ادامه‌داد: با فاصله زیاد ایجاد شده بین صنعت و دانشگاه اگر در جامعه نیازی هم احساس شود، صنعت قبلی کارایی آنچنانی نخواهد داشت و به صنعت پیشرفته‌تری نیاز است.

رجایی با بیان اینکه نیاز بازار صنعت را هدایت می‌کند، افزود: اگر دارویی نیاز بازار باشد، صنعت آن را تولید می‌کند و در غیر این صورت چون نیازی احساس نمی‌شود پس تولیدی هم صورت نمی‌گیرد.

تولید سه درصد دارو در داخل کشور در اوایل انقلاب

مصطفوی، رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در اوایل انقلاب تنها ۳۰ درصد از داروها در داخل کشور تولید می‌شد و از این میزان ۲۷ درصد تحت لیسانس بود، گفت: در اصل سه درصد دارو در داخل کشور تولید می شد.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر سه درصد داروی تولیدی اوایل انقلاب به ۹۶ درصد رسیده‌است.

رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اوایل انقلاب استراتژی صحیح به گونه‌ای بوده که تولید داخل افزایش پیدا کند، افزود: در شرایط فعلی و با تولید ۹۶ درصد دارو در داخل کشور امکان تغییر برنامه راهبردی وجود دارد.

فراخوان‌ها، بستر مناسبی برای تولید و بومی‌سازی دارو

میرمحمدصادقی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص فراخوان‌های تولید دارو برای پژوهشگران که در سال تولید ملی توجه بیشتری به آن شد، گفت: از آنجایی که این فراخوان‌ها سبب به وجود آمدن زیرساخت‌ها می‌شود دولت در این زمینه خوب عمل کرده‌، اما روندها نیز باید تسهیل شوند.

وی افزود: همین فراخوان‌ها در سیستم دولتی، بستر را برای تولید دارو و بومی‌سازی آن فراهم آورده‌است.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص داروی تولیدی دانشکده داروسازی اصفهان ادامه‌داد: در این خصوص پس از دادن تقاضا از طرف دانشکده، پس از بررسی بودجه ای به این طرح اختصاص داده‌شد، اما از هشت ماه قبل که قول مساعد پرداخت بودجه به این طرح اختصاص داده‌شد تا به امروز بودجه‌ای در اختیار ما قرار نگرفته‌است.

میرمحمدصادقی تصریح‌کرد: اگر در آن زمان پول پرداخت می‌شد، وسایل مورد نیاز ارزان‌تر در اختیار مجریان طرح قرار می‌گرفت و کارها روال عادی خود را طی می‌کرد.

مصطفوی، رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه همین فراخوان‌ها فاصله بین صنعت و دانشگاه را تا حدودی کم کرده‌ و تولید داروهای نوترکیب نیز به پشتوانه همین فراخوان‌هاست، گفت: مشکل اصلی روندهای دولتی است که باید تسهیل شود.

وی با بیان اینکه کشور از لحاظ صنایع داروسازی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه مشکل آنچنانی ندارد، افزود: در حال حاضر مشکل عمده ارز و بودجه است.

هیچ داروخانه‌ای حق فروش دارو بدون نسخه ندارد

مصطفوی، رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هیچ داروخانه‌ای حق دادن دارو بدون نسخه پزشک را ندارد، ادامه‌داد: علت ناهماهنگی‌های بین پزشکان و داروخانه‌ها در این است که سیستم‌های نظارتی ضعیف عمل می‌کنند.

وی افزود: اگر داروخانه‌ای به‌دلیل دادن داروی اضافه یا اشتباه تعطیل شود و پروانه داروخانه به مدت شش ماه تعلیق شود، دیگر هیچ داروخانه‌ای بدون نسخه، به افراد دارو نمی‌دهد.

رییس دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح‌کرد: همچنین اگر پروانه پزشکی به‌دلیل تجویز داروی اضافه برای بیمار کنسل شود، دیگر هیچ پزشکی زیاد از حد برای بیماران دارو تجویز نمی‌کند.

توصیه سازمان بهداشت جهانی برای گسترش طرح ژنریک

رجایی، معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سازمان عمومی معتقد به گسترش طرح ژنریک در جهان است، گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی گسترش طرح ژنریک برای استفاده عموم در تمام نقاط جهان است.

وی با اشاره به اینکه به گفته سازمان ملل نظام سلامت ایران از نظام‌های بسیار خوب در سطح خاورمیانه و کشورهای در حال توسعه است، گفت: دلیل سلامت عمومی حاکم بر جامعه این است که ایران، سلامت را حتی در شهرها و روستاهای کوچک نیز اجرا کرده‌ است.

معاون اجرایی شرکت داروسازی فارابی با بیان اینکه نظام سلامت ایران با بیماری فلج اطفال که از شاخص‌های بزرگ سازمان ملل است مبارزه کرده، خاطرنشان‌کرد: تمام کشور توسط امکانات و داروهای موجود پوشش داده‌شده و نسبت به بسیاری از کشورهای هم‌جوار در سطح بالاتری از لحاظ بهداشتی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha