سلامت نیوز : علیرضا زالی در گفت و گو با فارس اظهار داشت: با وجود هشدارهای فراوانی که به همکاران در بخش‌های مختلف حوزه سلامت اعلام کردیم اما در نیمه دوم سال تغییرات نگران کننده‌ای را در عرصه سلامت شاهد خواهیم بود و مبانی تعرفه‌گذاری در ابتدای سال همخوانی لازم را با واقعیت‌های اقتصادی غیرقابل کتمان در عرصه اقتصاد ندارد.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به اینکه اکثر بخش‌های خصوصی اعم از مطب‌ها، درمانگاه‌ها،موسسات رادیولوژی و آزمایشگاهی داروخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در سراسر کشور تغییر تعرفه‌ای جدیدی را اعمال نکرده اند.ماحصل این مسئله این شده که با صدمات جدی در عرصه اقتصاد سلامت روبه‌رو هستند و در خطر ورشکستگی قرار دارند.

به گفته زالی این موضوع فقط به بخش خصوصی مربوط نیست و این داستان تلخ را امروز در بخش دولتی هم شاهد هستیم. در حال حاضر گزارش‌هایی که از بسیاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور می‌رسد بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: امروزه اشکالات فراوان در عرصه اقتصاد سلامت گریبان بخش دولتی و غیر دولتی را گرفته است و شاهدیم که آثار زیانبار آن در حال سرعت گرفتن است و در این وقت از سال به ویژه در بخش دولتی که امید چندانی برای تأمین اعتبارات وجود ندارد این نگرانی به صورت فزاینده هم در بین مردم و هم در بین جامعه پزشکی موج می‌زند.

وی اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر اقدام مداخله‌ای بین دولت و مجلس و با استفاده از ظرفیت کارشناسی نظام پزشکی، وزارت بهداشت و برخی از سازمان‌های بیمه‌گر صورت گرفته و ساماندهی جدی صورت گیرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: اگر به واقعی شدن تعرفه‌ها توجه نشود و این واقعیت کتمان شود ما نگرانیم که چند اتفاق ناگوار به وجود آید که تقریباً بخشی از آن هم اتفاق افتاده و مطالعات میدانی ما نیز راستی آزمایی آن را اثبات می‌کند،  بسیاری از موسسات پزشکی در حال حاضر در شرف ورشکستگی هستند.

وی به سناریوی تلخ خارج شدن 180 آزمایشگاه‌ها از مدار ارائه خدمت در کشور اشاره کرد و گفت: ورشکستگی آزمایشگاهها به عنوان یک موسسه دیرپای بهداشتی – درمانی در کشور بخشی از این سناریوی تلخ است.

زالی ورشکستگی داروخانه‌ها را خطر دیگر برای نظام سلامت عنوان کرد و گفت: برخی از فعالان عرصه داروسازی کشور اعلام کرده اند مع چالش‌های بسیار فراوانی در تأمین نیازهای دارویی در داروخانه‌ها موجود است و دچار حلقه و چرخه معیوب شده‌اند و نتوانسته‌اند نقدینگی لازم را ایجاد کنند و با مشکلاتی که در مورد تأمین و تدارک دارو در داروخانه‌ها روبه رو بوده‌اند و علیرغم تمام این موارد تلاش فراوانی کردند که خدمت رسانی دارویی به مردم آسیب نبیند.

وی تغییر در ارائه کیفیت خدمات را یکی دیگر از عوارض واقعی نشدن تعرفه ها اعلام کرد و گفت: کیفیت مهمترین و اصلی‌ترین شیرازه تشکیل دهنده خدمات پزشکی است. در صورتی که ملاحظات اقتصادی که برای تأمین و تدارک یک خدمت سالم و استاندارد بخواهد صورت گیرد فراهم نشود به افت و سقوط کیفیت ارائه خدمات  منجر می‌شود که باز هم آسیب می‌بینند.

این متحضض مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: خطر دیگری که به طور بالقوه مجموعه این عدم توجه به هشدارها در حوزه سلامت را تهدید می‌کند آن است که در حال حاضر عمده یارانه مورد لزوم برای جبران این کار توسط ارائه دهندگان خدمات و پزشکان صورت می‌گیرد چرا که پزشکان تعرفه واقعی را دریافت نمی‌کنند و خدمات لازم را متناسب با قیمت تمام شده خدمات برای گردش اقتصادی مطب‌ها، درمانگاها، بیمارستان‌ها و موسسات مختلف بهداشتی درمانی دریافت نمی‌کنند و این موجب شده که یارانه این کار را از جیب خود پرداخت کنند. این موضوع علاوه بر آنکه می‌تواند آثار معنوی زیانبار در جامعه پزشکی داشته باشد و انگیزه‌های آنها را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند روی کیفیت ارائه خدمات هم تاثیر منفی داشته باشد.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گزارشی که از بیمارستان‌های خصوصی داشتیم تا کنون در مجموعه و به خصوص در بخش هتلینگ و تخت روز مجموعه تعرفه‌های مورد نظر وزارت بهداشت، نظام پزشکی و مصوبه هیئت وزیران را پذیرفته‌اند و اجرا می‌کنند. اما گلایه بیمارستان‌های خصوصی از آن است که این تعرفه دیر اعلام شد (با تاخیر 5 تا 6 ماهه)، از طرف دیگر نظام نوین استفاده از تخت روز به شکل بیمه‌های تکمیلی اجرا نشد الان در تهران حدود70 درصد بیمارستان‌های خصوصی خدماتشان را از طریق بیمه‌های تکمیلی به مردم ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: هنوز در برخی موارد، بیمه‌های تکمیلی قراردادهایشان مورد بازنگری قرار نگرفته است و عملاً بیمارستان‌های خصوصی در بخشی از خدمات از جمله تخت روز بر مبنای تعرفه‌های سال 90 خدمات را ارائه می‌دهند که باعث شده بیمارستان‌ها با چالش مواجه شوند. ضمن آنکه متأسفانه برای بیمارستان‌های خصوصی و بخش خصوصی سلامت در بخش هدفمندی یارانه‌ها هیچ تمهیدی در نظر گرفته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha