معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود یك میلیارد دلار فرآورده‌ آرایشی- بهداشتی در ایران مصرف می‌شود و ایران جزء كشورهای دارای بالاترین رشد مصرف این فرآورده‌ها در دنیاست.

رسول دیناروند در گفتگو با فارس، افزود: حجم بالای خرید و فروش و مصرف فرآورده های آرایشی- بهداشتی و تنوع این كالاها از دو جهت نیاز به نظارت جدی دارد، اول اینكه این كالاها به هر حال مصرف انسانی دارند و ممكن است آثار سوء پوستی یا عوارض دیگر داشته باشند. از طرف دیگر مخاطبان این محصولات رو به افزایش است.
وی افزود: ادعاهای مختلفی در مورد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی وجود دارد، لاغری‌های موضعی و فرآیند‌های آنتی سلولی و صدها ادعای دیگر، تنوع این مواد و گسترش فرهنگ مصرف این فرآورده‌ها نظارت جدی بر آنها را برای حفظ سلامت مردم ضروری می‌كند.
دیناروند گفت: بخشی از این فرآورده‌ها قانونی هستند چون به خصوص در دو سال اخیر فرآیند ثبت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی داخلی و وارداتی منظم تر شده است و اكنون بیش از 300 شركت تولیدی و وارداتی ثبت شده این كالاها را داریم كه فرآورده های آنها ثبت شده است.
وی افزود: با این وجود كماكان واردات غیر قانونی و غیر مجاز فرآورده های آرایشی و بهداشتی به كشور وجود دارد و توزیع اجناس تقلبی به شدت رواج دارد، برخی فرآورده‌های اصلی در كشور وارد می‌شوند كه ما 6 نوع تقلبی آن را در بازار شناسایی كرده‌ایم و این علامت خطری است كه سلامت مردم را تهدید می‌كند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از نظر ما فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی كه در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، مجاز هستند و اعتبار دارند زیرا عمده این كالاها از مسیر قانونی تولید یا توزیع شده‌اند اما بیشتر فرآورده‌هایی كه در سوپر ماركتها و به خصوص در برخی بازارها به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، غیر مجاز هستند.
وی گفت: در برخی شهرها فرآورده‌های قاچاق این محصولات بازار خاص دارد در همین تهران هم این محصولات بازار مخصوص دارد و در شهرهای دیگر مانند شیراز هم این نوع بازارها وجود دارند.
دیناروند افزود:‌ اهمیت نظارت بر این بازار بزرگ باعث شد در چارت جدید وزارت بهداشت كه تصویب شده و منتظر ابلاغ آن هستیم اداره كل جدید نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مصوب شود تا كنترل كیفیت تولید و عرضه این محصولات اعم از محصولات داخلی، خارجی و نظارت در بازار این فرآورده‌ها تقویت شود.
وی گفت: با ایجاد این اداره كل افزایش نیروی انسانی نخواهیم داشت بلكه با یكسری جا به جایی‌ها جایگاه نظارت بر این فرآورده ها در كشور ارتقا می‌یابد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha