سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار دستور العمل مقدار مجاز مصرف روزانه سدیم برای کودکان را منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کارشناسان این سازمان امیدوارند که ارائه این دستورالعمل به مبارزه جهانی در برابر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی نامناسب که این روزها در بین تمام مردم جهان، مزمن و همه گیر شده‌اند، کمک کند.

این آژانس سازمان ملل خاطرنشان کرد که مصرف زیاد نمک، عامل موثری در افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا است و این عارضه نیز به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را تشدید می‌کند و در حال حاضر عامل درجه یک مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود اعلام کرد که این دستورالعمل متناسب با جثه، سن و نیاز بدنی کودک به انرژی تفاوت دارد و برای کودکان بالای دو سال به کار می رود.

بر اساس این گزارش، بیماری قلبی، سکته و سایر بیماریهای غیرواگیردار (NCDs) نظیر دیابت،‌ سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی هر سال جان شمار قابل توجهی از مردم را در سراسر جهان می‌گیرند.

بیماری‌های غیرواگیردار و ناشی از رژیم غذایی نامناسب جزو امراض مزمن هستند و چندین سال یا دهه طول می‌کشد تا تشدید شوند لذا توجه و کنترل عوامل ایجاد کننده آنها بویژه فشار خون بالا از همان دوران کودکی برای مقابله و پیشگیری از این امراض بسیار حائز اهمیت است.

در گزارش جدید این سازمان آمده است: در حال حاضر اکثر مردم سدیم بیش از حد مجاز مصرف می‌کنند در حالی که به اندازه کافی از مواد غذایی حاوی پتاسیم استفاده نمی‌کنند. غذاهای غنی از پتاسیم شامل نخود، لوبیا، مغز خشکبار و سبزیجات مانند کلم و اسفناج و میوه‌هایی چون موز و خرما هستند. مقدار سدیم در غذاهای فرآوری شده بسیار بیشتر از حد مجاز است.

اجرای دقیق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت که به تفصیل در سایت رسمی این سازمان منتشر شده‌اند، بدین معنی خواهد بود که هر فردی در طول روز به میزان مساوی پتاسیم و سدیم مصرف کند و تعادل بین مقدار این دو عنصر حیاتی در بدن حفظ شود.

این سازمان هم چنین دستور العمل‌های دیگر خود در خصوص مصرف مجاز چربی‌ها و قندها را نیز که با بروز چاقی و بیماریهای مزمن مرتبط هستند در سایت خود به روز خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha