سلامت نیوز : یک شرکت داروسازی امروز با هدف غنی‌سازی کشور و کاهش واردات دارو با بکارگیری نیروهای مجرب و پس از تحقیقات بسیار توانست برای اولین بار در ایران آسپرین گیاهی با نام فیتوسپرین و ویتامین ث گیاهی با نام  آسکورفیت به بازار عرضه کند.

در مراسم افتتاح  این کارخانه صبح امروز با حضور احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو انجام شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛  شیبانی در این مراسم گفت:  تولید این داروها پس از چندین سال تحقیق و پژوهش در حوزه دارویی کشور انجام گرفت و باید گفت که قرص ویتامین ث گیاهی از عصاره استاندارد شده گیاهی تهیه و فرموله شده است. این قرص دارای خواص آنتی‌اکسیدان جلوگیری از پیری زودرس و بالا بردن مقاومت بدن در برابر بیماری‌هاست. ویتامین ث با منشأ گیاهی موجود در ایران با طعم مجموعه‌ای از مرکبات به بازار عرضه می‌شود.

وی گفت: پوست  درختی که منشاء این داروست، دارای ترکیبی موسوم به ساریسین است که این ماده از نظر ساختمانی شباهت زیادی به آسپرین دارد با این تفاوت که عوارض جانبی کمتری نسبت به آسپرین دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: این فرآورده بدون ایجاد عوارض جانبی مخصوصاً عوارض گوارشی اثرات و نتایجی مشابه اثرات آسپرین‌های شیمیایی را داراست. آسپرین پاک‌کننده عروق است و از سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند همچنین می‌تواند به عنوان ضددرد و التهاب در دردهای آرتروز، روماتیسم، کمردرد و سردرد کاربرد داشته باشد.

سیدحمیدرضا بهشتی مدیر عامل شرکت تولید کننده این داروها گفت: با هدف غنی سازی کشور و کاهش واردات دارو با بکارگیری نیروهای مجرب پس از تحقیقات بسیار توانستیم برای اولین بار در ایران آسپرین گیاهی با نام (فیتوسپرین) و ویتامین ث گیاهی با نام (آسکورفیت) به بازار ایران عرضه کنیم.

وی ادامه داد: این قرص که از عصاره استاندارد شده گیاهی با نام علمی Malpighia emarginata تهیه و فرموله شده است دارای خواص آنتی اکسیدان و جلوگیری از پیری زودرس و بالا بردن مقاومت بدن در مقابل بیماریهاست. فقط ویتامین ث با منشاء گیاهی موجود در ایران با طعم دلپذیر میکس مرکبات و با مزه منحصر به فرد مرکبات عرضه می شود.

وی در خصوص تولید آسپیرین گیاهی فیتوسپرین نیز گفت: آسپیرین گیاهی با عنوان فیتوسپرین از عصاره استاندارد شده گیاه White willow با نام علمی Salix Alba L در بخش تحقیق و توسعه کارخانجات ایران داروک تهیه و فرموله شده است.

وی افزود: پوست این درخت دارای ترکیبی موسوم به سالیسین است که این ماده از نظر ساختمانی شباهت زیادی به آسپرین دارد، با این تفاوت که عوارض جانبی کمتری نسبت به آسپرین دارد.

وی ادامه داد: این فراورده بدون ایجاد عوارض جانبی،خصوصا عوارض گوارشی، اثرات و نتایجی مشابه اثرات آسپرین های شیمیایی را دارا می باشد. آسپرین بازکننده عروق است و یک ضرب المثلی وجود دارد که می گوید«اگر فقط می توانید یک دارو را همراه ببرید،آسپرین را فراموش نکنید».

وی بیان داشت: اثرات آن شامل جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی است و همچنین می‌تواند به عنوان ضد درد و التهاب در دردهای آرتروز و روماتیسم و کمر درد و سردرد کاربرد داشته باشد.

بهشتی اظهار داشت: از 13یا به تعبیری دیگر 14 اقلیم شناخته شده در دنیا 11 اقلیم آن در ایران شناسایی شده است. شاهد وجود حدود بیش از 8 هزار گونه گیاهی در کشور هستیم که خیلی از این گیاهان ،خواص دارویی دارد و این به معنای آن است که می توانیم با مقیاس علمی ادعا کنیم که ایران از تنوع اقلیمی و زیستی و گونه گیاهی منحصر به فردی برخوردار است و می تواند به شرط برنامه ریزی اصولی سهم بسیار مناسبی را در بازار جهانی به خود اختصاص دهد.

وی افزود: متأسفانه سهم بازار دارو های گیاهی در کشور بسیار ناچیز است این در حالی که بازار کشورهای غربی در فرآورده های دارویی 20 درصد است. البته با تلاش هایی که صورت گرفته میزان سهم کشور در مصرف داروهای گیاهی 10 برابر شده و از 3 دهم درصد در چند سال گذشته به 3 درصد افزایش یافته است.

وی مشکل و مسئله اصلی در تولید داروهای گیاهی تبدیل فرمولاسیون‌ها به قرص و شربت است دانست و گفت: بهتر آن است که به جای صادر کردن برگ و ساقه و ریشه گیاهان آنها را بعد از تبدیل شدن به دارو و محصول نهایی صادر کنیم. زمانی بود که پزشکان می‌گفتند ما نمی‌توانیم به‌دلیلی مشخص نبودن دوز دارویی به بیمار بگوییم از فلان گیاه دارویی چه میزان مصرف کند اما هم‌اکنون روند تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان و به‌صورت OTC مشخص شده است.

وی ادامه داد: تولید ماده خام گیاهان برای فرآورده های دارویی، بهداشتی، آرایشی، استفاده در سموم و محصولات تقویتی برای کشاورزی، حشره کش ها، مکمل های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی و به عنوان شوینده های(طبیعی- گیاهی) و حتی فرآورده های گیاهی می‌توانند در صنایع نظامی و دفاعی مورد استفاده قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 800قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در کشور داریم که به مصرف بیماران می‌رسند. این در حالی است که تا سال 84حدود 380قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی و دارویی تولید می‌شد. همچنین در حال حاضر 76واحد تولیدی در زمینه داروهای گیاهی داریم که 43مورد از آنها صرفاً تولید‌کننده گیاهان دارویی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha