بالغ بر ۵۰ درصد عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان را استعمال دخانیات عفونت‌ها، که البته در کشور ما کمتر به آن توجه شده است و در ‌‌نهایت زندگی ناسالم، به خود اختصاص داه‌اند.

برای کنترل سرطان برنامه بلند مدت نیاز داریم
سلامت نیوز : دکتر محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تأکید بر تأثیر به‌ سزای ابتلا به سرطان از طریق عفونت‌ها گفت: «با وجود خطر ساز بودن عامل عفونت در ابتلا به سرطان، تمام این عفونت‌ها قابل پیش گیری هستند. ویروس‌های HP،(زگیل انسانی)، HPV (میکروب معده)و HBV/HCV (هپاتیت نوع BوC) از جمله شایع‌ترین میکروب‌ها و ویروس‌هایی هستند که عفونت‌های منجر به سرطان را ایجاد می‌کنند. HP ایجاد کننده سرطان معده، HPV سرطان‌های دهانه رحمی و HBV/HCV که‌‌ همان هپاتیت‌ها هستند در بسیاری از موارد منجر به سرطان کبد خواهند شد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به این نکته که آمار ابتلا به سرطان در کودکان، در ایران و کشور‌های اروپایی به یک شکل است افزود: «با وجود یکسان بودن آمار ابتلا به سرطان، آمار مرگ و میر کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۲.۵ برابر کشور‌های اروپایی است.»

وی در ادامه با بررسی عوامل خطر ساز در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه گفت: «در کشور‌های صنعتی رژیم غذایی ۳۰ درصد، تنباکو و سایر دخانیات ۳۰درصد و آلودگی‌های محیط زیست و عفونت‌ها ۱۵ درصد عوامل ابتلا به سرطان را به نام خود کرده‌اند. این آمار در کشور‌های در حال توسعه به گونه دیگری است. در کشور‌هایی مانند ایران رژیم غذایی ۴۰ درصد، دخانیات ۱۰ درصد، عفونت‌ها ۲۶ درصد و سایر عوامل محیطی نیز ۴۴ درصد باعث بروز سرطان می‌شوند.»

به گفته وی در بالا‌ترین سطح آمار ابتلا به سرطان، سرطان‌هایی که از طریق میکروب HP به وجود می‌آید قرار دارند. این آمار در حالی منتشر شده است که بالای ۸۰ درصد مردم ایران مبتلا به HPهستند.

وی در ادامه گفت: «در ایران توفیق‌های فوق العاده‌ای در تشخیص و درمان HBV و HCV حاصل شده است. اما متأسفانه به دلیل تغییر ماهیت لحظه‌ای این ویروس‌ها امکان مهار صد در صد آن‌ها وجود ندارد.»

دکتر اکبری گفت: «متأسفانه در کشور ما برنامه ریزی بلند مدت برای کاهش شاخص ابتلا به سرطان وجود ندارد. دلیل این مسئله انتظار جوابدهی کوتاه مدت این برنامه هاست که این امر در معقوله سرطان نمی‌گنجد. کاهش و نتیجه گرفتن از برنامه‌های کنترل سرطان نیازمند صبر و حوصله ۳۰ ساله است. برنامه عملیاتی این طرح آماده است اما متأسفانه نهاد‌های قانون گذار همکاری لازم را برای اجرایی کردن برنامه کنترل سرطان را با دست اندرکاران این عرصه ندارند.»

وی در ادامه با اشاره به موضوع غربالگری و محدودیت‌های آن در کشور گفت: «در حال حاضر تنها برای دو سرطان دهانه رحم و سرطان سینه امکان غربالگری به معنای واقعی و علمی وجود دارد. غربالگری‌ها باید متناسب با استاندارد‌های کشوری و جمعیت باشند.»

رئیس مرکز تحقیقات سرطان هورمون‌ها را از دیگر عوامل خطر ساز ابتلا به سرطان دانست و گفت: «در کشور ما به گونه بی‌رویه‌ای از هورمون‌ها در درمان بیماری‌های مختلف علی الخصوص بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. از آنجایی که تأثیر سوء استفاده بی‌رویه از هورمون‌ها حداقل ۱۰ سال بعد آشکار می‌شود، خانمی که از سن ۲۰ سالگی به درمان‌های هورمونی روی می‌آورد در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی به مشکلات بسیار زیادی دچار خواهد شد.»

دکتر محمد اسماعیل اکبری گفت: «یکی از عواملی که باعث در خطر بودن زنان جامعه می‌شود عامل چاقی است. بالغ بر ۲۵ درصد خانم‌های ایرانی دچار چاقی هستند. این چاقی به هر دلیلی که ایجاد شده باشد به صورت مستقیم می‌تواند زمینه ساز سرطان باشد.»

وی در ادامه بحث ریشه داشتن ۷۰ درصد عوامل در دوران کودکی افراد گفت: «۴۰ درصد کودکان زیر دو سال در ایران از کمبود هموگلوبین در خون رنج می‌برند. شاخص روی در کودکان زیر دوس ال ایرانی رو ب کاهش است به طوری که آمار‌ها نشان دهنده کمبود ۹۰ در صدی جذب روی در ایران نسبت به سایر کشور هاست.»

دکتر اکبری در ادامه با اشاره به دخانیات به عنوان عامل همیشگی ایجاد کننده سرطان در دنیا گفت: «آمار زنان سیگاری از ۳ به ۸ در صد افزایش پیدا کرده است.»

به گفته وی، این بیماری عامل کاهش طول عمر افراد است. سرطان سالیانه در ایران ۵۰۰هزار سال از عمر افراد می‌کاهد. در شاخص سنی جامعه ایران در حال حاضر ۸.۷ درصد مردم را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند. زمانی که این شاخص به ۱۰ درصد برسد نشانگر مسن بودن جمعیت جامعه خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: «در شمال غرب، شرق مرکز کشور بالا‌ترین میزان ابتلا به سرطان را شاهد هستیم. در جنوب شرقی و جنوب نیز کمترین آمار ابتلا به سرطان گزارش شده است. در پایتخت سالیانه ۷۱۰۰ مرد و ۷۷۰۰ زن مبتلا به بیماری سرطان می‌شوند.»

وی در پایان با اشاره به آمار نگران کننده رو به رشد سرطان در کشور گفت: «این آمار با شاخص ۸ در هر ۱۰۰ هزار نفر رو به افزایش است. در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ مردان ۱.۶۷ درصد و زنان ۱.۰۴ درصد افزایش ابتلا به انواع سرطان‌ها را داشته‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha