مواد غذایی نقش بزرگی در ابتلا به سرطان‌ها دارند. باید بدانیم چه چیزی را انتخاب کنیم و چه نوع غذایی مصرف کنیم که خطر ابتلا به سرطان را در درون خود کاهش دهیم.

تغذیه نامناسب عامل ابتلا به نیمی از سرطان‌هاست

سلامت نیوز : رییس انجمن سرطان ایران ضمن اشاره به ضرورت انجام غربالگری به منظور تشخیص و درمان زودرس سرطانهای شایع در کشور، با بیان اینکه نیمی از سرطان‌ها علت تغذیه‌ای دارند، گفت: مواد غذایی نقش بزرگی در ابتلا به سرطان‌ها دارند. باید بدانیم چه چیزی را انتخاب کنیم و چه نوع غذایی مصرف کنیم که خطر ابتلا به سرطان را در درون خود کاهش دهیم.

دکتر عبدالله فضلعلی زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تاکید بر ضرورت تشخیص زودهنگام سرطان‌ها اظهار کرد: غربالگری نیز به همین معناست و به تشخیص زودرس بیماری در فردی که بیمار نیست و ظاهر کاملا سالم اطلاق می‌شود. چنین فردی به دلایل مختلفی جزو گروه‌های با خطر بالا به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است بستگان درجه یک زن جوانی مبتلا به سرطان پستان باشند، بنابراین زن جوان، جزو گروه پرخطر محسوب شده و غربالگری را برایش لازم می‌دانیم.

فضلعلی زاده با اشاره به اینکه غربالگری این امکان را به ما می‌دهد تا بیماری در صورت وجود، در افراد پرخطر زود تشخیص داده و به موقع درمان شود، اظهار کرد: البته غربالگری با وجود هزینه‌بر بودن نتایج بسیار ارزشمندی دارد، زیرا بیماری در صورت تشخیص زودهنگام با حداقل هزینه درمان شده و باعث می‌شود فرد با حداکثر میزان سلامتی به جامعه بازگردد.

رییس انجمن سرطان ایران با تاکید بر اینکه البته همه سرطان‌ها قابل غربالگری نیستند، اظهار کرد: در تمام دنیا همین گونه است و تعداد محدودی از سرطان‌ به منظور غربالگری در برنامه‌های ملی نظام‌های سلامت قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به سرطان پستان، سرطان دستگاه گوارش، سرطان پروستات و سرطان دهانه رحم اشاره کرد که در کشور ما هم کم و بیش انجام می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری از توسعه مراکز درمانی سرطان در کشور گفت: در این صورت علاوه بر درمان مطلوب‌تر، مردم آگاهی پیدا می‌کنند که اگر چنین زمینه‌ای در خانواده‌شان وجود دارد هر چه زودتر به کلینیک‌ها مراجعه کنند.

نیمی از سرطان‌ها، منشا تغذیه‌ای دارند

فضلعلی زاده با بیان اینکه نیمی از سرطان‌ها علت تغذیه‌ای دارند، گفت: مواد غذایی نقش بزرگی در ابتلا به سرطان‌ها دارند. باید بدانیم چه چیزی را انتخاب کنیم و چه نوع غذایی مصرف کنیم که خطر ابتلا به سرطان را در درون خود کاهش دهیم.

رییس انجمن سرطان ایران ادامه داد: به عنوان مثال گوشت فراوری شده و یا گوشت قرمز کمتر استفاده کنیم و از مصرف غذاهای آماده طبخ که مواد نگه دارنده دارند و همچنین فست فودها اجتناب کنیم زیرا مصرف همه این مواد زمینه ابتلا به سرطان را در آینده فراهم می‌کنند. بنابراین لازم است از غذاهایی استفاده کنیم که تازه بوده، حاوی ویتامین و املاح باشند. همچنین گوشت سفید و ماهی را در رژیم غذایی خود گنجانده و کمتر از گوشت قرمز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برنامه غذایی باید به گونه‌ای تنظیم شود که میزان کالری دریافتی منجر به افزایش وزن نشود. وزن بالا خود یک عامل زمینه ساز برای ابتلا به سرطان است.

رییس انجمن سرطان همچنین بر تحرک و انجام ورزش نیز تاکید کرد.

وی در پایان درباره ارتباط میان سموم کشاورزی باقی مانده در سبزیجات و ابتلا به سرطان نیز گفت: نمی‌توان ادعا کرد همه سبزیجات دچار مشکل هستند بلکه شدت این عامل هم بستگی به ناحیه کشت، نوع آبیاری و مانند آن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha